به گزارش اکوایران، روز دوشنبه همچنان شاخص دلار صعودی بود. شاخص دلار که ارزش پول آمریکا در برابر سبدی از ارزهای مهم جهان از جمله یورو، یوان و ین را نشان می دهد در روزی که گذشت وارد کانال 114 واحدی شد. ارزش دلار که در روزهای گذشته رکورد 20 ساله خود را شکسته بود در روزی که گذشت مجددا این رکورد را جابه جا کرد.

شاخص دلار هم اکنون هفت روز معاملاتی است که صعودی بوده است و در روزی که گذشت سقف 114.5 واحدی را لمس کرد. دو عامل اصلی سبب پیشروی بی مانع دلار شده است. دلیل اول اقدامات انقباضی فدرال رزرو و افزایش نرخ بهره توسط این نهاد است که از لحاظ اقتصادی با کاهش عرضه پول سبب افزایش ارزش آن پول می شود.

دلیل دوم نیز به این موضوع برمی گردد که دلار اکنون به محبوب ترین پناه گاه امن سرمایه در میان رقبای خود شده است. نگرانی از رکود اقتصادی احتمالی در ماه های آتی سبب افزایش محبوبیت پناه گاه های امن سرمایه شده است اما دلار است که بیشتر این سرمایه ها را جذب خود کرده است.

این در حالی است که طلا که به عنوان یکی از مقصدهای امن سرمایه شناخته می شود، روند نزولی شدیدی به خود گرفته است. دلیل این اتفاق این است که افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو با افزایش هزینه نگهداری طلا به شدت جذابیت فلز زرد را کم کرده است و این عامل نزولی به شدت بر عوامل صعودی در بازار طلا می چربد.

در حقیقت می تواند گفت که وقوع جنگ و تورم و احتمال رکود اقتصادی موقعیتی بود که می توانست روزهای صعودی را برای طلا رقم بزند، اما این فرصت به دلایلی که ذکر شد نصیب دلار شد.