به گزارش اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم روز گذشته هستند:

سقوط دولت در هلند

نخست‌وزیر و کابینه هلند پس از ناتوانی در حل اختلاف حزب‌های عضو ائتلاف حاکم بر سر سیاست مهاجرت استعفاء دادند.

مارک روته، طولانی‌مدت‌ترین نخست‌وزیر در قدرت در تاریخ هلند، در جمع خبرنگاران در لاهه گفت:همه می‌دانند که شریکان ائتلاف دیدگاه‌های بسیار متفاوتی درباره سیاست مهاجرت دارند. و امروز، متأسفانه، باید این نتیجه را بگیریم که این تفاوت‌ها رفع‌ناشدنی‌اند. به همین خاطر است که من فوراً استعفای سرتاسر کابینه را کتباً به شاه تقدیم کردم.

نمایندگان اپوزیسیون فوراً خواهان برگزاری انتخابات جدید شدند. هلند به احتمال قوی تا انتهای سال انتخابات عمومی برای انتخاب ۱۵۰ نماینده مجلس دوم، مجلس نمایندگان، برگزار خواهد کرد. حزب‌های میانه‌روی D66 و اتحاد مسیحی حامی سختگیری بیشتر در سیاست مهاجرت نیستند. حزب مردم برای آزادی و دموکراسی (VVD)، حزب محافظه‌کار روته، و دموکرات‌مسیحی‌ها به دنبال سختگیری بیشتر در سیاست مهاجرت این کشورند.

توافق اتحادیه اروپا برای افزایش تولید مهمات

نمایندگان شورای اروپا و پارلمان اروپا به یک توافق موقت دست یافتند که انتظار می‌رود تا پایان ماه جاری میلادی به اجرا درآید. بر اساس این توافق که به طور رسمی تحت عنوان «قانون حمایت از تولید مهمات یا ASAP» نامیده می‌شود، اتحادیه اروپا مبلغی معادل ۵۰۰ میلیون یورو برای افزایش ظرفیت تولید مهمات برای ارسال به اوکراین و تکمیل ذخایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا اختصاص خواهد داد.

این بودجه، که در قالب یارانه‌‌ به شرکت‌های اسلحه‌سازی اروپایی تعلق می‌گیرد، در حقیقت سومین و آخرین بخش از تلاش گسترده‌تر اتحادیه اروپا برای ارسال مهمات و تسلیحات بیشتر به اوکراین است.

 اردوغان: اوکراین شایسته عضویت در ناتو است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، پس از دیدار با  ولودیمر زلنسکی، ربیس‌جمهور اوکراین، ضمن تاکید بر شایستگی اوکراین برای عضویت در پیمان ناتو، از میزبانی همتای روسی خود در ماه آینده میلادی خبر داد.

 شهر ساحلی استانبول در غرب این کشور در نخستین ساعت بامداد امروز (شنبه) شاهد برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مشترک «رجب طیب اردوغان» و «ولودیمیر زلنسکی»، روسای جمهوری ترکیه و اوکراین پس از دیدار دوجانبه آنها و همچنین دیدار دیگری میان هیئت های دو کشور بود.

اردوغان در این کنفرانس مطبوعاتی ضمن تاکید بر این که اوکراین بدون شک شایسته عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، متعهد شد که برای بازسازی دوباره این کشور، ترکیه همه اشکال پشتیبانی را ارائه دهد.

هدیه آمریکا به طالبان

امرالله صالح، معاون سابق محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری دولت پیشین حاکم بر افغانستان با انتشار توییتی مدعی شد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، دو هلی‌کوپتر به طالبان هدیه داده بود.

آقای صالح حتی شماره بدنه حک شده روی دم این دو هلی‌کوپتر ساخت روسیه را که به گفته او از نوع «ام‌آی۱۷» است در توییت خود آورده و آشیانه فعلی این دو بالگرد هدیه داده شده از سوی آمریکا را بخش غربی فردوگاه کابل عنوان کرده است.

به گفته امرالله صالح،‌ دو بالگرد یاد شده در زمان استقرار دولت پیشین در افغانستان در اختیار عوامل سازمان سیا در کابل قرار داشت و سپس برای سپری کردن مراحل تعمیر و نگهداری به امارات عربی متحده انتقال داده شد.

وی سپس از توافق پیشین دولت ترامپ با طالبان در دوحه به عنوان یک توطئه یاد کرده و مدعی شده که این دو بالگرد بواسطه آنچه در ضمائم این توافقنامه آمده بود به طالبان هدیه داده شد.

معاون، محمد اشرف‌ غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان به مخاطبان پیامش توصیه می‌کند که شعارهای مقام‌های آمریکایی در خصوص حقوق بشر، ارزش‌ها و اصول را باور نکنند.

به گفته وی، مبالغ دلاری هنگفت هشت رقمی که ایالات متحده مدعی پرداخت آن است به هیچ وجه برای مقاصد بشردوستانه به افغانستان ارسال نشده است.

کشفیات نیرو‌های امنیتی روسیه از خانه فرمانده واگنر

منابع خبری از کشف و ضبط مقادیر مالی و تصاویر و کشفیات عجیب توسط نیروهای امنیتی روسیه از خانه فرمانده گروه واگنر خبر دادند.

شبکه روسیا الیوم در این باره اعلام کرد که نیروهای امنیتی روسیه خانه یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه «واگنر» در سن پترزبورگ را بازرسی کرده و میلیون‌ها دلار پول نقد، شمش‌های طلا، تابلوهای هنری قیمتی، مخزنی مملو از سلاح و پاسپورت‌های جعلی او را ضبط و مصادره کردند.

نیروهای امنیتی روسیه در این خانه به عکس‌های گوناگونی از پریگوژین دست یافته‌اند.

طبق این گزارش، در یکی از این تصاویر پریگوژین با محاسن بلند در لباس نیروهای وابسته به خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» دیده می‌شود.

خانه پریگوژین همچنین دارای اتاقی با لباس‌های نظامی به همراه مدال‌ها و نشان‌های مختلف نظامی، همچنین کمدی بزرگ از انواع موهای مصنوعی با رنگ‌ها و مدل‌های مختلف بوده است.

کتائب حزب‌الله: در ربودن محقق روس-اسرائیلی دست نداشتیم

مسئول امنیتی کتائب حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی عراقی دست داشتن در ربودن یک محقق روس-اسرائیلی در بغداد را رد کرد.

ابوعلی عسگری روز پنج‌شنبه ۱۵ تیر با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت که ناپدید شدن الیزابت تسورکوف در عراق «یک نشانه بسیار خطرناک است و ما باید به آن توجه کنیم».

یک روز قبل از آن، دفتر نخست‌ وزیر اسرائیل اعلام کرده بود که این دانشجوی دوره دکتری دانشگاه پرینستون که چند ماه پیش در عراق ناپدید شده، در بازداشت کتائب حزب‌الله است و دولت عراق را مسئول حفاظت از جان او می‌داند.

اما اکنون این مقام کتائب حزب‌الله مدعی است که این گروه شبه‌نظامی نقشی در ناپدید شدن خانم تسورکوف نداشته و «سرویس‌های امنیتی» باید شبکه‌های مرتبط با این ماجرا را کشف و «به دست عدالت بسپارند».

درخواست برای هواپیما از روسیه

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران با اشاره به «نابسامانی» موجود در بازار حمل‌ونقل هوایی داخل کشور گفته است که «از روس‌ها درخواست کرده‌ایم که ۳ فروند هواپیما در اختیار ما قرار دهند تا از آن‌ها در پرواز‌های داخلی و خارجی استفاده کنیم.»

وی در خصوص استفاده از هواپیمای شرکت‌های خارجی برای انجام پرواز داخلی گفت: «این کار غیرقانونی نیست؛ ناوگان هوایی کشور محدود است و مردم همواره گلایه دارند که بلیت هواپیما کمیاب است.» رفیعی این را هم یادآور شد ‌که تعداد ناوگان هوایی کشور باید به ۵۰۰ فروند افزایش یابد، در حالیکه هم اکنون تنها ۱۰۰ تا ۱۵۰ هواپیمای فعال وجود دارد.

وی با بیان این‌که مکاتبات لازم در این زمینه با روسیه انجام شده است، افزود: «‌اگر بتوانیم این تعداد هواپیما را به‌کار بگیریم، هواپیما‌های دیگر را نیز دریافت می‌کنیم.»

حذف ویزای گردشگری ایران و روسیه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از اول ژانویه پیش‌رو ویزای گروهی برای گردشگران دو کشور حذف خواهد شد و گردشگران دو کشور بدون روادید می‌توانند به ایران و روسیه سفر کنند.

محمدمهدی اسماعیلی روز پنجشنبه -۱۵ تیر- در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی «روسیه۲۴، هدف از برگزاری هفته فرهنگی ایران و روسیه را گسترش تعاملات، ارتباطات و آشنایی متقابل مردم دو کشور با تاریخ، هنر و توانمندی‌های متقابل بیان کرد و افزود: ارتباطات و تعاملات دو ملت ایران و روسیه چندقرنی است و اکنون که در یک گذر تاریخی قرار گرفته‌ایم باید ملت‌ها همسو با هم در این گذر حرکت کنند.

وی افزود: معتقدیم فرهنگ این قدرت را دارد تا با تحکیم ارتباطات و روابط ملت‌ها، زمینه ارتقاءِ تعاملات دو کشور را در سایر حوزه‌ها افزایش دهد. بر همین اساس نیز به هفته فرهنگی فقط به عنوان فرصت معرفی چند هنر و دستاورد فرهنگی نگاه نمی‌کنیم. بلکه آن را بهانه‌ای برای آشنایی عمیق در این ماموریت تاریخی خود می‌دانیم.

بیش از نیمی از گردشگران خارجی ورودی به ایران عراقی هستند

شورای جهانی سفر و گردشگری از رشد ۳۹.۲ درصدی صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۲ و افزایش ارزش این صنعت به ۴۵۴ هزار میلیارد تومان خبر داد و اعلام کرد: گردشگران خارجی در این سال ۶.۲ میلیارد دلار در ایران هزینه کردند

 شورای جهانی سفر و گردشگری از رشد ۲۲ درصدی سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۲ خبر داده است.

این صنعت توانسته است ۷.۶ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص دهد. در سال ۲۰۲۰ و در اثر محدودیت‌های کرونایی، صنعت گردشگری جهان با افت ۵۰.۴ درصدی سهم خود از اقتصاد جهانی مواجه شده بود و ۴۹۰۰ میلیارد دلار از ارزش این صنعت کاسته شده بود. اما در سال ۲۰۲۱ و با کاهش محدودیت‌های کرونایی شاهد رشد ۲۱.۷ درصدی و در سال ۲۰۲۲ شاهد رشد ۲۲ درصدی سهم این صنعت در اقتصاد دنیا بوده ایم و ارزش این صنعت به ۷.۷ تریلیون دلار افزایش یافته است.