به گزارش اکوایران، به گفته مقامات محلی، حدود 600 کیلومتر مربع از منطقه خرسون در اوکراین در پی تخریب یک سد بزرگ به زیر آب رفت.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، فرماندار منطقه خرسون گفته: «در پی تخریب سد برق آبی کاخوفکا، حدود 600 کیلومتر مربع از منطقه خرسون در جنوب اوکراین روز پنجشنبه به زیر آب رفت».

اولکساندر پروکودین، فرماندار خرسون گفت 68 درصد از خاک سیل زده در کرانه چپ رود دنیپرو تحت اشغال روسیه قرار دارد. او گفت که «میانگین سطح سیل» در منطقه خرسون در صبح روز پنجشنبه 5.61 متر بود. 

روسیه و اوکراین یکدیگر را مسئول تخریب سد تحت اشغال روسیه در روز سه شنبه می‌دانند.

پروکودین گفت: «با وجود خطر بسیار زیاد و گلوله باران مداوم روسیه، تخلیه از مناطق سیل‌زده ادامه دارد». او گفت که تا صبح پنجشنبه تقریباً 2000 نفر منطقه سیل زده را ترک کرده اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اواخر روز چهارشنبه در یک سخنرانی ویدئویی گفت که پیش‌بینی تعداد کشته‌شدگان در مناطق تحت اشغال روسیه در اثر سیل غیرممکن است.

7A4MKTLYRZPNJOFSTGE6H5X6KY

هم‌چنین، به نوشته آسوشیتدپرس، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز پنجشنبه وارد منطقه سیل زده خرسون شده تا پاسخ به خسارات ناشی از شکستن سد را ارزیابی کند. رهبر اوکراین در حساب تلگرام خود نوشت که به ارزیابی تلاش‌ها برای تخلیه غیرنظامیان، تامین آب آشامیدنی و سایر پشتیبانی‌ها و تلاش برای جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی گسترده کمک می‌کند.

زلنسکی همچنین چشم انداز تخصیص بودجه را برای کمک به جبران خسارت ساکنان و مشاغلی که به دلیل افزایش سطح آب از خانه‌ها و دفاتر خود رانده شده‌اند، مطرح کرد.

در همین حال، شهردار نوا کاخوفکا -شهری تحت اشغال روسیه که در 5 کیلومتری سد و نیروگاه برق آبی فروریخته کاخوفکا در کرملین مستقر قرار دارد- پنجشنبه در تلویزیون دولتی روسیه گزارش داد که پنج نفر ساکنان محلی که در پی این حادثه فوت کرده اند. 

به گفته مقامات، حداقل 4000 نفر از دو طرف رودخانه دنیپر که تحت کنترل روسیه و اوکراین است، تخلیه شده اند -جایی که بخشی از خط مقدم بین نیروهای روسیه و اوکراین در جنگ بیش از 15 ماهه است.

ابعاد واقعی فاجعه هنوز در منطقه ای که بیش از 60000 نفر را در خود جای داده بود آشکار نشده است.