به گزارش اکوایران، برخی مقامات ذی‌نفوذ در تهران هشدار دادند، اگر اسرائیل جنگ تمام عیاری را علیه لبنان آغاز کند، ایران از همه ابزارها برای حمایت از حزب الله استفاده خواهد کرد.

به نوشته فایننشال تایمز، یکی از مشاوران رهبری هشدار داده که اگر اسرائیل یک حمله همه‌جانبه علیه حزب‌الله انجام دهد، خطر آغاز یک جنگ منطقه‌ای را در پی خواهد داشت که در آن تهران و «محور مقاومت» با «تمام امکانات» از جنبش مبارز لبنان حمایت کنند.

کمال خرازی، مشاور امور خارجی رهبری، به این روزنامه گفته که جمهوری اسلامی «تمایلی» به یک جنگ منطقه‌ای ندارد و از آمریکا خواست برای جلوگیری از تشدید بیشتر، اسرائیل را تحت فشار قرار دهد. با این حال، خرازی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در صورت درگیری تمام عیار از حزب الله -مهم‌ترین و قدرتمندترین نیروی متحدش- حمایت نظامی خواهد کرد، گفت: «همه مردم لبنان، کشورهای عربی و اعضای محور مقاومت از لبنان در برابر اسرائیل حمایت خواهند کرد».

او در این مصاحبه گفت: «[در صورت وقوع درگیری] احتمال گسترش جنگ به کل منطقه وجود خواهد داشت که در آن صورت همه کشورها از جمله ایران درگیر آن شوند. در آن شرایط، ما چاره‌ای جز حمایت از حزب‌الله نداریم». او افزود: «گسترش جنگ به نفع هیچ‌کس نیست، نه ایران و نه آمریکا».

تنش بین ایران، آمریکا و اسرائیل پس از حمله حماس در 7 اکتبر و آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه افزایش یافته و گروه‌های مقاومت منطقه حملاتی را علیه اسرائیل و نیروهای آمریکایی در منطقه انجام داده‌اند. حزب‌الله تقریباً به طور روزانه با اسرائیل تبادل آتش داشته، حوثی‌ها در یمن حملاتی را در دریای سرخ ترتیب داده‌ و هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌ها را به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند، و متحدانشان در عراق و سوریه به نیروهای آمریکایی حمله کرده‌ و اسرائیل را هدف قرار داده‌اند. ایران و اسرائیل هم‌چنین در ماه آوریل حملاتی را علیه یکدیگر ترتیب دادند -که اولین حمله مستقیم ایران علیه اسرائیل از خاک خود محسوب می‌شد. با این حال، هر دو طرف به دنبال کاهش تنش بودند و با حملات کنترل شده، باعث ایجاد خسارت محدود شدند.

اما ترس از یک جنگ همه‌جانبه میان اسرائیل و حزب‌الله در هفته‌های اخیر، در میانه تشدید لفاظی‌های خصمانه فزاینده در هر دو اردوگاه، نگرانی‌هایی را در غرب در مورد واکنش ایران به وجود آورده است.

هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل روز جمعه نسبت به «جنگ ویرانگر» در صورت حمله اسرائیل به حزب الله هشدار داد و گفت «همه گزینه‌ها» روی میز است. یک مقامات ایرانی دیگر به فایننشال‌تایمز گفته که بعید است ایران مستقیماً اسرائیل را هدف قرار دهد، در عوض شبکه گروه‌های «محور مقاومت» در سراسر منطقه را بسیج کند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می شود که ایرانیان پس از جان باختن رئیس جمهور فقید، ابراهیم رئیسی، در ماه می در اثر سقوط هلیکوپتر، خود را برای تشکیل دولت جدید آماده می کنند. دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار می شود که هیچ نامزدی بیش از 50 درصد آرا را در دور اول در 28 ژوئن به دست نیاورد.

به گفته خرازی، در حالی که بسته به این‌که چه کسی برنده شود، «تفاوت‌هایی» در رویکرد وجود خواهد داشت، اما استراتژی کلی سیاست خارجی توسط رهبری تعیین و ثابت می‌ماند. او گفته که انتخابات فرصتی برای «گشایش‌های جدید» بین ایران و غرب ایجاد می کند. اما برای دستیابی به آن، کشورهای غربی باید «از سیاست‌های کنونی عقب‌نشینی کرده و بر اساس شرایط برابر و احترام متقابل با ایران وارد مذاکره شوند». خرازی افزود: «اگر آنها تصمیم به همکاری بگیرند، ما آماده همکاری هستیم». او گفته: «جمهوری اسلامی مایل به انجام مذاکرات غیرمستقیم با واشنگتن در مورد برنامه هسته‌ای تهران در یک دولت جدید است، اگر این امر منجر به پیوستن مجدد ایالات متحده به توافق سال 2015 ایران با قدرت های جهانی (موسوم به برجام) شود.

ایران و غرب از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به طور یکجانبه از برجام در سال 2018 کنار گذاشته شد و امواج تحریمی را علیه این جمهوری اعمال کرد، در بن بست گرفتار شده اند. دولت بایدن به دنبال احیای این توافق بود، اما تلاش‌های دیپلماتیک پس از آنکه غرب ایران را به رد پیش‌نویس پیشنهادی برای نجات توافق در آگوست 2022 متهم کرد، شکست خورد.

ایالات متحده و کشورهای اروپایی امضاکننده برجام از آن زمان به طور فزاینده‌ای نگران گسترش برنامه هسته‌ای تهران شده‌اند. ایران بیش از سه سال است که اورانیوم را با خلوص 60 درصد غنی می کند. کارشناسان می‌گویند اکنون مواد شکافت پذیر کافی برای گریز هسته‌ای در عرض چند هفته وجود دارد.

مقامات ارشد ایالات متحده و ایران در ماه فوریه و می در عمان مذاکراتی غیرمستقیمی برای بحث در مورد این بحران و هم‌چنین مسائل منطقه‌ای داشته‌اند.

خرازی با استناد به فتوای رهبری در سال 2003 مبنی بر حرمت اشاعه تسلیحات هسته‌ای، گفت: «ما طرفدار ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم. اما اگر ایران با یک تهدید وجودی مواجه شود، به طور طبیعی ما [باید] دکترین خود را تغییر دهیم». او افزود: «اگر غرب مفاد اسنپ‌بک -موسوم به مکانیسم ماشه- را برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را که با امضای برجام لغو شده بود، اجرا کند، با واکنش شدیدی از سوی ایران در زمینه تغییر دکترین هسته‌ای‌اش وجود خواهد داشت». او گفت: «تاکنون تصمیمی برای افزایش غنی‌سازی فراتر از 60 درصد نگرفته‌ایم. اما ما سعی کرده‌ایم تجربه خود را با استفاده از ماشین‌های مختلف و تنظیمات مختلف گسترش دهیم».

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هم‌چنین درباره جنگ اوکراین تاکید کرد که ایران در این درگیری بی‌طرف است و پهپادهای ایرانی مورد استفاده روسیه قبل ازجنگ اوکراین فروخته شده است. او در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌های غرب مبنی بر احتمال فروش موشک های بالستیک از سوی ایران به روسیه نیز گفت: «چنین اتهاماتی وجود داشته، اما صحت ندارد». او با بیان این‌که «هیچ مانعی بین ایران و روسیه برای معاملات تسلیحاتی وجود ندارد»، گفت: «تهران در حال مذاکره برای خرید جنگنده‌های روسی است». خرازی افزود: «قرار است در آینده نزدیک یک توافق راهبردی جامع با آنها امضا کنیم».