به گزارش اکوایران؛ امروز جمعه 28 مرداد ماه خبر تایید بازگشایی نماد های استقلال و پرسپولیس در هفته آتی بازار فرابورس تهران منتشر شد. دو باشگاه پر طرفدار تهرانی مدتی است که منتظر بازگشایی نماد های خود در بازار فرابورس تهران هستند و بالاخره بعد از انجام پیش نیاز های لازم این مجوز را برای بازگشایی کسب کردند. باشگاه پرسپولیس رقم قراردادهای این فصل خود را 220 میلیارد تومان به جز قرارداد لوکادیا اعلام کرد. استقلال تهران رقم قراردادهای این فصل خود را 340 میلیارد تومان به جز قرارداد قائدی، محبی و رضایی عنوان کرده است.

شرط باز شدن نماد استقلال و پرسپولیس در فرابورس

در هفته های اخیر خبرهای زیادی در ارتباط با بورسی شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به گوش می رسید. یکی از این اخبار مهم، شرط فدایی، مدیرعامل شرکت فرابورس تهران بود. ایشان اعلام کرد که باید مبلغ قرارداد بازیکنان و کادر فنی باشگاه‌های سرخابی منتشر شود تا نماد آن‌ها در فرابورس باز شود. درباره این شرط سوالات زیادی مطرح شد که اصلی ترین آن ها این بود که وقتی سایر باشگاه‌ها بورسی نیستند و وضعیت مالی سایر رقبا پنهانی است، افشای جزئیات قراردادهای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس چرا باید الزامی باشد؟ در این خصوص سازمان خصوصی سازی در نامه‌ای از شرکت های بورسی فولادی و خودرویی مانند ایران خودرو خواسته است تا به منظور رقابت عادلانه در نظام باشگاه داری حرفه ای، مجموع ارقام قراردادهای منعقد شده با بازیکنان و کادر فنی تیم فوتبال زیر مجموعه شان در فصل جاری را به صورت جداگانه در سامانه کدال افشا کنند.

استقلال و پرسپولیس به دلیل اینکه ۱۵ اسفندماه سال گذشته در فرابورس عرضه شدند، وظیفه دارند که مجموع رقم قراردادهایشان را در سامانه کدال منتشر کنند. تمامی شرکت‌های بورسی ملزم هستند تمامی رویداد‌های مالی خود را افشا کنند. این شرکت‌ها تعاملاتی نیز با سازمان خصوصی دارند و صدور مجوز آن‌ها موکول به افشای قرارداد هایشان است. شرکت فرابورس اصرار داشت که مجموع رقم قرارداد‌های این باشگاه‌ها افشا شود، اما در آن زمان قرارداد‌های این باشگاه‌ها نهایی نشده بود و در تعامل با شرکت فرابورس قرار شد که پس از نهایی شدن قرارداد‌های این باشگاه‌ها مجموع رقم قرارداد‌های آن‌ها افشا شود، همچنین به دلیل وضعیت بازار سرمایه و ایام عزاداری محرم این موضوع محقق نشد. هفته آینده نماد این دو باشگاه در فرابورس بازگشایی خواهد شد و مردم می‌توانند نماد این دو باشگاه را خریداری کرده و یا بفروشند. در فرابورس بازار‌های مختلفی وجود دارد و امکان اینکه شرکت زیان‌ده درج شود و یا افزایش سرمایه و یا عرضه اولیه شود وجود دارد.

مطابق وعده های داده شده در زمان عرضه این دو نماد در بازار، مقرر شد جرایم مربوط به شکایاتی که قبل از عرضه از این دو باشگاه شده، توسط وزارت اقتصاد پرداخت شود و از محل منابع به دست آمده در زمان عرضه در بورس پرداخت نشود. این امیدواری وجود داشت که فرابورس، شفاف سازی لازم در جهت منابع پرداخت محکومیت های مالی این دو باشگاه در فیفا (جریمه استراماچونی و کادرش برای استقلال و رادوشوویچ برای پرسپولیس) را نیز انجام دهد. اما تا امروز این اتفاق نیافتاده است.