به گزارش اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

سئول سطح کمک‌ها به اوکراین را افزایش می‌دهد

یون سوک یول، رئیس‌ جمهوری کره جنوبی روز شنبه در جریان سفری از پیش اعلام نشده به اوکراین با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد.

رئیس‌جمهوری کره جنوبی وعده داد که سطح کمک‌های بشردوستانه و حمایت‌های نظامی غیرمرگبار کشورش به کی‌یف را افزایش خواهد داد. یون سوک یول افزود که کره جنوبی کمک‌های بشردوستانه خود به اوکراین در سال جاری را به ۱۵۰ میلیون دلار خواهد رساند.

سئول سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار به اوکراین کمک بشردوستانه کرده بود. 

کره جنوبی با وجود درخواست‌های مکرر آمریکا، اتحادیه اروپا و اوکراین حاضر به تحویل تسلیحات مرگبار به این کشور نشده است. این در حالی است که کره جنوبی نهمین صادرکننده مهم تسلیحات نظامی است. سئول تاکید می‌کند که به سیاست سنتی خود مبنی بر عدم ارسال سلاح به مناطقی که مناقشه نظامی در آنها جریان است وفادار می‌ماند. 

با این حال کره جنوبی به لهستان، متحد نزدیک اوکراین تانک و خمپاره فروخته است.

تلاش سناتورهای آمریکا برای افشای اطلاعات مربوط به «پدیده‌های غیرعادی»

انتظار می‌رود سنای آمریکا در روزهای پیش رو به بررسی اقدامی دوحزبی با هدف وادار کردن دولت به انتشار عمومی اسناد مربوط به مشاهده بشقاب‌پرنده‌ها بپردازد. دولت ایالات متحده دهه‌ها است که از انتشار چنین اسنادی خودداری می‌کند.

چاک شومر، سناتور جمهوری‌خواه و رهبر اکثریت سنای ایالات متحده با همکاری مایک راندز، سناتور جمهوری‌خواه اقدامی را سازماندهی می‌کنند که دولت را به افشای اطلاعات مربوط به آن‌چه به طور رسمی «پدیده‌های غیرعادی ناشناس» نامیده می‌شود وادار می‌کند. حمایت آقای شومر از این طرح احتمالا پشتیبانی بسیای از هم‌حزبیانش را نیز خواهد داشت. آقای راندز نیز عضو کمیته‌های سرویس‌های اطلاعاتی و نظامی سنا است.

چاک شومر روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «بسیاری از آمریکایی ها برای دهه‌ها مسحور اشیاء مرموز و توصیف‌ناپذیر بودند و زمان بسیاری گذشته و همچنان پاسخی دریافت نکرده‌اند. مردم حق دارند راجع به فناوری‌هایی که از منابع نامشخص می‌آیند، اذهان غیربشری و همچنین پدیده‌های توصیف‌ناپذیر بدانند.»

این اصلاحیه دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا را ملزم می‌کند که سوابق «پدیده‌های غیرعادی ناشناس» با «فرض افشای فوری» را از تمام دفاتر دولتی جمع آوری کند. پس از این یک هیات بررسی باید دلایل لازم را برای طبقه‌بندی اسناد ارائه کند.

براساس این طرح، سوابق باید حداکثر ۲۵ سال پس از ایجاد برای عموم افشا شوند، مگر این که رئیس جمهوری ایالات متحده تعلیق انتشار آن‌ها را به دلیل اختلال مستقیم در امنیت ملی ضروری بداند.

بنابر این طرح دولت فدرال همچنین بر هر فناوری بازیابی شده از منابع نامشخص و هر شواهد زیستی مرتبط با «اذهان غیربشری» که توسط اشخاص و یا نهادهای خصوصی به دست آمده باشد، «تملک اجباری» دارد.

اعزام اف ۱۶ به خلیج فارس

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا  ضمن ابراز نگرانی فزاینده این کشور از روابط رو به رشد ایران، روسیه و سوریه در خاورمیانه گفت که آمریکا به منظور حفاظت از عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه استراتژیک هرمز و پیشگیری از توقیف آن‌ها توسط ایران، حضور هواپیماهای جنگنده خود را در این منطقه تقویت می‌کند.

این مقام ارشد آمریکایی که به شرط محفوظ ماندن هویتش صحبت می‌کرد گفت که در پی توقیف دو نفتکش به دست ایران در هفته گذشته در نزدیکی تنگه هرمز و همچنین تیراندازی نیروهای ایرانی به یکی از آن‌ها، ایالات متحده در پایان این هفته برای تقویت ناوگان تهاجمی هواپیماهای A-۱۰ در منطقه، چند جت جنگنده اف-۱۶ به خلیج فارس خواهد فرستاد. این جنگنده‌ها قرار است علاوه بر پوشش هوایی کشتی‌ها برای گذر از مسیر دریایی مزبور، به عنوان عامل بازدارنده برای نیروهای ایرانی، حضور نظامی آمریکا در منطقه را تقویت کنند. 

بر اساس گزارش نیروی دریایی آمریکا در هر دو مورد وقتی ناوشکن یو‌اس‌اس مک‌فال وارد صحنه شد، شناور‌های ایرانی عقب‌نشینی کردند. این ناوشکن آمریکایی قابلیت پرتاب موشک‌های هدایت شونده دارد. 

«انتقاد شدید» نیروهای نظامی روسیه به دلیل اخراج یک سرلشکر

وزارت دفاع بریتانیا روز شنبه ۲۴ تیر اعلام کرد، پس از اخراج سرلشکر ایوان پوپوف، یکی از فرماندهان ارشد ارتش روسیه، فرماندهی نظامی این کشور با «انتقادهای بسیار» از سوی نیروهای خود مواجه شده است.

گزارش روزنامه گاردین حاکی است، هر چند روسیه از آغاز تهاجم به اوکراین در ۱۷ ماه پیش، شماری از فرماندهان نظامی‌اش رابرکنار کرده، اما کنار گذاشتن ایوان پوپوف سبب نارضایتی جدی افسران روس از فرماندهی نظامی این کشور شده است.

براساس ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا که تحولات جنگ روسیه در اوکراین را رصد می‌کند، افزایش انتقادهای مستقیم نظامیان احتمالا به یک مشکل فزاینده برای سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه تبدیل خواهد شد.

روسیه تأیید کرده که سرلشکر پوپوف، فرمانده لشکر ترکیبی ۵۸ را برکنار کرده است.

گزارش‌های رسانه‌ها حاکی است که ایوان پوپوف پس از ارائه گزارشی به فرماندهان ارشد در خصوص وضعیت جبهه‌ها و کمبودها و بیان نگرانی از شرایط ارتش، از کار برکنار شده است.

جو بایدن: پوتین هم‌اکنون در جنگ با اوکراین شکست خورده است

رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه بعد از اجلاس دو روزه سران ناتو در لیتوانی با رهبران کشورهای اسکاندیناوی در هلسینکی دیدار کرد و گفت ولادیمیر پوتین هم‌اکنون در جنگ روسیه در اوکراین شکست خورده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن در فنلاند افزود: عضویت اوکراین در ناتو قطعی است و تنها مسئله زمان آن مطرح است.

او تأکید کرد هیچ کشوری که در حال جنگ با کشور دیگری است، نمی‌تواند به عضویت ناتو پذیرفته شود زیرا «ممکن است به جنگ جهانی سوم بینجامد».

به گفته آقای بایدن، ولادیمیر پوتین خود سرانجام به این یقین خواهد رسید که ادامه جنگ در اوکراین در راستای منافع روسیه نیست و قادر به اداره جنگ برای سال‌های طولانی نخواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت نشست ناتو در ویلنیوس که در آن اعضا برای ادامه یاری اوکراین در برابر روسیه تعهد بلندمدت دادند، «تاریخی بود».

دریافت نخستین محموله بمب‌های خوشه‌ای توسط اوکراین

دو روز پس از نشست سران ناتو با محوریت بحث در مورد تهدیدات امنیتی ناشی از روسیه، یک فرمانده ارشد ارتش اوکراین روز پنج‌شنبه ۲۲ تیر تأیید کرد که کشورش نخستین محموله بمب‌های خوشه‌ای را از آمریکا دریافت کرده است.

ژنرال اولکساندر تارناوسکی، فرمانده عملیات «نیروهای مشترک» اوکراین، در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت ارتش هنوز از این بمب‌ها که می‌توانند شرایط جنگی را «به‌طور اساسی تغییر دهند، استفاده نکرده است».

او افزود که اوکراین این بمب‌ها را در مناطق غیرنظامی به کار نخواهد برد.

تأیید ورود نخستین محموله بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین در شرایطی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور، بدون دستیابی به خواسته اصلی خود برای عضویت اوکراین در ناتو، نشست دو روزه این هفته سران ناتو در ویلینیوس را ترک کرد.

شولتس: در آینده نزدیک به عربستان جنگنده یوروفایتر نخواهیم داد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس ناتو در لیتوانی گفت که کشورش در آینده نزدیک جنگنده‌ یوروفایتر به عربستان سعودی تحویل نخواهد داد.

صادرات تسلیحات نظامی به عربستان سعودی موضوعی مناقشه‌انگیز محسوب می‌شود چرا که این کشور پادشاهی رهبری ائتلافی نظامی در حمایت از دولت یمن علیه شورشیان حوثی در جنگ داخلی این کشور را بر عهده دارد.

آقای شولتس به خبرنگاران گفت: «فعلا هیچ دورنمایی درباره تحویل جنگنده‌های یوروفایتر به عربستان سعودی وجود ندارد.»

خبرگزاری آلمان به نقل از منابع مطلع در دولت این کشور نوشته است که انتظار نمی‌رود قانون‌گذاران آلمانی در دوره کنونی پارلمان تا انتخابات فدرال سال ۲۰۲۵ دراین‌باره تصمیم بگیرند.

از سوی دیگر، دولت آقای شولتس که از ائتلاف سه حزب تشکیل شده است، درباره انتقال هواپیماهای ترابری نظامی ای‌۴۰۰‌ام به امارات متحده عربی که آن هم عضو ائتلاف نظامی در جنگ یمن است، چراغ سبز نشان داده.

مذاکرات سرنوشت‌ساز

جمهوری آذربایجان و ارمنستان دور جدیدی از مذاکرات صلح را با میانجیگری اتحادیه اروپا انجام دادند. در عین حال، روسیه پیشنهاد برگزاری نشستی در مسکو را داده است و می‌گوید معاهده صلح نهایی بین باکو و ایروان می‌تواند در مسکو امضا شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت خارجه باکو، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، در بروکسل دیدار کردند. هدف این مذاکرات حل تخاصم چند ده ساله بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ است که بخشی از خاک جمهوری ‌‌آذربایجان محسوب می‌شود اما اکثریت ارمنی دارد و در حال حاضر، بخش‌های وسیعی آن تحت تسلط «جمهوری آرتساخ» است که از طرف هیچ کشوری به رسمیت شناخته نمی‌شود.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا که میانجی این مذاکرات بود، آن‌ها را «صریح، صادقانه و بنیادین» خواند. او گفت این ششمین دیدار دو رهبر بوده و بخشی از روندی که از اوایل ماه مه شروع شده و شامل مذاکرات در سطوح رهبری، وزرای خارجه و معاونان نخست‌وزیر در بروکسل، کیشینائو، واشنگتن، مسکو و مناطق مرزی دو کشور بوده است. میشل تاکید کرد: «یکی از جامع‌ترین و سرسخت‌ترین مراحل مذاکره بین ارمنستان و ‌آذربایجان را پشت سر می‌گذاریم.»