به گزارش اکوایران، در فعالیت های تجاری بین المللی، دورکاری اتفاقی مرسوم است؛ اما در اغلب شرکت هایی که دفتر بزرگ و تجهیزات کافی برای حضور همه کارمندان را مهیا کرده اند، الزام به حضور بیشتر از هر جای دیگری احساس می شود. نباید فراموش کرد که برای بعضی از مشاغل، امکان دورکاری فراهم نیست و به دلیل نوع فعالیت، کارمندان موظف به حضور در محل کار هستند.

سیستم سنتی مدیریت، تاکید بیشتری روی حضور کارمندان دارد و کارفرما در این سیستم از کارمند خود علاوه بر بازدهی و ثمربخشی و انجام شدن کار و وظیفه، حضور در محل کار را نیز می خواهد. اما سیستم مدیریت مدرن، این بند را خط زده و تمرکز خود را روی نتیجه بخشی گذاشته است. از مثال های سیستم مدرن، می توان به شرکت گوگل اشاره کرد.

پاندمی کرونا، شرایط ویژه ای را به وجود آورد که دورکاری، تبدیل به یک موضوع روزمره شد. کارفرما نگران جان کارمند خود بود و تا جای ممکن، شرایط دورکاری را برای او به وجود آورد. تا اینجا همه چیز یکسان است. اما تفاوت از جایی آغاز می‌شود که تعدادی از کارفرمایان، تصمیم به بازگشت کارمندان به دفاتر گرفتند. یکی از این شرکت‌ها، اپل بود.

به گزارش دیجیاتو اپل در اسفندماه سال گذشته، به کارمندان خود اطلاع داد که موظف هستند از اواخر فروردین ماه امسال، هفته ای ۱ روز و پس از ۳ هفته، هفته ای ۲ روز را در دفاتر شرکت حاضر شوند و به فعالیت بپردازند. اپل اطلاع داده بود که از خرداد امسال، هر کارمند باید ۳ روز در هفته را به صورت حضوری کار کند. البته تصمیم آخر به دلیل اوج‌گیری آمارهای ابتلا به کرونا، فعلا به تعویق افتاده است.

اما سؤال اینجاست که با توجه به آزمایشاتی که در مورد بازدهی کارمندان در دورکاری انجام شده و نتایج مثبتی داشته، علاقه کارمندان به فعالیت به صورت دورکاری، کاهش هزینه شرکت‌ها در نگهداری و تجهیز دفاتر در صورت عدم فعالیت حضوری و انتقاداتی که از طرف شرکت های بزرگ مانند گوگل و افرادی شاخص مانند ایلان ماسک نسبت به اپل در رابطه با سیاست های فعالیت حضوری مطرح شده، آیا کوپرتیونی ها به رهبری تیم کوک به تصمیمات خود پافشاری خواهند کرد یا از آن کوتاه خواهند آمد. شاید کرونا، همه چیز را عوض کند.