به گزارش اکوایران، اینترنت درحال حاضر به یکی از بخش‌های جدانشدنی زندگی ایرانیان تبدیل شده است و ردپای آن در زندگی تقریبا 85 میلیون نفر ایرانیان دیده می‌شود. اما مردم ایران در مقابله با اینترنت چه رفتاری از خود نشان می‌دهند؟

روز گذشته، یکتانت به عنوان یکی از پلفترم‌های تبلغیات آنلاین در ایران گزارشی رفتار مردم ایران در فضای آنلاین در سال 1402 را بررسی کرده است. در فصل دوم این گزارش،‌ میانگین استفاده مردم از اینترنت حدود چهار ساعت محاسبه شده است. البته این آمار بدون درنظرگرفتن سن و جنسیت عنوان شده است. اما هنگامی که به سن کاربران توجه می‌شود،‌ آمار متفاوتی به دست می‌آید. 

براساس این گزارش، بیشترین فراوانی بازه زمانی استفاده از اینترنت در تمامی گروه‌های سنی بین 2 تا 3 ساعت در روز است که در این بازٔه زمانی کاربران نسل X پرمصرفترین هستند. نسل Z با اختلاف نسبت به دو نسل دیگر در بازه‌های 3 تا 4 ساعت یا 4 تا 6 ساعت از روز بیشترین استفاده را از اینترنت می‌کنند.

1

پراستفاده‌ترین مرورگر ایران

داده‌های گزارش یکتانت نشان می‌دهد محبوب‌ترین مرورگر برای ایرانیان چه در دسکتاپ و چه در گوشی‌های هوشمند، مرورگر کروم است. مرورگر فایرفاکس در دسکتاپ نیز جایگاه دوم در میان محبوب‌ترین مرورگرها را بدست آورده است. براساس گزارش یکتانت 87 درصد از کاربران موبایل و 73درصد از کاربران دسکتاپ از کروم استفاده می‌کنند.

 

2

مردم ایران با اینترنت چه کار می‌کنند؟

خدمات بانکی بیشترین دلیل استفاده کاربران ایرانی از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت است. البته با درنظر گرفتن جنسیت،‌ این مردان هستند که بیشتر از خدمات بانکی اینترنتی استفاده می‌کنند. دنبال کردن اخبار هم رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این نمودار نشان می‌دهد که مردم ایران کمتر مایل به آشنایی با افراد جدید از طریق اینترنت هستند. 

3

نسل Z با اختلاف، بیشتر از نسل‌های بزرگتر از خود برای بازی کردن از اینترنت استفاده می‌کند و پس از بازی، پرتکرارترین دلیل استفاده از اینترنت در این نسل برای گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و سریال و وقت‌گذرانی است.

در این میان استفاده از اینترنت برای خدمات بانکی و دنبال کردن اخبار در میان کاربران نسل X رایج‌تر است.

خبر مرتبط
بررسی رفتار کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی / هر ایرانی به طور متوسط چند صفحه اینستاگرام را دنبال می‌کند؟

کاربران در شبکه‌های مجازی با تولید و به‌اشتراک‌گذاری محتوا، ارسال پیام، و شرکت در بحث‌ها و نظرسنجی‌ها فعالیت می‌کنند. در این گزارش فعالیت کاربران در بازه زمانی سال 1401-1402 بررسی شده است .

4

مردم قبل و بعد از خواب چه کار می‌کنند؟

طبق گزارش یکتانت، چک کردن شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها اولین کاریست که اکثریت کاربران با هر جنسیت، میزان تحصیلات و در هر سنی صبح‌ها پس از بیدار شدن انجام می‌دهند. با این حال این کار در میان نسل Z پر تکرارتر از گروه‌های سنی بزرگتر است. 

5

آمار منتشرشده نشان می‌دهد که حدود 60 درصد نیز پیش از خواب شبکه‌های اجتماعی خود را چک می‌کنند و این کار برای نسل Z پرتکرارتر مشاهده می‌شود. در واقع مردم با چک کردن شبکه‌های اجتماعی روز خود را آغاز و تمام می‌کنند. 

6

تلگرام و اسنپ محبوب‌ترین‌ها در ایران شدند

یکتانت در این گزارش آورده است که پس از تلگرام،‌ ایتا پرطرفدارترین پیام‌رسان در میان ایرانی‌هاست. البته باید به این نکته توجه کرد که محبوبیت ایتا در میان نسل Z به طور قابل توجهی پایین‌ است و بیشتر نسل Y و Xها از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. 

واتساپ نیز پس از آغاز فیلترینگ محبوبیت خود را در میان مردم ایران از دست داد و اکنون در جایگاه سوم این رتبه‌بندی قرار دارد. 

7

البته این رتبه‌بندی نیز در میان سوپراپلیکیشن‌ها نیز صورت گرفته و اسنپ در بین سایر اپلیکیشن‌ها لقب محبوب‌ترین را به خود اختصاص داده است. سوپراپلیکیشن تاپ نیز در قعر این رتبه‌بندی قرار دارد. 

8

پوشاک؛‌ خرید آنلاین محبوب ایرانی‌ها

به طور میانگین، خرید آنلاین پوشاک، بیشترین و خرید آنلاین جواهر، کمترین سهم را در میان خرید آنلاین کالاها و خدمات داشته است.

9