به گزارش اکوایران، شب گذشته شب هولناک سینمای ایران بود، کارگردان سرشناس و مطرح کشور در سن 84 سالگی به همراه همسر 55 ساله‌اش در ویلای شخصی خود واقع در شهرستان کرج کشته شدند.

مونا مهرجویی - دختر داریوش مهرجویی - در این رابطه گفته، پدرش حدود ساعت ۲۰:۵۰ روز گذشته (شنبه، ۲۲مهر) به او که در جهانشهر کرج بود، پیام می‌دهد که برای شام به منزل بیاید.

آن‌طور که ایرنا گزارش داده، دختر مهرجویی حدود ساعت ۲۲:۲۵ به منزل پدرش می‌رسد. ابتدا زنگ منزل را می‌زند. کسی جواب نمی‌دهد. با کلید در را باز و وارد منزل می‌شود. صحنه بعدی در تصور نمی‌گنجد. منا می‌بیند که پدر و مادرش با ضربات چاقو یا جسم برنده به نواحی گردن به قتل رسیده‌اند.

حسین فاضلی هریکندی - رییس دادگستری البرز – در این رابطه گفت: با توجه به تماس دختر مقتولان با پلیس، موضوع به اطلاع بازپرس ویژه قتل می‌رسد. با صدور دستور قضایی، بلافاصله دادستان فردیس به همراه بازپرس ویژه قتل و تیم ویژه بررسی صحنه جرم، در محل قتل حاضر شدند.

گفته می‌شود که به بازپرس ویژه قتل دادسرای عمومی و انقلاب فردیس، دستورات قضایی لازم جهت بررسی موضوع و شناسایی و بازداشت متهمان را به پلیس آگاهی استان البرز صادر شده است.

858781_186

تقارن عجیب مصاحبه روزنامه اعتماد و خبر قتل

 «سنتور علی‌سنتوری را دزدیدند»، این تیتر صفحه اول امروز روزنامه اعتماد از مصاحبه با همسر مهرجویی است. یعنی دیشب که صفحات روزنامه اعتماد بسته شده بود و احتمالا برای چاپ‌خانه ارسال شده بود، این حادثه باورنکردی در کرج اتفاق افتاد.

وحیده محمدی‌فر در این مصاحبه که همزمان با خبر قتلش در صدر اخبار است گفته: «شب حادثه حدود ساعت ۸ در حالی که خانه در آرامش کامل بود ناگهان متوجه سر و صدای سگ‌مان در حیاط خانه شدم. سریع در ورودی آشپزخانه را قفل کردم. تا اینکه متوجه شدم مقابل در ورودی ساختمان یک نفر با چاقو به شیشه‌های مات پنجره چسبیده است. هرچه از او خواستم خودش را معرفی کند هیچی نگفت. موبایلم نزدیکم نبود، ولی سعی کردم سرعت عمل داشته باشم. با صدای بلند گفتم؛ الان به ۱۱۰ زنگ می‌زنم. او هم در پاسخ به این حرف من گفت خب زنگ بزن. ترسیده بودم تا گفتم الو ۱۱۰ سارق فرار کرد. وقتی او در جواب به من گفت خب زنگ بزن، متوجه شدم؛ لهجه ایرانی ندارد. بعد از فرار سارق با نگهبانی شهرک تماس گرفتم. آنها هم سریع خودشان را به حیاط خانه ما رساندند و شروع به گشتن حیاط و کوچه‌های اطراف کردند، اما کسی را ندیدند. البته مدتی پیش هم یکسری وسایل از جمله سنتور مربوط به فیلم سنتوری را از خانه ما سرقت کردند که در حال حاضر وکیل همسرم پیگیر کارهای قانونی این موضوع است.»

گفته‌های مرحوم محمدی‌فر شباهت زیاد دارد به تصویری (اسکرین شاتی) از پست اینستاگرامی او. خانم محمدی‌فر در آن پست نوشته بود که شخصی با چاقو از پشت در خانه او را تهدید کرده است.

ماجرای ناهمخوانی اسکرین‌های اینستاگرام

خبر قتل داریوش مهرجویی و همسرش به اندازه کافی همه را بهت‌زده کرده است. اما ضدونقیض‌هایی هم درخصوص جزییات وجود داشت که محل شک و بحث شد. یکی از این تضادها مربوط به پست اینستاگرامی خانم محمدی‌فر بود.

مهم‌ترین پست او که مستقیما با قتل خودش و همسرش ارتباط برقرار می‌کند، همانی بود که در آن از تهدید شدن به مرگ نوشته بود. به گزارش اعتماد این پست ۱۵ مهر منتشر شده بود. اما به دلایلی مرحوم محمدی‌فر بعدا این پست را پاک کرد. از آن تنها یک اسکرین شات باقی مانده است که در آن تاریخی وجود ندارد. گویا خبرنگاری که این اسکرین شات را گرفته بود آن زمان تنها به نیت ارسال آن برای همکارانش این کار را کرده بود. متن طولانی بود و تاریخ در این اسکرین جای نگرفت.

مشکل اما جایی ایجاد شد که برخی از رسانه‌ها این اسکرین شات را کنار اسکرین شات دیگری منتشر کردند که در آن تاریخ وجود داشت؛ تاریخ بهمن ماه سال گذشته را نشان می‌داد. تصویر دوم به نحوی بود که بسیاری گمان بردند که این نوشته در ادامه نوشته اول است و همین نکته باعث شد ادعای نشر پست در ۱۵ مهر مخدوش شود. اما کمی که گذشت مشخص شد که هر تصویر مربوط به یک حادثه جداگانه بود. آنی که تاریخ داشت مربوط به سرقتی بود که سال گذشته از خانه مهرجویی انجام شده بود.

اینستاگرام همسر مهرجویی بسته است. با این وجود او دنبال‌کنندگان زیادی دارد که بسیاری خبرنگاران حوزه هنر و سینما هستند.

لهجه غیرایرانی و مجادلات حولش

در پی داشتن «لهجه غیرایرانی» محاربی که همسر داریوش مهرجویی در پست اینستاگرامی خود و مصاحبه با اعتماد به آن اشاره کرده بود، اخبار ضد‌ونقیضی شکل گرفته است؛ برخی احتمال می‌دهند قاتل یا قاتلان این زوج، مهاجر خارجی بوده است.

اما آن‌طور که ایرنا گزارش داده، سیروس دهقان شیری - مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز - گفته: نقش اتباع غیرایرانی در قتل مهرجویی و همسرش که شب گذشته در ویلای خود در اطراف کرج به قتل رسیده بودند، مشخص نیست و این ادعا تایید نشده است.

با این وجود در پی بحث‌ها و مجادلات چند هفته اخیر درباره موضوع مهاجران دور از انتظار نبود که در فضای مجازی این بعد ماجرا داغ و پرمجادله شود.

4DADA931-A901-423D-B648-E5ABF41F856C-626x1024

روایت صحنه حادثه 

در بین اهالی رسانه، خبرنگاری فراز دیلی دیشب در صحنه حاضر شد و گزارشی از آن منتشر کرد. در این گزارش با جزییات بسیار تلخ ماجرا توضیح داده شده است. در بخشی از آن گزارش آمده است: «وقتی آن دو یا چند نفر غریبه وارد خانه شدند، آن دستمال پارچه‌ای مثل همیشه دور مچ دست مهرجویی بوده. اولین شاهدان پیکر غرق در خونش هم آن دستمال را دیده‌اند. پس دست و پایش بسته نشده، همانطور که ردی از بستن دست و پای همسرش وجود نداشته. آن دو یا چند نفر غریبه دست و پای هر دو را شکسته‌اند...»

در گزارش فراز دیلی، تصویری هم از شهرکی ارائه شده که خانه ویلایی مهرجویی در آن واقع شده است: «ما با حامد بهداد بازیگر مشهور وارد شهرک می‌شویم. نیمه شب یک‌شنبه است. شهرک بزرگ است و خانه مهرجویی درست انتهای یکی از کوچه‌های آن جا گرفته. می‌گویند ناصر ملک مطیعی بازگیر فقید سینما هم در همین کوچه زندگی می‌کرده است.»

 

خانه‌ای که امنیت نداشت

گزارش درباره موقعیت خانه مهرجویی چنین تصویری را ترسیم می‌کند: همه شواهد نشان می‌دهد که خانه ویلایی مهرجویی فاقد هرگونه امنیت بوده است. جایی که قرار بوده خلوت‌گاه سال‌های پیری کارگردان ۸۴ ساله و محلی برای آرامش و خوش‌حالی‌اش باشد، بلای جان او و همسرش شده. فقط یک دوربین مداربسته بالای در ورودی است و دیوارهای خانه‌ بیشتر شبیه حصار هستند. روبه‌روی خانه بیابانی بزرگ و متروک است و دست راستش دیوارهای شهرک کشیده شده که پشت آن‌ها هم بیابان است. این یعنی قاتلان به راحتی در تاریکی از متروکه‌های بیابان وارد خانه شدند. هیچ در و پنجره‌ هم نشکسته و آن‌ها این بار به راحتی پا به خانه گذاشتند.