به گزارش اکوایران، هیجان فروش در نفت و طلا امروز دوشنبه قدری متوقف شده و بازارها پس از سخنرانی خانم لاگارد در ادامه امروز، منتظر سخنرانی روز سه شنبه آقای پاول می باشند. این در حالی است که این دو کامادیتی با ارزش تلاش می کنند پس از ضربه روز جمعه آرامش خود را دوباره بدست آورند.

آقای پاول هفته گذشته به پیشرفت در مبارزه با تورم اذعان کرد، اما داده های غیرمنتظره مشاغل قوی به طور بالقوه به بانک مرکزی آزادی عمل بیشتری برای حفظ نرخ های افزایش داده شده می دهد. علاوه براین ساختار تورمی ارائه شده در جلسه قبلی فدرال رزرو هم نشان می دهد که سهم بالای فشار دستمزدها بر تورم محسوس است و در شرایطی که کاهش قیمت انرژی نقش موثری در متوقف کردن روند افسار گسیخته ی رشد تورم داشته است، حالا بنظر می رسد که رویارویی فدرال رزرو با بازار کار بعنوان مهم ترین عامل بعدی تورم مستقیم تر شده است. از همین رو سرمایه گذاران نگران هستند که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو اقتصاد را وارد رکود کند.

داده های غافلگیرکننده اشتغال بخش غیرکشاورزی ایالات متحده

تازه ترین به روز رسانی بازار کار با ارقام اولیه مطالبات بیکاری در روز پنجشنبه انجام می شود، در حالی که قرار است چندین مقام دیگر فدرال رزرو نیز حضور یابند، از جمله جان ویلیامز رئیس فدرال رزرو نیویورک، نیل کشکاری رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس و رافائل بوستیک رئیس فدرال رزرو آتلانتا. سخنرانی این مقامات می تواند موضع فدرال رزرو را مشخص تر نماید.

پس از آنکه وزارت کار ایالات متحده در روز جمعه گزارش داد که در ژانویه 517000 شغل به حقوق و دستمزدهای غیرکشاورزی اضافه شده است، که تقریباً سه برابر بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود، نفت به پایین‌ترین سطح سه هفته اخیر کشیده شد در حالی که طلا از بالاترین سطح خود در سه روز معاملاتی اخیر تقریباً 100 دلار در هر اونس از دست داد.

شاخص دلار و بازده اوراق 10 ساله خزانه داری ایالات متحده، که به عنوان عامل بازدارنده در برابر معاملات دارایی های پر ریسک تر شامل کامادیتی ها و فلزات گرانبها عمل می کنند، روز دوشنبه پس از بازگشت دیرهنگام هفته گذشته در منطقه سبز تابلو باقی ماندند و جبران زیان های شدید نفت و طلا را طی معاملات امروز محدود نمودند.

توقف سقوط بازارهای نفت و طلا

در جلسه روز دوشنبه بازارهای آسیا، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت یا WTI معامله شده در نیویورک برای تحویل در ماه مارس با 12 سنت یا 0.2 درصد کاهش به 73.27 دلار در هر بشکه رسید. این قرارداد آتی در روز جمعه 3.2 درصد و طی هفته گذشته 7.5 درصد کاهش را تجربه کرده و به 73.11 دلار به پایین ترین حد سه هفته اخیر رسیده بود.

نفت برنت معامله شده در لندن برای تحویل در ماه مارس با 2 سنت یا 0.04 درصد افزایش به 79.97 دلار در هر بشکه رسید. در روز جمعه 2.7 درصد و در هفته 7.5 درصد کاهش یافت و به 79.62 دلار به پایین ترین حد سه هفته اخیر افت نمود.

هر اونس طلا برای تحویل در آوریل در کامکس نیویورک 9.05 دلار یا 0.5 درصد افزایش یافت و به 1885.65 دلار رسید. روز جمعه 53.90 دلار یا 2.8 درصد کاهش یافت. در طول این جلسه به پایین ترین سطح یک ماهه خود یعنی 1861.50 دلار رسید.

در حالی که نگرانی‌های مربوط به رکود عمدتاً عامل سقوط نفت در هفته گذشته بود، با عدم اطمینان در مورد حرکت بعدی فدرال رزرو اثر این نگرانی ها همچنان بر نفت خام و طلا تأثیر گذار است و چشم انداز نزولی یی برای آن رقم زده است.

امیدها برای تقویت تقاضا با برگشت چین

آژانس بین‌المللی انرژی یا آژانس بین‌المللی انرژی روز یکشنبه پیش‌بینی خود از ژانویه را تکرار کرد که بهبود چین از بحران کووید، محرک اصلی برای تقاضای نفت در سال جاری خواهد بود. در حالی که پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس به‌طور گسترده در بازار دنبال می‌شود، سرمایه گذاران به چشم‌انداز نزولی در مورد تقاضا و فشار بیشتر بر قیمت‌های نفت خام چشم دوخته اند.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: نیمی از رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری از چین ناشی می‌شود، جایی که تقاضا برای سوخت جت در حال افزایش است. بسته به اینکه این بازیابی چقدر قوی است، اتحاد جهانی نفت اوپک پلاس ممکن است مجبور شود تصمیم اوایل اکتبر خود مبنی بر کاهش تولید 2 میلیون بشکه در روز تا سال 2023 را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.