به گزارش اکوایران، ماهواره "خیام" یک ماهواره سنجش از دور با قابلیت تصویربرداری با دقت یک متر است که در مدار 500 کیلومتری قرار می‌گیرد. عمر عملیاتی این ماهواره 5 سال اعلام شده است.

در اوایل ماه جاری، واشنگتن پست به نقل از مقامات اطلاعاتی غربی ناشناس مدعی شد که روسیه قصد دارد از این ماهواره برای کمک به تلاش‌های جنگی خود در اوکراین استفاده کند اما تهران این ادعا را رد میکند.

به گفته سازمان فضایی ایران، دستورات ارسالی به ماهواره و داده های دریافتی از آن توسط تیمی از مهندسان و دانشمندان ایرانی در ایران رمزگذاری و کنترل می شود و هیچ کشور دیگری در طول این فرآیند به اطلاعات دسترسی ندارد.این آژانس همچنین تاکید کرد که تصاویر خیام که انتظار می‌رود با وضوح یک متر ارائه شود، برای تقویت «ظرفیت‌های مدیریت و برنامه‌ریزی» در صنایع مختلف مانند کشاورزی، منابع طبیعی، محیط‌زیست، منابع آب، معدن، مدیریت بلایای طبیعی و نظارت برمرزها  استفاده خواهد شد.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران روز دوشنبه گفت: «این آغاز همکاری راهبردی ایران و روسیه در صنعت فضایی است و یک ماهواره 100 کیلوگرمی تا سال آینده در مدار 500 کیلومتری قرار خواهد گرفت.»