به گزارش اکوایران، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری خود اعلام کرد این دید غلطی است که برخی فضا را به گونه‌ای درست می‌کنند که حاکمیت به دنبال گرفتن سهام این شرکت‌های استارتاپی است یا این شرکت‌ها برای دادن سهم خود به دولت تحت فشار هستند.

در ادامه بخشی از سخنان دهقانی فیروزآبادی در این نشست آمده است:

  •  این دید غلطی است که برخی فضا را به گونه‌ای درست می‌کنند که حاکمیت به دنبال گرفتن سهام این شرکتهای استارتاپی است یا این شرکتها برای دادن سهم خود به دولت تحت فشار هستند.

  • بروید از خود همین استارتاپ‌ها بپرسید آیا برای فروش سهامشان تحت فشار بوده‌اند؟ همین تپسی برای فروش سهامش به گلرنگ با ما در معاونت مشورت کرد. تنها شرط معاونت علمی برای موافقت با این فروش، بازگشت سرمایه به حوزه اقتصاد دیجیتالی است.

او نسبت به سخنانش در سال گذشته به دنبال فیلتر و مسائل حجاب برخی شرکت‌های استارتاپی گفته بود باید با پشتیبانی جریان‌های اصیل و انقلابی برای شرکت‌های استارتاپی رقیب ایجاد کرد توضیح داد:

  • من گفتم اگر کسی فکر می‌کند این شرکت‌ها با موازین مورد نظرش هماهنگ نیست، به جای بستن این شرکت‌ها می‌تواند برای آنها رقیبی با استانداردهای خودش ایجاد کند. مگر در کشور فقط دید و موازین شرکت‌های استارتاپی است که اکثر مدیران آنها از خارج آمده‌اند، در کشور گروهی با دید انقلابی و اسلامی هم وجود دارند که این دو هیچ منافاتی با هم ندارند.

  • هم بنده هم رئیس جمهوری هم وزیر ارتباطات تاکید کردیم وقتی کسی خطایی می کند و مشکلی دارد حق نداریم کسب‌وکار را ببندیم راه حل بستن کسب و کار نیست. آنهایی که می‌گویند جریان مدیریتی و حاکمیتی امثال دی جی کالا زاویه‌‌دار است از یک جریانی که زاویه‌دار نیست حمایت کنند تا مثل دی جی کالا بسازد اگر می توانید بسم الله ولی اگر نمی‌توانید باید از استارتاپ و کسب و کار فعلی حمایت کنید.

  •  زمانی که ما در فضایی صحبت کردیم که کسب‌و‌کارها نباید تعطیل شود، عده‌ای کاملا بی‌ربط به این حوزه مواضعی گرفتند که فضا را کاملا مسموم می کند. مثلا گفتند اینها را بگیرید و به حاکمیت بدهید ولی به هیچ عنوان این حرف را از معاونت علمی نشنیده‌اید.

اپراتور هوش مصنوعی ایجاد می‌شود

  • سال گذشته گفت‌وگوهایی زیادی با رئیس جمهوری و همینطور دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه برای الزام ایجاد یک مرکز ملی توسعه هوش مصنوعی و در کنارش یک شورای ملی راهبری انجام شد و در این راستا برنامه‌ها و مدل‌های کشورهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی مورد مطالعه قرار گرفت.

  •  سال گذشته راه اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی و شورای راهبری به تصویب رسید و اعضای شورا مشخص شدند.

  • همچنین در جلساتی که با سرمایه گذاران بخش دولتی و صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری داشتیم راه اندازی صندوق پژوهش فناوری هوش مصنوعی با سرمایه ١٠ هزار میلیارد تومانی اسفندماه سال ١۴٠٢ برنامه ریزی شد. از سوی دیگر برنامه ریزی شده است مرکز ملی هوش مصنوعی، اپراتور هوش مصنوعی را ایجاد کند.

  •  خدمات این اپراتور شامل ٣ خدمت اصلی مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ و کتابخانه های بزرگ زبانی و تصویری می‌شود.

  • همانطور که اپراتورهای تلفن همراه خدمات اینترنتی را ارائه می‌دهند، اپراتور ملی هوش مصنوعی نیز خدمات پردازشی بزرگ و خدمات کتابخانه های محاسباتی را در اختیار دانشگاه‌ها شرکت‌های دانش بنیان و سازمان‌ها و نهادها قرار می‌دهد.

  •  ایران از نظر دانش فنی و نیروی انسانی وضعیت خوبی در حوزه هوش مصنوعی دارد؛ در حوزه مقالات و ارجاعات ایران رتبه ١٧ یا ١٨ را داریم اما در حوزه کاربرد در رتبه ٧٠ تا ٨٠ قرار داریم که این جایگاه به دلیل نبودن زیرساخت‌ها در کشور است و پیش بینی می‌کنیم در سال ١۴٠٣ تحول خوبی در حوزه هوش مصنوعی با ایجاد اپراتور ملی هوش مصنوعی و توسعه زیرسیستم‌ها داشته باشیم.