۲۳ آذرماه افشین خانی از معاونت ارزی این بانک برکنار شد و محمد آرام به سمت معاونت ارزی رسید. اما در تمام این دو هفته، بازار ارز سیر افزایشی داشت و حتی هیچ گونه اثر انتظاری هم تغییر معاونت ارزی از خود به جا نگذاشت.رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در همین حین یک جلسه آتشین در مجلس را گذرانده بودند که در آن نمایندگان تندترین انتقادات را روانه دولت ابراهیم رییسی کردند. همه اینها سبب شد تا دولت در برابر فشارها طاقت نیاورد و سعی کند با یک شوک بزرگتر بازار ارز را وادار به توقف کند. این بار ابراهیم رییسی به سراغ کسی رفت که در ابتدای راه یکی از گزینه‌های وزارت اقتصادش بود اما درنهایت به احسان خاندوزی رضایت داد.

نحوه اطلاع‌رسانی تغییر رییس کل

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت امروز ساعت ۶ عصر اعلام کرده که هیات دولت به فرزین برای ریاست بانک مرکزی رای اعتماد داده است. جلسه هیات دولت دیروز برگزار شده و به نظر هم خبری از جلسه اضطراری نبوده است. این یعنی تیم اطلاع رسانی دولت خبر را با یک روز تاخیر و در زمان تعطیلی بازار ارز منتشر کرده است؛ در ساعاتی که نرخ جدیدی در بازار وجود ندارد. حال فرزین فرصت دارد تا قبل از واکنش بازار پیش‌دستی کرده و سعی کند برای روز شنبه آماده باشد. بازار هم اولین کنش رییس کل جدید را زیر نظر می‌گیرد.

یکی از معاونین سابق بانک مرکزی می‌گفت رییس کل نباید سخنور باشد، باید ساکت باشد و‌طوری سخن بگوید که کسی از حرف‌هایش سردرنیاورد و هر فکری در سر دارد را در خفا پیش ببرد و در عمل نشان دهد! اما فرزین برای عمل هم نیاز به ابزارهایی دارد که اول از همه اختیار است. می‌گویند رییس کل قبلی در انتخاب معاون هم اختیار تام نداشته است. البته فرزین به این مسائل خوب آگاه است. خود او یک ماه پیش به شاگردانش در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفته بود: «پایم را در بانک مرکزی نمی‌گذارم، این بانک اختیارات ندارد اما همه چیز را از چشم او می‌بینند.» حال در یک ماه اخیر چه چیزی تغییر کرده؟ ابراهیم رییسی قول اختیار تام به رییس کل داده؟ حتما اتفاقی افتاده که فرزین حاضر شده پایش را به برج شیشه‌ای میرداماد بگذارد، جایی که می‌گویند حتی وزرای اقتصاد هم آرزو دارند کلیددار آن باشند. البته ظاهرا تغییر در بانک مرکزی اولین تغییر است و طراحان آن تاکید دارند که این آخرین تغییر نیست و یک تعویض دیگر در انتظار تیم اقتصادی است.