به گزارش اکوایران؛ در روز های اخیر نمادهای صنعت مخابرات با استقبال فعالان بازار سرمایه مواجه بودند. شرکت های صنعت مخابرات در جریان خبرهای برجامی به دلیل داشتن بازار فروش داخلی و به اصطلاح به دلیل ریالی بودن این صنعت با ورود ناگهانی جریان پول حقیقی صف خرید شدند. در بررسی شرایط شرکت های این صنعت می بینیم که اخبار پیرامون این نماد ها و عملکرد ماهانه و صورت های مالی آن ها در این استقبال سرمایه گذاران بی تأثیر نبوده و این اخبار را می توان دلیل انتخاب صنعت مخابرات در بین صنایع ریالی بازار در این روز ها دانست.

بازدهی نماد های وب در مقایسه با صنعت مخابرات

صنعت مخابرات از ابتدای سال بازدهی مناسبی داشته است. این صنعت که در این روزها از محبوبیت بالایی بین صنایع بازار برخوردار است به نسبت دیگر صنایع از ارزش بازاری کمی بهره مند است. بازدهی شاخص صنعت مخابرات در سه ماهه اول امسال بسیار مناسب بود و در تیرماه که بورس تهران با افت شدید همراه بود این صنعت نیز 10 درصد کاهش تراز شاخص داشت. نماد های وب دو ماه اول امسال را پا به پای شاخص صنعت مخابرات پیش رفت اما در خرداد ماه افت شاخص کل اثری قوی تر از رشد شاخص صنعت مخابرات برای های وب داشت و این نماد بازدهی منفی کسب کرد. در تیر ماه افت نماد های وب به اندازه شاخص صنعت بود که باز نشان از نزدیکی روند و بازدهی این نماد به شاخص صنعت خود دارد. دلیل این نزدیکی نیز کوچک بودن این صنعت و تعداد کم نماد های آن است. ماه جاری که ماه تأثیر اخبار برجام بر بازار سرمایه است، تا این جای کار نزدیک به 20 درصد بازدهی برای نماد های وب داشته است. در این ماه صنعت مخابرات نزدیک 11 درصد افزایش داشته است که نشان دهنده رشد قدرتمند این نماد به نسبت صنعت خود است.

بازدهی های وب 05.26

معرفی شرکت های وب

شـــرکت داده گســـترعصرنوین از ســـال ۱۳۸۲ به عنـــوان یکـــی از شـــرکت های ارائه دهنـــده خدمـــات انتقـــال داده آغـــاز بــــه کار نمـــوده اســـت. در ســـال ۱۳۸۸ مالکیـــت ایـــن شـــرکت بـــه بخـــش خصوصـــی واگـــذار شـــد و در ســـال ۱۳۹۱ نـــام تجـــاری هـــای وب را در بـــازار مخابـــرات و ارتباطـــات کشـــور معرفـــی نمـــود. ایـــن شـــرکت در دوران برجـــام و رفـــع تحریـــم هـــا همـــکاری بـــا شـــرکت ودافـــون در مهـــر مـــاه 1395 را کلیـــد زد.

در مجمـــوع شـــرکت هـــای وب را مـــی تـــوان تنهـــا شـــرکت خصوصـــی نـــام بـــرد کـــه بـــه واســـطه دارا بـــودن طیـــف وســـیعی از پروانه‌هــای مخابراتــی، قــادر بــه ارائــه انــواع ســرویس های ارتباطــی و خدمــات کامــل مخابراتــی در حوزه هــای ثابــت و همــراه اســت. شــرکت های فعــال در صنعــت ارتباطــات بخــش عمــده ای از درآمــد خــود را از محــل فــروش خدمــات بـــه مشـــتریان به دســـت می‌آورنـــد. جریانهای درآمــدی هــای وب نیــز از زمــان تاســیس تــا ســال 1392 ،بــه صــورت عمــده متکــی بــر فــروش دیتــا و مــودم بــوده اســت. در حــال حاضــر، خدمــات اصلــی شــرکت در حــوزه اطلاعــات و ارتباطــات بــوده و بــه ســه گــروه اصلــی خدمــات خرده فروشــی بــه مشــتریان عــادی، مشــتریان ســازمانی و مشــتریان دولتــی تقســیم میشــود. ایــن خدمــات از طریــق دو شــبکه ارتباطــی ســیمی و بیســیم در سراســر کشــور ارائــه شــده اســت.

 ایـــن شـــرکت در ســـال 1397 اقـــدام بـــه خریـــد ســـهام گـــروه پـــارس آنلایـــن و افزایـــش ســـهم درآمـــد خـــود در صنعـــت نمـــود، شــرکت در ســال 1398 بــه حــوزه فنــاوری اطلاعــات راهــداری وارد شد. 

های وب در شرف تأسیس کارگزاری

نماد های وب در چند ماه اخیر با اخبار زیادی همراه بود. در تاریخ 27 اردیبهشت که روز جهانی ارتباطات بود این مجموعه از افتتاح دو پروژه مهم خبرداد. پروژه اول مرکز داده ایرانیـان با ظرفیت 2 هزار رک به عنوان بزرگ ترین مرکز داده خصوصـی کشور، با مشارکت شـرکت خدمات الکترونیکی ایرانیان نت، در فاز اول با ظرفیت 1000 رک افتتاح گردیـد. همچنین فاز دوم این طرح با ظرفیت 1000 رک دیگر تـا پایـان سال جاری به بهره برداری خواهـد رسـید و فعالیت این مرکز داده با نام تجاری ایرانیان در قالب یک شـرکت مشترک با عنوان گسترش خدمات داده هوشـمند عصـرنوین ایرانیان(سـهامی خاص) صورت خواهد پذیرفت. پروژه دوم، راه انـدازی نئوبانـک فردا بـا مشارکت شـرکت آرمان وفاداری آریا از زیرمجموعه های بانک ایران زمین پس از طی مراحـل قانونی و انجام پیش نیازهای فنی به بهره برداری عملیاتی رسـیده و مقرر است، با نام تجاری بانک فردا و در قالب شـرکت مشترک با عنوان آوای فناوری و نوآوری هوشـمند فردا (سـهامی خاص) شـروع به فعالیت نماید.

در تاریخ 15 تیرماه نماد های وب در کنار بیمه فردا مجوز فعالیت صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی فناوری هیرکانیا را به منظور انجام فعالیت بازارگردانی بر نماد های این دو شرکت اخذ نموده است. مجمع این شرکت نیز در تاریخ 20 تیرماه انجام شد که در این جلسه افزایش سرمایه 232 درصدی به تصویب رسید و سود نقدی 10 درصدی از سود سهمی به مبلغ 21.2 تومان برای هر سهم مصوب شد. در روز اول مرداد ماه فروش 100 درصد سـهام شـرکت فناوری اطلاعات نام آوران عصـر نوین توسط شرکت های وب وشرکت های فرعی آن به مبلغ 601.5 میلیارد تومان انجام شد که مبالغ دریافتی حاصل از این واگذاری درشـرکت اطلاعات و ارتباطات شـهر فیروزه که های وب وشرکت های گروه آن که جمعا مالک 45 درصد سـهام آن می باشد، با هدف توسعه هوشمند سازی صنعت بیمه سرمایه گذاری خواهد شد. در روز 10 مرداد ماه با هدف توسـعه هوشـمند سازی صنعت بیمه اقدام به عقد قرارداد تامین تجهیزات به مبلغ 410088.6میلیون تومان با شرکت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات شهر فیروزه که های وب و شرکت های گروه آن جمعا مالک 45 درصد سهام آن می باشند نموده است.

روز 25 مرداد ماه خبر اخذ مجوز تأسیس کارگزاری هیرکانیا با مبلغ 200 میلیارد تومان سرمایه گذاری نقدی در سامانه کدال منتشر شد که استقبال فعالان بازار سرمایه به سهام های وب را به اوج خود رساند. اخبار برجامی پول حقیقی بازار سرمایه را به سمت نماد های ریالی بازار کشانده است. با این حال نمادهای زیادی در بازار وجود دارند که با وجود ریالی بودن درآمدها مورد توجه قرار نمی گیرند.