به گزارش اکو ایران؛ با انتشار گزارش عملکرد ماهانه تیرماه بانک پاسارگاد در سامانه کدال، به بررسی و تحلیل صورت های مالی تلفیقی این مجموعه مالی پرداخته‌ایم. وپاسار به نسبت ارزش بازاری، ششمین نماد صنعت بانکی بورس تهران است. این بانک در بهار امسال به نسبت بهار سال قبل 68.8 افزایش سود خالص فصلی داشته و به نسبت سال99 بیش از 3 برابر رشد سود فصلی تجربه کرده است. بانک پاسارگاد در سال 1400 با 14 هزار و 768 میلیارد تومان سود خالص، به نسبت سال قبل آن 25 درصد افزایش سود خالص داشت. بازدهی نماد وپاسار از ابتدای سال تا 12 مرداد ماه 2 درصد بوده که به نسبت شاخص صنعت بانکی عملکرد متعادلی داشته است.

مجمع عمومی بانک پاسارگاد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بانک پاسارگاد با حضور  85 درصدی سهامداران و هیئت مدیره شرکت برگزارشد. سپرده های بانک پاسارگاد از سال 1396 تا 1400 نسبت به کل سپرده‌ های بانکی یک درصد افزایش داشته ‌است.

جمع تسهیلات اعطایی در سال 1400 نسبت به سال قبل 39 درصد افزایش داشته‌ و حدود 5.5 درصد از کل تسهیلات شبکه بانکی را به خود اختصاص داده‌ است. نسبت تسهیلات مشکوک‌ الوصول از کل تسهیلات اعطایی در سال 1400 با کاهش سه درصدی نسبت به سال 1398 به 4.9 درصد رسیده ‌است. جمع درآمد‌ها و سود خالص شرکت در سال 1400 نسبت به سال گذشته به ترتیب 50.31 درصد و 57 درصد افزایش داشته ‌است. نسبت کفایت سرمایه بانک پاسارگاد که مطابق مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باید حداقل 8 درصد باشد، در پایان سال 1400، 10.86 درصد می ‌باشد. این نسبت در سال قبل 9/8 درصد بوده‌ است. اختلاف بر اساس مالیات اعلامی و ابرازی در حدود 5628 میلیارد تومان وجود دارد، که در مراحل بررسی و پیگیری است. شرکت گسترش انرژی پاسارگاد ده ‌ها پروژه مختلف در حوزه نیروگاه، انرژی درحال پیگیری است که با پشتیبانی بانک پاسارگاد انجام‌ شده ‌است. در مورد شرکت‌های زیرگروه شرکت بانک پاسارگاد، این بانک به دنبال عرضه آن‌ها بخصوص فناپ و گسترش انرژی پاسارگاد و ... در بورس هستند. در حال حاضر 5 درصد از ظرفیت برق کشور توسط گروه‌ مالی بانک پاسارگاد تامین می ‌شود. در بیمه پاسارگاد حدود 7.5 میلیون نفر دریافت کننده بیمه‌ عمر هستند. در شرکت میدکو بین 800 میلیون تا 1 میلیارد دلار صادرات امسال انجام می شود. پروژه آب ‌رسانی به منطقه هویزه و میدان آزادگان و همچنین احداث دو سد در کشور در دستور کار است. 11 تومان سود به ازای هر سهم مساوی با 10% از سود کسب شده میان سهامداران تقسیم خواهد شد.

عملکرد مالی بانک پاسارگاد در سال 1400

بانک پاسارگاد در سال گذشته توانست سود خالص 14 هزار و 768 میلیارد تومانی را کسب کند. سود خالص این بانک به نسبت سال99، با 25 درصد افزایش همراه بود. خالص درآمد تسهیلات در سال 1400 به نسبت سال قبل آن 153درصد و خالص درآمد کارمزد ها 77درصد رشد داشته است. با این وجود خالص فروش و سود مبادلات ارزی نزدیک به 68 درصد کاهش داشتند.

عملکرد مالی پاسارگاد 05.14

روند سود خالص فصلی این بانک در سال پیش گویای افزایش سود خالص در ماه های تابستان و پاییز و در نهایت اوج گرفتن سود خالص فصلی در زمستان است. با توجه به رشد سود خالص فصل بهار امسال به نسبت 1400 احتمال میرود در فصل تابستان نیز سود خالص فصلی به نسبت مدت مشابه سال قبل افزایش یابد. در مجموع، صورت های مالی تلفیقی این بانک در سال مالی منتهی به 1401/1/1 نشان دهنده افزایش درآمد های این بانک از بخش تسهیلات و کارمزدها است. با توجه به رشد این دو منبع درآمدی در بانک پاسارگاد و محوریت این دو منبع برای این بانک پیش بینی می شود سود خالص فصلی و سالیانه برای این بانک در سال پیش رو با افزایش همراه باشد.

سود فصلی پاسارگاد05.14

درآمد های بانک پاسارگاد در 4 ماهه امسال

چهار منبع درآمدی بانک پاسارگاد که در این چند سال اخیر از آن ها بهره مند بوده است شامل درآمد تسهیلات اعطایی، درآمد سپرده گذاری، درآمد اوراق بدهی و درآمد کارمز است. محور اصلی درآمد های این بانک به کارمز و تسهیلات بر میگردد که بخش اصلی درآمد های بانک را درآمد تسهیلات اعطایی تامین می کند. در فروردین و اردیبهشت درآمد اوراق بدهی نزدیک به صفر بوده و در خرداد ماه درآمد سپرده گذاری و اوراق بدهی به اوج خود رسیده است. در تیر ماه درآمدهای این بانک به نسبت خرداد کاهش یافت که درمقایسه با بانک های همرده این کاهش درآمد معمول به نظر می رسد.

درآمد ماهانه پاسارگاد05.14

بازدهی نماد وپاسار در بازار اول بورس تهران

در جریان معاملات ماه های اخیر نماد وپاسار، یک روند نزولی در بازدهی این نماد از ابتدای سال شکل گرفت. در ماه فروردین وپاسار با 5.9 درصد رشد همراه بود و قیمت این سهام در ماه های اردیبهشت و خرداد نیز افزایش یافت. این افزایش قیمت در خردادماه با وجود افت شاخص کل اتفاق افتاد. در تیرماه 1.5 درصد قیمت سهام بانک پارسیان کاهش یافت و در این 12 روز گذشته از مرداد این نماد 3.5 درصد افت داشته است. لازم به ذکر است که بخش اصلی افت مرداد ماه مربوط به تشکیل مجمع این نماد و پرداخت سود نقدی است.

بازدهی وپسار05.14