در حالی ارنوی 82 ساله برنده نوبل ادبیات در سال 2022 معرفی شد که تمرکز او بیشتر بر اتوبیوگرافی بوده است. هفدهمین برنده زن نوبل ادبیات در دهه چهارم زندگی خود در رمان پاک‌شده پرده از سقط جنین غیرقانونی خود برداشت.

آکادمی سوئدی نوبل ساعتی پیش اعلام کرد که ارنو برای ((شجاعت و تیزهوشی واقع‌بینانه که به واسطه آن ریشه‌ها، بیگانگی‌ها و محدودیت‌های جمعی حافظه شخصی را کشف می‌کند)) شایسته دریافت جایزه نوبل در سال جاری است.

ارنو که کم کم مورد توجه انجمن‌های ادبی اروپایی قرار گرفته بود در دهه هشتاد میلادی با انتشار اتوبیوگرافی پدرش جماعه مخاطبان خود را غافلگیر کرد و استقبال فراوان از رمان جایگاه او را به اوج شهرت رساند. رفته رفته اعتبار ادبی او به جایی رسید که برخی از آثارش در مدارس نیز به دانش آموزان تدریس می‌شد.

انتشار رمانی از زندگی مادر و بررسی سه نسل از زنان یک خانواده توجه عمیق او به مسائل زنان را نیز روشن کرد. موضوعات مورد بحث او در رمان‌های موفق بعدی‌اش سیاست‌های اجتماعی فرانسه در دهه 60 میلادی، زیست طبقه کارگر آن دوره و مردسالاری حاکم بر جامعه بود. موضوعاتی که ارنو را به نویسنده‌ای در راستای جامعه‌شناسی مدنی تبدیل کرده بود.

رمان‌ سال‌ها یکی دیگر از آثار بسیار موفق او بود که در سال 2008 منتشر شد و ارنو در این اثر تصاویری از شش دهه زندگی خود را منتشر و در هر عکس اشاره‌ای به سیاست های دولت مرکزی و تاثیرات آن در شکل‌گیری‌اش داشت. اثری که جوایز بزرگی چون فرانسوا موریاک و مارگریت دوراس را دریافت کرد.

اثر دیگر ارنو مجموعه نامه‌های وی به خواهری است که در 6 سالگی درگذشته است؛ اثری که مخاطب را با فرانسه کارگری دهه‌های مختلف و احساسات یک خواهر به مامن نداشته‌اش را آشکار می کند. اثری که به خوبی نشان داد وی در دهه های پیری سن خود همچنان می تواند مخاطبان را غافلگیر کند. آخرین اثر وی نیز رمان گم شدن است که احتمالا تاثیر زیادی در انتخاب او داشته است.