به گزارش اکوایران، اختلال در شبکه آموزشی «شاد» صدای اعتراض برخی خانواده‌ها را درآورده است. بررسی میدانی اکوایران از شرایط آموزش غیرحضوری برخی دانش‌آموزان طی دست‌کم امروز (25 دی) بروز اختلال در این پلتفرم آموزشی را تأیید می‌کند.

در همین رابطه، خبرگزاری فارس نوشته که «تیم فنی و پشتیبانی شاد اعلام کرده به منظور سرویس‌دهی بهتر و افزایش سرعت تبادل داده‌ها، مدارس نوبت عصر و دوره متوسطه دوم، کلاس‌های خود را منحصرا از ساعت 14:00 هر روز تشکیل دهند. همچنین کاربرانی که از نسخه‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند، جهت عملکرد بهتر و استفاده از سرویس‌ها، از ساعت 20:00 امشب نسخه جدید شاد را به‌روزرسانی کنند.»

علی باقرزاده - مشاور و نماینده وزیر آموزش و پرورش در پروژه «شاد» - می‌گوید «شبکه شاد نسخه ۱.۲۰ کل ترافیک پهنای باند را در اختیار دارد و ۳ میلیون و ۵۶۰ هزار کاربر را در ثانیه پوشش می‌دهد؛ همچنانکه این برنامه روزانه ۱۳ میلیون و هفتگی ۱۴ میلیون و ماهانه ۱۸ میلیون مخاطب را در بر می‌گیرد و ۶۰ میلیارد پیام و ۱۷ میلیارد فایل در آن رد و بدل می‌شود.»

به گفته وی، شاد برنامه‌ای است که در حال حاضر «نزدیک به ۱۰ ساعت» حضور کاربران در آن ثبت شده و «15 میلیون ارتباط تصویری» در آن گزارش شده است.

این روزها و بویژه از صبح امروز (یکشنبه) برخی خانواده‌ها عنوان می‌کنند که سرعت دریافت پیام‌ها در شبکه شاد کم شده است. مادر دو دانش‌آموز که یکی اول دبستانی و دیگری پایه هفتم است، می‌گوید: اوایل تعطیلات که به خاطر آلودگی هوا تعطیل بود، سرعت شبکه شاد خوب بود اما حالا به سختی به‌روزرسانی می‌شود. مثلا کلاس درس، 10 دقیقه است که شروع شده اما پیام‌ها را نشان نمی‌دهد.

تیم فنی و پشتیبانی شاد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با فراگیر شدن موج سرما و برودت هوا و غیرحضوری شدن کلاس‌ها و مدارس بسیاری از استان‌ها، به استحضار می‌رساند "اختلال مختصری" در زیرساخت‌های فنی مربوط به شاد به وجود آمده است که ارسال و دریافت پیام‌ها را با تأخیر مواجه می‌کند.

تیم فنی و اجرایی این شبکه گفته در تلاش است که اختلال بوجود آمده را برطرف کند و بابت این نقص از کاربران پوزش خواسته است.

پشتیبانی شاد، ضمن تاکید بر ضرورت برگزاری کلاس‌های نوبت عصر و دوره متوسطه دوم در ساعت 14، از خانواده‌ها و کاربرانی که از نسخه‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند خواسته از ساعت 20 امشب نسخه جدید شاد را از آدرس SHAD.IR به‌روزرسانی کنند.

با وجود اینکه در توضیحات تیم پشتیبانی شاد صحبتی از تاثیر اعلام تعطیلی‌ها نشده و با اینکه در دوران کرونا بار بیشتری بر دوش این شبکه آموزشی بوده، حالا وزیر آموزش و پرورش در واکنش به اختلال اخیر گفته «کندی شاد به دلیل تعطیلی یک‌دفعه‌ای مدارس بوده است». یوسف نوری تاکید کرده که «در حال رفع مشکل هستیم.»