به گزارش اکوایران، بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ادامه صعودش بدلیل کاهش ارزش دلار به بالاترین قیمت هفت ماه اخیر رسید تا یک رکورد تازه برای سال 2023 ثبت کند.

انتظارات برای کاهش لحن انقباضی فدرال رزرو

اقبال خریداران به طلا از آن جایی در بازار گسترش یافته که پس از رشد کمتر از انتظار دستمزدها در گزارش های اشتغال روز جمعه، اولین سیگنال ها از کاهش التهاب های تورمی و نشست تب و تاب بازار کار به بازار مخابره شده است. بر این اساس بسیاری از معامله گران انتظار دارند که فدرال رزرو در آینده ی نزدیک افزایش نرخ بهره را متوقف نماید. هر چند که این امر به معنای پایان چرخه سیاست های انقباضی نیست ولی می تواند رشد دلار را که حالا با کف حهفت ماهه اش دست و پنجه نرم می کند، متوقف نماید. این رویداد حتما موجب افزایش اعتماد بنفس خریداران طلا خواهد شد. زیرا از طرف دیگر، کند شدن رشد اقتصاد و البته بازار کار می تواند گزینه های سرمایه گذاری در سایر بازارها را محدود نماید که این هم خود به جلب شدن توجه ها به بازار طلا بعنوان یک دارایی پوشش دهنده ریسک می گردد.

فرونشست بازار کار فرصتی برای مهار تورم

آخرین گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی که روز جمعه منتشر شد، نشان می دهد که با ایجاد 223 هزار فرصت شغلی، بازار کار همچنان قدرتمند ولی رو به کند شدن است. چراکه این آمار ماه دسامبر از 256 هزار فرصت شغلی نوامبر کمتر بود. در عین حال مهم تر از آن، رشد دستمزدها بود که علاوه بر اینکه از انتظارات 5 درصدی پایین تر ظاهر شد و حتی از سطح 4.8 درصد ماه نوامبر به 4.6 درصد افزایش عقب نشینی نمود. با توجه به عرضه و تقاضا در بازار کار بنظر می رسد که میزان تقاضای نیروی کار تحت تاثیر چشم انداز رکودی اقتصاد و تعدیل نیرو در بسیاری از شرکت های بزرگ و متوسط طی هفته های اخیر برای تعدیل هزینه ها تاثیر بسزایی در مهار رشد دستمزدها داشته باشد.

اهمیت این گزارش در این است که با توجه به سهم هفتاد درصدی بخش مصرف در رشد اقتصادی ایالات متحده، چنانچه میزان درآمد خانوارها کاهش یابد، می توان انتظاز داشت که اثر کاهش تقاضا موجب گرفتن سرعت رشد تورم شود. در طول یک سال اخیر تمام تلاش فدرال رزرو در صف اول سایر بانک های مرکزی مهار تورم افسار گسیخته یی بوده است که در اثر رشد نقدینگی برای حمایت از بازارها در دوران همه گیری بوجود آمده است. تورم در امریکا تا مرز تاریخی دو رقمی شدن هم پیش رفت و در اروپا و بریتانیا از مرز 10 درصد هم گذشت. ولی حالا بنظر می رسد که ما قله ی تورم را دیده ایم و این به بعد با کاهش سرعت رشد شاخص های بهای مصرف کننده آرام آرام شاهد پایین تر آمدن تورم باشیم. البته مشخص است که سطح بالای قیمت ها و کاهش بازدهی سرمایه گذاری ها بدلیل رشد تورم هزینه ی اصلی برگشتن به شرایط کمی عادی تر را از جیب مردم عادی می پردازد.

اهداف قیمتی طلا با نیم نگاهی به داده های مهم هفته

طلا در معاملات دوشنبه از 1868 دلار هم عبور کرد تا تارگت بعدی در محدوده ی 1880 دلار حالا در یک قدمی معامله گران باشد. البته نباید از نظر دور داشت که رشد طلا در یک مسیر زیگ زاگ صعودی همراه با افت و خیزهایی خواهد بود ولی با توجه به داده های بنیادی چشم انداز صعودی می تواند کماکان تا 1900 دلار ادامه داشته باشد.

بر همین اساس، اکنون توجه سرمایه گذاران معطوف به شاخص بهای مصرف کننده است که روز پنجشنبه منتشر خواهد شد. اگر آنطور که بازار کار در گذشته نشان داده است، همچنان نقش پیش رو بودن خود را ایفا نماید، انتظار می رود تورم ماه دسامبر هم در مدار کاهشی نسبت به نوامبر قرار بگیرد. این تصور گمانه زنی ها در خصوص کاسته شدن از لحن سخت گیرانه فدرال رزرو را افزایش خواهد داد. در حال حاضر انتظار می رود فدرال رزرو در ماه فوریه تنها 25 واحد اساسی نرخ بهره را افزایش دهد و پس از آن تا زمانی که داده های اقتصادی شرایط تعادلی جدید را نشان دهند، نرخ ها در محدوده نزدیک به 5 درصد باقی بمانند. این سطحی است که فدرال رزرو امیدوار است نرخ تورم با نرخ بهره ملاقات کند و در آن صورت می توان منتظر چرخش سیاست های انقباضی باشیم. علاوه بر این در شرایطی که نگرانی ها از رکود اقتصادی در بازارهای جهانی فراگیرتر می شود، تقاضای طلا بعنوان یک دارایی جایگزین می تواند تقویت شود.

در نتیجه می توان گفت که هر دو فاکتور سیاست های پولی و چشم انداز اقتصادی در حال حاضر بر وفق مراد خریداران طلاست.