به گزارش اکوایران: یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت، فیبر نوری یا (Fiber To The x) FTTx، است که به جای بخشی از کابل مسی یا تمام آن، از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد. باتوجه  حرف قرار گرفته به جای x  به شیوه‌های گوناگونی ارائه آن به کاربر اشاره می‌کند. کابل‌کشی فیبر نوری در مدل (Fiber To The Home) FTTH، تا خانه یا واحد کاربر ادامه پیدا می‌کند و به عبارت دیگر در تمام مسیر از مخابرات تا داخل منزل، فیبر نوری جایگزین کابل مسی می‌شود.

کابل فیبر نوری در مدل (Fiber To The Building) FTTB، به ساختمان می‌رسد و در نهایت خدمات توسط کابل مسی (معمولا VDSL) تحویل داده می‌شود. فیبر نوری در مدل (Fiber To The Cabinet) FTTC، به نزدیک‌ترین کافو به کاربر (در فاصله کمتر از ۵۰۰ متری کاربر) ارائه داده می‌شود و مشترک مورد نظر از طریق یکی از فناوری‌های DSL (نظیر VDSL) به شبکه متصل خواهد شد.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان به فراهم ساختن زیرساخت مناسب در کشور در پی پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها که از یک سال گذشته آغاز و در ۱۰۰ شهر نیز به اتمام رسیده است، اشاره کرد و از تحت پوشش قرار گرفتن ۴.۵ میلیون خانوار در این طرح خبر داد. او همچنین تاکید کرد که سرعت‌های نزدیک به هزار مگابیت برثانیه نیز در این شهرها به مردم ارائه خواهد شد.

زارع پور از آغاز طرح ملی فیبر نوری در جزیره ابوموسی با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی خبر داد که در طی این آن، طرح فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها در این جزیره در حال اجراست.

لازم به ذکر است که در بخش‌هایی لایحه بودجه سال گذشته نیز به فناوری اختصاص داده شده است. در تبصره ۱۳ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ عنوان شده که معابر شهری و خارج از شهری را حداکثر ۱۵ روز پس از دریافت تقاضای کاربر معرفی شده از سمت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور تسریع و تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه شبکه فیبر نوری کشور و با رعایت شرایط و ضوابط و تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارایه کنند.