به گزارش اکوایران، حجم معاملات در بازارهای فلزات نیز در ابتدای هفته نسبتاً کمتر بود که دلیل اصلی آن تعطیلات بازارها در چندین کشور آسیایی، به ویژه چین، برای سال نو آسیایی است. بازارهای چین تا پایان هفته تعطیل خواهند بود. تمرکز این هفته بر روی داده های تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم ایالات متحده است که قرار است روز پنجشنبه منتشر شود. انتظار می رود که رشد در سه ماهه چهارم نسبت به سه ماهه سوم کند تر شده باشد، و رفته رفته اثرات سیاست های پولی سخت تر در اقتصاد ظاهر شود. قیمت طلا در هفته های اخیر به دلیل ترکیبی از تقاضا برای دارایی امن و انتظارات فزاینده مبنی بر اینکه فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره خود را در ماه های آینده کاهش خواهد داد، افزایش یافته است و همین امر زمینه را برای رشد آزادهنه تر قیمت فراهم نموده است.

تقویم طلایی هفته

انتظارات کاهش نرخ بهره نیز باعث تضعیف دلار و بازدهی خزانه داری ایالات متحده شده است که به نفع قیمت طلا و سایر دارایی های بدون بازده است. با این حال، با توجه به اینکه تورم همچنان نزدیک به بالاترین حد در 40 سال اخیر می باشد، بازارها در مورد اینکه نرخ بهره ایالات متحده کجا به اوج خود خواهد رسید، نامطمئن هستند. شاخص مخارج مصرف شخصی اصلی، که معیار مورد نظر فدرال رزرو برای نرخ تورم است، نیز در این هفته به دقت تحت نظر است. در حالی که انتظار می‌رود شاخص در ماه دسامبر نسبت به ماه قبل کاهش یابد، همچنان انتظار می‌رود که بسیار بالاتر از هدف سالانه ۲ درصدی فدرال رزرو باقی بماند.

بازارها همچنین نگران افزایش سقف بدهی ایالات متحده هستند و کنگره همچنان در مورد تصویب قانونی برای افزایش سقف اختلاف نظر دارد. جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا هشدار داده است که نکول احتمالی ایالات متحده در قبال تعهدات بدهی خود می تواند باعث هرج و مرج در بازارهای مالی جهانی شود. همچنین انتظار می‌رود چنین سناریویی تقاضای امن برای فلزات گرانبها را تا حد زیادی افزایش دهد. معاملات آتی پلاتین و نقره نیز در روز دوشنبه افزایش یافت.

قیمت طلا نزدیک به بالاترین حد در 9 ماه گذشته در حوالی 1925 دلار در حال معامله است در حالی که بازارها منتظر داده های بیشتری از ایالات متحده هستند تا مشخص شود آیا این کشور با رکود بالقوه در سال 2023 مواجه است یا خیر. طلا اغلب به عنوان دارایی امن در نظر گرفته می شود و قیمت آن در زمان عدم اطمینان اقتصادی افزایش می یابد، زیرا سرمایه گذاران تمایل دارند به عنوان پوششی در برابر رکودهای احتمالی به سمت آن هجوم ببرند. به همین دلیل است که پتانسیل رکود در ایالات متحده و عدم اطمینان پیرامون تورم و محدودیت سقف بدهی به دقت توسط فعالان بازار رصد می شود و به طور بالقوه می تواند تقاضا برای طلا را افزایش دهد. علاوه بر این، انتظار افزایش آهسته‌تر نرخ بهره توسط فدرال رزرو نیز می‌تواند به نفع قیمت طلا باشد، زیرا بازده دلار و خزانه‌داری را تضعیف می‌کند و دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را جذاب‌تر می‌کند. با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید که عوامل دیگری مانند شرایط اقتصادی جهانی و رویدادهای ژئوپلیتیکی نیز می توانند بر قیمت طلا تأثیر بگذارند.