به گزارش اکوایران، با آغاز عملیات نظامی کرملین در خاک اوکراین بازارهای جهانی به شدت تاثیر این واقعه قرار گرفتند.

بنا بر گزارش رویترز، قیمت نفت برای اولین بار از سال 2014 به بالای 100 دلار در هر بشکه رسید، بازارهای سهام سقوط کردند و روبل در روز پنجشنبه پس از آغاز حمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اوکراین، به پایین ترین سطح خود رسید.

بدین ترتیب بازارها واکنش های کاملا قابل پیش بینی نسبت به این ماجرا از خود نشان دادند. بازارهای اصلی سهام اروپا با کاهش 2.5 تا 4 درصدی باز شدند و اوراق قرضه دولتی معیار، دلار، فرانک سوئیس، ین ژاپن و طلا همگی در حرکتی به سمت وضعیت امن افزایش یافتند.

 پوتین گفته که مجوز عملیات نظامی ویژه را در خاک اوکرین صادر کرده و کیف، مسکو را به انجام یک تهاجم تمام عیار متهم کرده است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که ایالات متحده و متحدانش پس از این حملات «تحریم های شدیدی» را علیه روسیه اعمال خواهند کرد. رهبران اروپا گفتند که دارایی‌ها را مسدود کرده و ارتباط بانک‌های روسیه را با بازارهای مالی جهانی قطع خواهند کرد.

در این شرایط، بازارهای روسیه و اوکراین شاهد سقوط آزاد بودند. روبل امروز تقریبا  7 درصد ارزش خود را از دست داد و به نرخ مبادله بی سابقه 86.98  در برابر هر دلار رسید و بورس بورس اوراق بهادار مسکو پس از تعلیق اولیه  شاهد بیش از  10 درصد سقوط بود. بدین ترتیب بانک مرکزی روسیه دستور ممنوعیت فروش کوتاه مدت و بازارهای خارج از بورس را تا اطلاع ثانوی صادر کرد.

سهام شاخص های آسیایی (MIAP00000PUS.)هم کارشان را با افت 2.6 درصدی آغاز شد. شاخص STOXX 600 اروپا (.STOXX) هم  2.75 درصد سقوط کرد -پایین ترین حد خود از ماه می 2021 و 10 درصد کمتر از رکورد ژانویه.  DAX آلمان (.GDAXI) هم 3،7 درصد سقوط کرد که بار عمده فروش خود را به دلیل وابستگی شدید به منابع انرژی روسیه و تجارت شرکت هایش با روسیه می فروشند، متحمل می شود.

به گفته جاستین آنکاسی مدیر پورتفولیوی LGIM : «در گذشته، زمانی که منازعات ژئوپلیتیکی وجود داشت، دوره‌های بسیار پرنوسانی را در بازارها و سپس عادی‌سازی تجربه می‌کردید، اما ارزیابی اینکه چه زمانی به آن دست خواهیم یافت، دشوار است».

شاخص دلار در بازار ارز 0.5 درصد افزایش یافت. دارایی ها با افزایش شدید نوسانات در طول بحران عمیق مواجه شده اند، به طوری که شاخص نوسانات Cboe، معروف به ترس سنج وال استریت، بیش از 55 درصد در 9 روز گذشته افزایش یافته است.

 بهای معاملات آتی نفت برنت برای اولین بار از سپتامبر 2014، بیش از 3.5 درصد جهش کرد و از 100 دلار در هر بشکه گذشت. وست تگزاس اینترمدیت با جهش 4.6 درصدی به 96.22 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از آگوست 2014 است، در حالی که طلا بیش از 1.7 درصد جهش کرد و به بالاترین سطح خود از اوایل ژانویه 2021 طی یک سال اخیر رسید.

 سرمایه گذاران همچنین با چشم انداز سخت گیری قریب الوقوع سیاست های فدرال رزرو ایالات متحده با هدف مبارزه با تورم فزاینده دست و پنجه نرم می کنند. اکنون سؤال این است که آیا این درگیری به بانک‌های مرکزی دلیلی برای به تاخیر انداختن این حرکت‌ها می‌دهد یا اینکه افزایش بیشتر قیمت انرژی می‌تواند آنها را تحریک کند.