به گزارش اکوایران، رییس سازمان بورس امروز با حضور در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران، ضمن استماع سخنان اعضای کمیسیون، مشکلات و دیدگاه های آنها در مورد دو موضوع بازارگردانی و بورس کالا، بر لزوم حضور در جلسات اتاق ایران برای آگاهی از مسائل و مشکلاتی که در بازار سرمایه وجود دارد تاکید کرد.

مجید عشقی در این جلسه، اصلاح دستور العمل فعالیت بازارگردانی در بورس را لازم دانست و خواستار آن شد تا پیشنهادهای موجود، در چارچوب کمیته کارشناسی مطرح و پس از نهایی شدن به سازمان ارائه شود.

یکی از مسائل مطرح شده در این نشست، بحث فعالیت ناظران بازار سرمایه بود که رییس سازمان بورس در این مورد گفت: آنچه امروز مورد انتقاد فعالان بازار نسبت به ناظران است، به دلیل نبود ارتباط مستمر بین آنهاست. به اعتقاد عشقی، اگر جلسات مداوم بین این دو گروه برگزار شود، بخش زیادی از سوء تفاهم ها برطرف می شود. وی در مورد معاملات الگوریتمی که بخشی از گلایه های فعالان بازار بود نیز گفت لازم است در جلسات با ناظران، سیستم فعالیت معاملات الگوریتمی هم مورد توجه باشد تا آشنایی لازم بین فعالان بازار با این بخش نیز شکل بگیرد.

مخالفت عشقی با نظام دستوری قیمت

عشقی در مورد قیمت گذاری دستوری نیز معتقد است که خود صنایع هم توان تحمل جریان قیمت گذاری را ندارند و از یک جا به بعد شاهد به هم ریختن سیستم خواهند بود. چون این نظام دستوری، مانع سرمایه گذاری جدید می شود و صنعت را متوقف می کند. رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه قیمت ها باید منصفانه باشد گفت ماهم به دنبال همین شرایط هستیم. قیمت ها در بورس کالا را با قیمت های واقعی دنبال می کنیم و همه معاملات بر اساس رقابت واقعی انجام می شود.

عرضه دو محصول ایران خودرو در بورس کالا

رییس سازمان بورس با تاکید در مورد جایگاه بورس کالا در اقتصاد کشور و تجربه خوبی که در مورد عرضه زعفران به دست آمده، گفت: در پی عمق بخشیدن به بورس کالا هستیم و دغدغه اصلی در سازمان این است که معاملات در شفاف ترین حالت ممکن انجام شود، بنابراین پیشنهادات ارائه شده را بررسی خواهیم کرد. زیرساخت های فناوری اطلاعات را هم مرود توجه قرار دادیم و معتقدیم مدیریت سامانه هر بورس باید به خود آن واگذار شود. عشقی در مورد عرضه خودرو در بورس نیز با اشاره به اینکه با موانع و مشکلاتی مواجه بودیم گفت: دو محصول ایران خودرو نیز به زودی امروز یا فردا وارد تابلوی بورس کالا می شود.

واکنش به گزارش فولاد

رییس سازمان بورس همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ سوالی در مورد اینکه صحت سنجی صورت های مالی مانند فولاد چه زمانی در دستور کار بورس قرار می گیرد، گفت: نقدی جدی به گزارش فولاد وارد است. رقم‌های درشت مطرح شده بحث تخلف نبوده است. در یک بازار رسمی کالا عرضه شده و اصلا نمی‌شود عنوان تخلف بر آن گذاشت. در هر صورت این شرکت حسابرس و بازرس قانونی دارد و بعضی از موارد مطرح شده قبلا رسیدگی شده است.