به گزارش اکوایران، در حالی که تمامی بازارها روی چهارمین افزایش متوالی 75 صدم درصدی توسط فدرال رزرو حساب باز کرده اند، سوال اصلی و نقطه ابهام بازارها این است که آیا پس از نشست پیش روی فدرال رزرو روند انقباضی خود را آهسته خواهد کرد.

در حال حاضر برخی از داده های اقتصادی به رشد اقتصادی پایین تر و احتمال رکود اشاره دارند و همین موضوع باعث تغییر لحن برخی از بانک های مرکزی شده است. علاوه بر بانک های مرکزی مانند کانادا که سرعت سیاست های انقباضی خود را کاهش داده اند، زمزمه هایی از تغییر لحن برخی از مقامات فدرال رزرو نیز به گوش می رسد. پیش بینی می شود فدرال رزرو در نشست هفته آینده نرخ بهره را به اندازه سه مرتبه قبلی افزایش دهد و همین موضوع برای بانک مرکزی اروپا نیز صادق است.

سوال کلی را این طور می توان مطرح کرد که آیا شدیدترین دوره انقباضی بانک های مرکزی سپری شده است یا خیر؟ برخی از تحلیل گران به این سوال جواب مثبتی دارند.

این موضوع می تواند خبر خوبی برای بسیاری از بازارها از جمله طلا باشد. همین موضوع نیز سبب شده است که در هفته اخیر نیز برخی موضع صعودی نسبت به قیمت طلا داشته باشند.

با این حال هنوز اکثریت تحلیل گران قانع نشده اند که فدرال رزرو از نشست های بعدی ماه نوامبر پای خود را از روی پدال انقباضی برخواهد داشت. این گروه بر این باورند که علی رغم بروز نشانه های ضعف اقتصادی چرخش سیاستی امر ساده ای نخواهد بود.

اینکه این اتفاق خواهد افتاد یا خیر به سیگنال های فدرال رزرو در هفته آینده بستگی دارد و موضوع جایی پیچیده می شود که فدرال رزرو سیگنال های کافی به بازارها ارائه ندهد.