به گزارش اکوایران، در اولین ماه تابستان 1401 روند شاخص بورس تهران نزولی بود و ما شاهد خروج روزانه حجم زیادی از پول حقیقی بازار بودیم. در این شرایط بازار سهام که نوسانات سهام بموجب افزایش ریسک سرمایه گذاری شده است، فعالان بازار ترجیح می دهند که در شرایط امن تری سرمایه گذاری کنند. در همین راستا به بررسی صندوق های قابل معامله درآمد ثابت بورس تهران پرداخته ایم که به نسبت سهام از ریسک کمتری برخوردارند و اصل مبلغ سرمایه گذاری و سود ثابتی را برای سرمایه گذاران خود تضمین می کنند.

ورود و خروج پول حقیقی به صندوق های درآمد ثابت

برآیند ورود و خروج پول حقیقی به صندوق های قابل معامله درآمد ثابت در تیر ماه 1401 به ورود هزار و 432 میلیارد تومان ختم شد. سیزده روز معاملاتی این جریان مثبت بود و در 6 روز معاملاتی با خروج پول حقیقی از این صندوق ها مواجه بودیم. یکی از عوامل اصلی این اقبال عمومی نسبت به صندوق های درآمد ثابت شرایط نزولی شاخص کل است. در این روز ها که سهامداران در بورس در حال ضرر کردن هستند، بسیاری ترجیح می‌دهند به جای تحمل ریسک بالای سهام از سود کمتری با درجه اطمینان بالا بهره‌مند شوند. پیش بینی می شود تا اصلاح نشدن شرایط بورس اوراق بهادار تهران این روند ورود پول به صندوق های درآمد ثابت ادامه داشته باشد.

جریان پول حقیقی صندوق های درآمد ثابت تیر

ارزش معاملات روزانه صندوق های قابل معامله

در جریان معاملات تیرماه امسال شاهد یک روند نزولی در ارزش معاملات بورس تهران بودیم و این روند در فرابورس نیز با شدت کمتری صادق بود. ارزش معاملات روزانه صندوق های درآمد ثابت در روز اول تیرماه حدود نصف ارزش معاملات بورس و نزدیک به ارزش معاملات فرابورس بود. در 29 تیر صندوق های درآمد ثابت با ارزشی نزدیک به ارزش معاملات اول تیر معامله شدند که نشان دهنده ثبات ارزش معاملات این صندوق ها است. جریان نزولی معاملات بورس  و فرابورس به حدی بود که در روز آخر تیر ارزش معاملات بورس کمتر از صندوق ها بود و ارزش معاملات فرابورس به کمتر از نصف ارزش معاملات صندوق های درآمد ثابت رسید.

میانگین ارزش معاملات روزانه صندوق های درآمد ثابت در تیر ماه 913 میلیارد تومان بود و این ارزش در صندوق های سهامی 225 میلیارد تومان بوده است. ارزش معاملات صندوق های سهامی نشان می دهد که در روز هایی که مردم علاقه ای به صرف ریسک سهام ندارند، نقدینگی این صندوق ها مشابه نقدینگی بازار، کاهش یافته است.

ارزش معاملات روزانه صندوق ها تیر

در شرایط فعلی بازار، با توجه به خروج سنگین سرمایه از بورس تهران و افت های پی در پی شاخص کل در هفته های گذشته اعتماد سهامداران نسبت به بورس به شدت کاهش پیدا کرده است. این افت ارزش سهام یک طرف ماجرا است و از طرفی تورم شدید این چند ماهه از سال نیز باعث شده تا ریسک تورم سرمایه گذاری به فعالان بازار بورس اوراق بهادار تهران اجازه معامله پرریسک را ندهد. از طرفی صندوق های درآمد ثابت بازار با تضمین اصل سرمایه و سود ثابت شرایط مناسبی را برای جلو گیری از افت ارزش پول به وسیله تورم را فراهم کرده که نتیجه آن را در این ورود پول حقیقی در صندوق ها شاهد هستیم.