به گزارش اکوایران، سرمایه‌گذارانِ حوزه رمزارزها در سال 2021 بالا و پایین‌های بسیاری را تجربه کردند. تقریبا همه ارزهای دیجیتالی از بیت‌کوین گرفته تا دوج‌کوین، همگی رکوردهای تاریخی و جدیدی را به ثبت رساندند. البته برخی اقدامات و رویدادها، تیری به قلب بازار رمزارزها شلیک می‌کرد. برای مثال در ماه سپتامبر، چینی‌ها هر نوع تراکنشی از مسیر رمزارزها را ممنوع اعلام کردند. این اقدام به سرعت باعث ریزش ارزش رمزارزها شد.

اما حالا در سال 2022 باید در انتظار چه اتفاقاتی در بازار رمزها باشیم؟ پیش‌بینی‌های اصلی از این قرارند:

رکوردشکنی‌های بیت‌کوین

در حالی‌که اقتصاد جهان در ترس و نگرانی از همه‌گیری کرونا و افزایش میزان ابتلا به سر می‌برد، بیت‌کوین سال 2021 را با جهش 66 درصدی به پایان رساند. شاخص اس‌اندپی 500 (S&P 500) هم جهش حدودا 27 درصدی را تجربه کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیت‌کوین در سال جدید میلادی، بیشتر مطابق و همسو با بازار سهام پیش خواهد رفت. به این ترتیب، اگر در سال 2022، عملکرد بازار سهام مثبت باشد، بیت‌کوین هم در مسیر صعود پیش خواهد رفت اما اگر چراغ بازار سهام قرمز شود، ترمز رشد ارزش بیت‌کوین هم کشیده خواهد شد.

اتریوم روی دست بیت‌کوین می‌زند

اگر به صورت درازمدت نگاهی به بازار رمزارزها در سال 2021 بیندازید می‌بینید که اتریوم عملکردی به مراتب بهتر از بیت‌کوین داشته است. این رمزارز، در سال 2021 افزایش ارزش 418 درصدی را تجربه کرده در حالی‌که این رقم در مورد بیت‌کوین، 66 درصد است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که این شکاف عملکردی از سال 2015 یعنی زمان راه‌اندازی اتریوم، برای نخستین بار رخ داده‌است.

یکی از دلایلی که پیش‌بینی می‌شود اتریوم در سال 2022 هم این روند صعودی را ادامه خواهد داد، افزایش حجم فروش توکن‌های غیر مثلی (NFT) است. هنوز اکثر این توکن‌ها روی بستر بلاکچین اتریوم به جریان می‌افتند. انتظار می‌رود حجم معاملات با اتریوم در سال 2022 افزایش پیدا کند و این امر به سادگی می‌تواند به افزایش ارزش اتریوم کمک کند.

میم‌کوین‌ها ناپدید می‌شوند

در سال 2021، میم‌کوین‌ها از در و دیوار می‌ریختند. سرمایه‌گذاران، چپ و راست با میم‌کوینی جدید آشنا می‌شدند. مثلا سال گذشته شیبا اینو را داشتیم که با افزایش 44.540.000 درصدی همراه شد. اواخر سال هم، توکن اسکویید برگرفته از سریال بازی مرکب (Squid Game) روانه بازار رمزارزها شد و پس از افزایش ارزش 75.000 درصدی، در عرض یک هفته، ناپدید شد.

واقعیت این است که سال 2021، به نوعی سال میم‌کوین‌های بیخود هم بود. اما احتمالا در سال جدید میلادی، به مرور شاهد ناپدید شدن این دسته از میم‌کوین‌ها باشیم.

یواس‌دی کوین جای تتر را در میان استیبل‌کوین‌ها می‌گیرد

تتر مدت‌ها در بازار استیبل‌کوین‌ها سلطنت می‌کرد و بیشترین ارزش را در بازار داشت. اما امسال تتر باید بیشتر از ارزش خودش مراقبت کند به‌ویژه در برابر یواس‌دی کوین که می‌تواند در بازار روی دست آن بزند.

به صورت کلی پیش‌بینی می‌شود که بازار استیبل‌کوین‌ها روندی رو به رشد در سال جدید میلادی داشته باشد.

بیت‌کوین کاملا مرتبط با شاخص ویکس خواهد بود

شاخص ویکس یا شاخص نوسانات بازار یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که سرمایه‌گذاران در بازار سهام آمریکا زیر نظر دارند. این شاخص به نوعی میزان ریسک و ترس در بازار را هم نشان می‌دهد. طبق بررسی‌های مارکت اینسایدر، ترس در بازارهای مالی به شدت روی عملکرد بیت‌کوین اثر می‌گذارد.

پیش‌بینی می‌شود که در سال 2022، بیت‌کوین ارتباط بسیاری با شاخص نوسانات بازار داشته باشد. دستِ کم در کوتاه‌مدت می‌توان شاهد اثرات این شاخص بر بازار بیت‌کوین بود.

پنج موردی که به آن‌ها اشاره شد، محتمل‌ترین مسائل در دنیای بازار رمزارزها در سال 2022 خواهند بود که مارکت اینسایدر هم به آن‌ها پرداخته‌است.