به گزارش اکو ایران؛ تالار مبادلات ارز توافقی در نیمه اول شهریور افتتاح می شود. خبری که امروز رئیس کل بانک مرکزی آن را منتشر کرد و هدف از راه اندازی این مرکز را افزایش شفافیت، کارآمدی و پایداری بازار ارز کشور، در مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرد .

 طراحی و توسعه ابزارهای معاملاتی مختلف برای تثبیت بازار ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران سرعت گرفته و مرکز مبادله بزودی از یمی از این سامانه های بومی رونمایی می کند. راه‌اندازی تالار مبادلات ارز توافقی، امکان معاملات بین واردکنندگان و صادرکنندگان مشمول ارز اشخاص در یک "بسته معاملاتی یکپارچه" جهت معامله ارز و پروانه صادراتی به صورت توام با ضمانت بانک های عامل ایجاد می‌شود.

 ویژگی مهم تالار مبادلات ارز توافقی این است که در این بازار، کشف قیمت به صورت حراج و نقد صورت می‌گیرد و انتظار می‌‎رود با انتقال تدریجی و برنامه ریزی شده معاملات ارزی کشور به تالار مبادله ارز توافقی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، استفاده از سایر ابزارهای معاملاتی بازار ارز نیز توسعه یابد.

مرکز مبادله ارز و طلا ایران، سال گذشته از سوی بانک مرکزی و با هدف ساماندهی و جداسازی حوزه‌های نظارت و تنظیم‌گری از بخش عملیاتی و اجرایی راه اندازی شد. بانک مرکزی در برنامه های خود مقررکرد که به مرور زمان عملیات اجرایی معاملات ارز را به مرکز مبادله منتقل کند و مرکز مبادله عملا این ماموریت را انجام دهد و بانک مرکزی نیز به عنوان نهاد تنظیم‌گر، مقررات وضع کند و عملیات اجرایی که توسط مرکز مبادله انجام می‌شود را تحت نظارت خود، داشته باشد.