به گزارش اکوایران، سوالی که جهان ناظر بر خاورمیانه در چند هفته گذشته مطرح کرده این است: آیا ایالات متحده و عربستان سعودی بالاخره توافق بزرگ دفاعی (و بیشتر) را که مقامات هر دو کشور حداقل از اواسط سال 2023 روی آن کار کرده‌اند، اعلام خواهند کرد؟

سد اسرائیلی ریاض

سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده به ریاض در پایان آوریل و بازدید معوق جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، احساس فوریت و انتظار را به داستان توافق احتمالی تزریق کرده است. بر اساس گزارش‌ها، سعودی‌ها و دولت بایدن آماده هستند، اما «موانع باقی مانده‌اند»، که اشاره به اسرائیلی‌ها است.

به نوشته فارن‌پالیسی، هنگامی که گفتگوها بین مقامات واشنگتن و ریاض آغاز شد، دولت بایدن به وضوح معتقد بود که یک توافق مستقل با عربستان سعودی هرگز حمایت کافی را در کنگره به دست نخواهد آورد. تعداد زیادی از دموکرات‌ها و تعداد کمتری از جمهوری‌خواهان در سنا -که باید پیمان‌های دفاعی را امضا کنند- احتمالاً از متعهد شدن ایالات متحده به دفاع از عربستان سعودی خودداری می‌کنند. اما کاخ سفید استدلال کرد که اگر چنین توافقی حول عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی بسته شود، حمایت کنگره محتمل‌تر است.

در سپتامبر 2023 این یک ایده شیک بود، اما اکنون این طور به نظر نمی‌رسد. بهایی که سعودی‌ها برای عادی سازی درخواست می‌کنند، پس از هفت ماه جنگ وحشیانه در غزه برای اسرائیلی‌ها بسیار زیاد است، و تقریباً دو سوم آن‌ها با این ایده مخالف هستند. تنها بر همین اساس، هیچ توجیهی برای ادامه پیگیری توافق عادی‌سازی در برابر پیمان دفاعی وجود ندارد. 

مشروح این گزارش را این‌جا بخوانید.