به گزارش اکوایران، بانک‌های دولتی چین به دستور بانک مرکزی برای مهار کاهش ارزش یوآن در داخل و بازارهای جهانی، در تلاش برای فروش دلار و خرید ارز داخلی هستند. این سیاست در سال سپتامبر ۲۰۲۲ نیز اتخاذ شد و باعث مهار سقوط ارزش یوآن شد. یکی دیگر از تاکتیک‌ها پیشنهاد بانک‌های دولتی برای کاهش وام به یوآن در بازار هنگ کنگ است، زیرا فشار نقدینگی در آنجا موجب کاهش افت ارزش یوآن در این هفته شده است.

جلوگیری از روند نزولی ارزش یوآن

 به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک‌های دولتی چین در این هفته، در حال فروش دلار آمریکا برای خرید یوآن در بازارهای ارز خارجی هستند، این سیاست منجر به خارج‌شدن پول یوآن از روند نزولی می‌شود. اگرچه این بانک‌ها در راستای منافع مشتریان خود عمل می‌کنند، اما زمانی که بانک مرکزی دستوری صادر کند، طبق همان سیاست‌ها پیش خواهند رفت. یک تاجر در شانگهای گفت: «فروش دلار در بانک‌های دولتی برای کاهش روند نزولی ارزش یوآن یک امر عادی است».

روز پنجشنبه، دو منبع آگاه گفتند: «در ساعات کاری تجاری لندن و نیویورک، شعبه‌های فراساحلی بانک‌های دولتی دست به فروش دلار زده‌اند. این سیاست می‌تواند افت ارزش یوآن در بازار را محدود کرده و از انحراف بیش از حد آن جلوگیری کند. از ماه جاری تاکنون، یوآن حدود ۲.۴ درصد و از ابتدای سال، ۶ درصد در برابر دلار کاهش داشته است. تا ساعت ۰۴:۴۲ به وقت گرینویچ (ساعت لندن)، در داخل کشور هر دلار با ۷.۳۱۴۵ یوآن معامله می‌شد، این در حالی است در خارج، به ۷.۳۴۰۰ یوآن هم رسید. شیب اخیر کاهش ارزش یوآن نتیجه افزایش اختلاف فزاینده بازدهی اوراق چین با ایالات متحده و افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد رشد ضعیف اقتصادی چین و افزایش خطر نکول در بخش املاک و بانکداری آن است. کندبودن سیاست‌های اجرایی و محرک‌های دولت برای تقویت رشد، سرمایه‌گذاران را ناامید کرده است. در همین حال، بانک خلق چین (PBOC) سیاست‌های پولی برای حمایت از اقتصاد را کاهش داده است، اگرچه بهایی که برای کاهش نرخ بهره پرداخت می‌شود، فشار بیشتری بر یوآن ایجاد می‌کند.

در این هفته، اختلاف بازدهی اوراق بین چین و ایالات متحده به بالاترین حد خود در ۱۶ سال گذشته رسید، زیرا سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده‌اند که پس از کاهش ناگهانی نرخ بهره در این هفته و با وجود فشارهای بسیار بر یوآن، بانک خلق چین سیاست‌های انقباضی را کاهش خواهد داد. در هفته‌های اخیر ناظران بازار‌های داخلی می‌گویند که مقامات چینی در تلاش برای کاهش روند نزولی ارزش یوآن هستند، به طوری که بانک خلق مدام اصلاحاتی قوی‌تر از حد انتظار را اتخاذ می‌کند و بانک‌های دولتی مکرراً دلار می‌فروشند. همین تاکتیک‌ها در سپتامبر ۲۰۲۲ نیز مشاهده شد، زمانی که بانک خلق چین از بانک‌های دولتی بزرگ درخواست کرد که آماده فروش دلار به یوآن در بازارهای خارجی و فراساحلی باشند زیرا این سیاست باعث جلوگیری از سقوط یوآن می‌شد.

در ماه ژوئن، بانک مرکزی پارامتری را تنظیم کرد تا به شرکت‌ها اجازه دهد تا در خارج از کشور وام بیشتری بگیرند تا بتوانند بعد از واردکردن ارز خارجی به کشور، آن را در خارج به یوآن تبدیل کرده که در نتیجه، پول ملی تقویت شود. اما نرخ‌های بهره بالاتر که برای وام‌های خارج از کشور اعمال می‌شود، یک عامل بازدارنده برای استقراض در خارج نیز بوده و تأثیر این سیاست را تضعیف می‌کند. معامله‌گران گفتند که یکی از تاکتیک‌هایی که به نظر می‌رسد کارساز بوده، پیشنهاد بانک‌های دولتی برای کاهش وام یوآن در بازار هنگ کنگ است، زیرا فشار نقدینگی در آنجا به محدودکردن افت ارزش یوآن در این هفته کمک کرده است. هزینه استقراض یوآن در هنگ کنگ در روز چهارشنبه به بالاترین سطح از آوریل ۲۰۲۲ رسید و معیار نرخ پیشنهادی بین بانکی CNH (شرکت جهانی کالاهای سرمایه‌ای) هنگ کنگ در کل افزایش یافت. یک بانکدار نیز افزود که فشار نقدینگی چندان شدید نبود، زیرا حذف شدید نقدینگی یوآن از بازار می‌تواند بر سنتیمنت بازار اوراق قرضه اثر منفی بگذارد.