رنگ سرخ، رنگ غالب نقشه بازار سرمایه در روز گذشته بوده است.

بازار سرمایه در روز قبل با گذشت زمان حالش بدتر شد و تب فروش در میان معامله‌گران افزایش یافت به همین خاطر شاخص کل و هم وزن با نزدیکی به پایان بازار منفی‌تر شدند.

وضعیت صندوق‌ها در بازار سرمایه

بررسی صندوق‌های پالایشگاهی و صندوق‌های اهرمی در روز قبل نیز نشان می‌دهد که اکثریت نمادها فضای کاهشی را تجربه کرده‌اند. حتی علیرغم رشد قیمت نفت در یک هفته گذشته صندوق پالایش و نمادهای این گروه نیز رخ منفی به خود گرفته بودند.

در چنین شرایطی برخی از نمادها در گروه انبوه‌سازی شرایط بهتری را تجربه کردند که مورد توجه برخی فعالان بازار قرار گرفت.

بازار سرمایه در روز قبل بیشتر تحت تأثیر هیجانات قرار گرفت و انتظار می رود سایه هیجانات در روز جاری نیز تا حدودی بر سر بازار باشد.

گواهی سپرده خاص از امروز منتشر می‌شود

از امروز اوراق گواهی سپرده خاص در بانک‌ها عرضه خواهد بر اساس اعلام خبرگزاری میزان، این اوراق با سود سالانه علی‌الحساب ۳۰ درصد با هدف تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی منتشر و عرضه خواهند شد. پرداخت ماهانه سود معاف از مالیات، امکان تسویه قبل از سررسید با نرخ ۱۲ درصد و قابلیت استفاده به عنوان وثیقه تسهیلات بانکی از ویژگی‌های گواهی سپرده خاص است.

در روز قبل از ریسک گواهی سپرده خاص برای بازار سرمایه در دیدبان مطرح شد ولی نرخ ۱۲ درصدی سود این گواهی برای تسویه زودتر از موعد از ریسک این اوراق برای بازار سرمایه کم‌ می‌کند.

ارزش معاملات خرد کاهش یافت

روز قبل ارزش معاملات خرد کاهش یافت، خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی هم کاهش یافت و ۴۵۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

بررسی تکنیکال شاخص کل بازار سرمایه محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را اولین حمایت مهم بازار سرمایه نشان می‌دهد که اگر از دست برود محدود دو‌میلیون و ۴۰ هزار واحدی ایستگاه مهم حمایتی بعدی شاخص کل بازار سرمایه است.

بررسی رفتار شاخص کل در زمان‌هایی که هیجان در بازار افزایش می‌یابد نشان می‌دهد که بازار سرمایه با کاهش ریسک و هیجان غالبا با سرعت و هیجان بیشتر مسیر رفته را بازگشته است.