به گزارش اکوایران، شرکت معادن منگنز ایران و شرکت نوش مازندران در روز 26 مرداد ماه نوبت دوم مجمع عمومی خود را برگزار کردند. مصوبات این جلسه به زودی در سامانه کدال منتشر خواهد شد اما ما به کمک گزارشگر جلسه به شرح تصمیمات گرفته شده در این دو مجمع می پردازیم.

مجمع شرکت معادن منگنز ایران (کمنگنز)

روز 26 مرداد ماه 1401 مجمع عمومی عادی سالیانه نوبت دوم شرکت معادن منگنز ایران با مشارکت سهامداران برگزار شد. هیئت مدیره شرکت معادن منگنز ایران در این جلسه در خصوص دستاوردها و شرایط این مجموعه عناوینی را مطرح کردند که به تشریح تعدادی از آن ها می پردازیم. این شرکت بزرگترین معدن خاورمیانه محسوب می شود. این معدن 384 میلیارد تومان درآمد به دست آورده است و در آستانه شصتمین سال فعالیت منگنز در ایران هستیم. شرکت معادن منگنز ایران 3 پروانه بهره برداری دارد، دو پروانه بهره بردای معادن منگنز و یک پروانه برای بهره برداری شن و ماسه بالغ بر 13 هزار و 500 متر حفاری اکتشافی انجام داده‌اند. فعالیت این شرکت به گونه ای است که در عمق 1100 متری اکتشاف انجام می‌دند و  حدود 5 میلیون تن ذخیره قابل استحصال و استخراج شناسایی شده است.

کمنگنز در سال گذشته با فولاد زرند ایرانیان قرارداد بسته و مشتری پایداری به شرکت اضافه کرده‌اند. آخرین افزایش سرمایه امسال اتفاق افتاد و سرمایه به بیش از یک میلیارد سهم افزایش یافت. بالغ بر 80 درصد از ماشین‌های که در بخش فنی این مجموعه مورد نیاز بودند تامین شده است. با وجودی که هر هفته دو روز برق قطع می شود با استفاده از ژنراتور تعطیلی از این محل اتفاق نیافتاد. شرایط تورمی بازار، افزایش کیفیت محصولات، استراتژی‌های جدید و غیره باعث افزایش درآمد و سود شرکت شده است. در حالی که عمق اکتشافات به 1100 متر رسیده است، هزینه‌ها بالا رفته و ماشین‌های تحت الارضی و فوق الارضی شرکت کاملا نوسازی شده‌اند. قبلا سهم حقوق دولتی در بهای تمام شده پایین بود که امروز سهم آن به 17 درصد رسیده است. تولید در این سال به نزدیک به 95 هزار تن رسیده است. در این سال حدود 98 هزار تن فروش داشتند و طرح تکمیل چاه پیروزی را در دست کار دارند. در دو معدن تکمیل باطله برداری را در دست کار دارند که در 3 ماهه آخر سال استخراج منگنز از آن‌ها را شروع کرده اند. نوسازی و اصلاح خطوط تولید و عملیات اکتشافی معدن پیروزی و اکتشاف عمومی در معادن جزء برنامه‌ها و اهداف آتی شرکت هستند. در حوزه قوانین بسیار نوسان داشته اند و به همین دلیل باعث شد طرح شرکت با تاخیر همراه شود، امید می رود که امسال بتوانند پروانه را اخذ کنند. مجمع عمومی عادی سالیانه نوبت دوم شرکت معادن منگنز ایران به پیشنهاد هیات مدیره مبنی بر این که سود قابل تقسیم هر سهم معادل سال گذشته و 720 ریال باشد، رأی مثبت داد.

مجمع شرکت نوش مازندران (غنوش)

روز 26 مرداد ماه 1401 مجمع عمومی عادی سالیانه نوبت دوم شرکت نوش مازندران با مشارکت سهامداران برگزار شد. هیئت مدیره شرکت نوش مازندران در این جلسه در خصوص دستاورد ها و شرایط این مجموعه عناوینی را مطرح کردند که به تشریح تعدادی از آن ها می پردازیم. در سال 1400 نسبت به سال مالی قبل، 59درصد رشد درآمدهای عملیاتی، 3 درصد کاهش سود ناخالص و 99 درصد کاهش سود خالص را داشته است. دلیل کاهش سود خالص و سود عملیاتی، کاهش چشمگیر درآمدهای غیرعملیاتی شرکت است. شرکت نوش مازندران سهم 30 درصدی از تولید کنستانتره مرکبات کشور در بین 6 تولید کننده فعلی را دارد. میانگین ضریب تبدیل مرکبات به کنستانتره 15 کیلوگرم است. در سال 1400 نسبت به سال 1399، 49 درصد رشد فروش داشته است. تغییر کاربری زمین های شرکت در حال پیگیری است و میتواند ارزش افزوده مناسبی برای مجموعه خلق کند. بخشی از این زمین ها پروانه ساخت دریافت کرده و وارد طرح هادی شده اند. شرکت در نظر دارد که به زودی خط بسته بندی آب آشامیدنی و آب طعم دار را به بهره برداری برساند. این خط تولید به طور کامل نصب و راه اندازی شده و در حال طی مراحل دریافت پروانه بهداشتی این شرکت است. در سال های گذشته شرکت نوش مازندران در حال سرمایه گذاری بوده است و امسال بخش مهمی از این پروژه ها به سرانجام می رسد. محصول روغن پوست پرتقال که محصول جانبی است حاشیه سود خالص بالایی برای شرکت دارد. پیش بینی می شود طرح تولید پکتین با ظرفیت اسمی 200 تن در سال 1401 با 85 درصد ظرفیت فعالیت کند. در زمینه احیای برند نوش مازندران و فروش محصولات با این برند فعالیت های خوبی تا الان انجام گرفته است. در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه نوبت دوم شرکت نوش مازندران به ازای هر سهم 2 ریال سود تقسیمی تصویب شد.