به گزارش اکوایران، عیسی زارع‌پور درباره احتمال رفع فیلتر برخی پلتفرم‌ها مانند گوگل‌پلی و مشابه آن، گفته است: «مرجع تصمیم‌گیری درباره فیلتر و رفع فیلتر در شرایط عادی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است که دبیرخانه آن در دادستانی کل کشور واقع شده و ۱۳ عضو دارد که در این ترکیب وزارت ارتباطات یک رای دارد و دولت هم شش عضو دارد. ما اعتقاد داریم که باید در برخی از محدودیت‌هایی که در سال‌های گذشته ایجاد شد، بازنگری‌هایی انجام شود و رئیس‌جمهور هم در یکی از بندهای حکمی که برای دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی صادر کردند، به بازنگری در سیاست و مصادیق فیلترینگ اشاره داشتند که طبیعتا باید با تعامل در این کارگروه انجام شود.»

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «پیشنهاداتی به کارگروه مذکور اعلام شده که در دست بررسی است؛ بخش‌هایی اعمال شده و بخش‌هایی مانند گوگل‌پلی و کلاب‌هاوس در حال بررسی و نیازمند اجماع و موافقت تمام اعضا است.»

او همچنین به ایسنا گفته که «تلاش می‌شود تا سکوها، سایت‌ها و پلتفرم‌های مورد نیاز که نمونه مشابه ندارند و می‌شود با ملاحظاتی با آنها کنار آمد، برای مردم باز شود و بدون محدودیت شوند اما مرجع تصمیم‌گیری وزارت ارتباطات نیست و در شرایط فوق‌العاده امنیتی هم مراجع امنیتی تصمیم گیرند. محدودیت‌های اخیر هم با تصمیمات آنها اعمال شد و شروطی برای ادامه فعالیت دو پلتفرم خارجی داشتند که از طریق نامه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا اعلام شد تا چنانچه قواعد کشور را بپذیرند اجازه فعالیت قانونی در کشور داشته باشند؛ این موضوع مختص به دو پلتفرم خارجی نبوده و حتی درباره استارلینک هم اعلام شد که اگر قواعد لندینگ رایت ما را بپذیرند، اجازه خواهند داشت.»

بر اساس این گفته‌ها و تاکید وزیر ارتباطات بر عبارت «پلتفرم‌هایی که نمونه مشابه ندارند» و «می‌شود با ملاحظاتی با آنها کنار آمد»، به نظر می‌رسد حتی در صورت عملی شدن وعده رفع فیلتر، این مساله درمورد بسترهای پرطرفداری مثل تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام صدق نخواهد کرد.

وزیر ارتباطات گفته است: «تلاش می‌شود محدودیت برخی از پلتفرم‌ها برداشته شود زیرا فلسفه و شرایط آنها در طول سال‌ها تغییر کرده است و دولت از هر پلتفرمی که قواعد جمهوری اسلامی را بپذیرد، استقبال می‌کند.»

سرعت اینترنت افزایشی بوده است!

وزیر ارتباطات همچنین درباره سرعت اینترنت گفته است: «بارها اعلام کردم که تند و کند بودن اینترنت باید معیار داشته باشد. سایت اسپیدست یکی از معیارهاست که هر ماه سرعت اینترنت کشورها را مقایسه می‌کند. سال گذشته رتبه ایران ۸۰ بوده و در حال حاضر رتبه ما ۶۱ است که حدود ۲۰ پله ارتقاء پیدا کرده است. سرعت اینترنت حدود ۶۰ درصد نسبت به اسفند سال ۱۳۹۹ گذشته افزایش پیدا کرده است. در ابتدای دولت سیزدهم هم این سرعت ۲۱ بود اما الان در مقایسه با ماه‌های گذشته روند افزایشی بوده است. البته در حوزه ارتباطات ثابت وضع ما خوب نیست، اما در این یک سال وضع بهتر شده؛ اگرچه این سرعت شایسته مردم ما نیست و در حوزه اینترنت ثابت خیلی فاصله داریم.»

به دنبال اختلال در اینترنت نیستیم

او درباره اختلالاتی که در اینترنت کشور به وجود می‌آید نیز گفته «وظیفه‌مان این است که بهترین‌ها را فراهم کنیم و به دنبال سرعت‌های دیگر هستیم، چون زندگی مردم به این ابزار وابسته شده است؛ اما هیچ‌کس در وزارت ارتباطات به دنبال ایجاد اختلال در اینترنت نیست و هرگونه اختلالی باید به سرعت برطرف، ریشه‌های آن مشخص و از تکرار آن جلوگیری شود و این کاری است که ما در وزارت ارتباطات در حال پیگیری آن هستیم.»

سه هزار روستا دسترسی به اینترنت ندارند

بنا به گفته وزیر ارتباطات، در یک سال اخیر بیش از ۳۲۰۰ روستای جدید به اینترنت متصل شدند و درصد روستاهای متصل از ۸۰ به ۹۰ رسیده است؛ اما هنوز ۳۰۰۰ هزار روستا در کشور ارتباطشان برقرار نیست و جزو روستاهای صعب‌العبور، کوهستانی و دورافتاده هستند.

او همچنین قول داد که باوجود این سختی‌ها در نیمه اول سال ۱۴۰۲ یا حداکثر نیمه دوم سال تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شوند.

زارع‌پور در ادامه درباره آخرین وضعیت فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در کشور گفت: «ما از امکان اینترنت ماهواره‌ای می‌توانیم برای روستاها استفاده کنیم البته مشروط بر اینکه مانند همه جای دنیا قواعد سرزمینی ما را بپذیرند. ما قواعد سرزمینمان لندیگ رایت را سال گذشته تصویب و به اپراتورها ابلاغ کردیم و چند ماه اخیر هم نامه‌ای به استارلینک و همه اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای ارسال کردیم و از طریق اتحادیه بین‌المللی ارتباطات ITU هم پیگیری می‌کنیم که مذاکراتی شکل بگیرد و آنها بتوانند به صورت قانونی فعالیت کنند».