به گزارش اکوایران، برخی مقصر این ناترازی را کاهش تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور و برخی دیگر افزایش مصرف سوخت با رفع محدودیت‌های بعد از کنترل  ویروس کرونا عنوان می‌کنند. با این حال، آنچه که از روند تقاضای این حامل انرژی در آینده قابل پیش‌بینی است، این است که در صورت عدم سرمایه‌گذاری در این بخش، دولت در سال‌های آینده با چالش جدی تأمین بنزین مورد نیاز کشور روبه‌رو خواهد شد و ناگزیر بخشی از درآمدهای خود را باید برای واردات هزینه کند.

اگرچه سیاست‌های اصل 44 پالایشگاه‌سازی دولت را با مانع مواجه می‌کند، با این حال وزارت نفت با اخذ اختیاری قانونی برای احداث پالایشگاه، پتروپالایشگاه شهید سلیمانی را با جانمایی در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت 300هزار بشکه در روز تعریف کرده که 75 درصد از سبد ترکیبی تولیدات آن به سوخت و 25 درصد دیگر به محصولات شیمیایی تعلق دارد.

در کنار این موضوع، طرح‌های در دست احداث پالایشی کشور نیز مورد بازنگری و ارزیابی مجدد قرار گرفته تا علاوه بر تعیین تکلیف، مورد حمایت قرار گیرند.

از جمله این طرح‌ها، طرح احداث پالایشگاه 60هزار بشکه‌ای میعانات گازی در سیراف بود که اخیراً به دلیل وجود برخی زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله واحد یوتیلیتی (تأسیسات جانبی)، به جزیره قشم منتقل شده است. 

حامد دشمن‌فنا یزدی، مدیرعامل شرکت بهین پالایش نفت قشم، احداث این پالایشگاه 60 هزار بشکه‌ای را نیازمند سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری دانست و گفت: مدت‌زمان ساخت این پالایشگاه 36 ماه در نظر گرفته شده و روزانه معادل 6 میلیون لیتر (30 هزار بشکه) به ظرفیت تولید بنزین کشور می‌افزاید.

وی با اشاره به اینکه در طرح پیشین این شرکت در سیراف تولید بنزین دیده نشده بود، اظهار کرد: در پروژه سیراف تولید محصولاتی شامل گاز مایع، نفتای سبک و سنگین و نفتگاز دیده شده بود، اما در پالایشگاهی که در قشم احداث می‌شود، با اضافه کردن یک واحد جدید، تولید بنزین از نفتای سنگین نیز در سبد محصولات این پالایشگاه قرار می‌گیرد.

دشمن‌فنا ظرفیت تولید سالانه این پالایشگاه را 2 میلیارد لیتر اعلام کرد و گفت: با توجه به روند رو به رشد مصرف بنزین در کشور، این میزان می‌تواند علاوه بر تأمین بخشی از سوخت مورد نیاز، تضمین‌کننده تولید مستمر گاز و میعانات گازی از پارس جنوبی باشد.