مجله ریزن : ارزیابی تجربه ترامپ در خصوص سیاست های حمایتگرایانه تجاری

نویسنده که از موضع طرفدار تجارت آزاد به موضوع پرداخته معتقد است سال های ریاست جمهوری ترامپ، در حوزه ی تجارت با عبارت پریشانی توصیف نمیشه، بلکه سیاست های تجارت جهانی ترامپ، ویران گر بود.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور آقای ترامپ در کاخ سفید، فرصت خوبیست که سیاست های حمایت گرایانه اش در حوزه تجارت ارزیابی بشوند.

از اعمال تعرفه های سنگین بر واردات تا قلدری برای دولت های دیگر جهت همسو کردن کشورها با منافع آمریکا این چهار سال توام با آشفتگی و به نظر نویسنده ویران گر بود.

کسانی که معنای تجارت آزاد را در علم اقتصاد میدوانند، به خوبی متوجه مضرات مرکانتیلیسم که سیاست اقتصادی آقای ترامپ در حوزه ی تجارت بین المللی بود، خواهند شد.

مرکانتیلیسم همان چیزیست که آدام اسمیت، پدر علم ا قتصاد مدرن ٢۵٠ سال پیش در موردش هشدار داد و شکستش را قطعی اعلام کرد.

تصور آقای ترامپ بر مبنای مرکانتیلیسم این بود که سود نهایی آمریکا در تجارت خارجی در بخش صادرات هست و نه در بخش واردات ، واردات باید کنترل بشود و تا حد ممکن از آن جلو گیری بشود .

نویسنده ادامه داده که فهم آقای ترامپ از موضوع فهمی ناقص و فاقد مبنای علمیست و اتفاقا این واردات یک کشور است که اهمیت زیادی برای رونق اقتصادی آن کشور داره.

ترامپ در بدو ورود به کاخ سفید جنگ تجاری ای را آغاز کرد که شامل اعمال تعرفه های سنگینی بر حدود ۴٠٠ میلیارد دلار واردات سالانه آمریکا بود.  با این اقدام آقای رییس جمهور به مردم قول اشتغال زایی بیشتر، به واسطه ی رونق صنایع آمریکایی داد، چرا که دیگر برای کسی صرف نمی‌کرد کالایی را وارد کند و مصرف کنندگان طبعا مجبور به خرید کالای آمریکایی می‌شدند  ولی مطالعات آکادمیک متعددی نشان دادند که عملا رونقی ایجاد نشد، و هزینه ی بالای تولید در خاک آمریکا، روی دوش مصرف کننده آمریکایی افتاد.

نویسنده ادامه میدهد که حمایت گرایی به طور کلی منجر به کاهش ثروت ملل میشود و به غیر از چند تولید کننده ی رانتی که از مزایای حمایت های دولتی بهره مند میشوند ، اکثریت جامعه را فقیرتر میکند .

هزینه ی حمایت گرایی دولت همیشه از جیب مصرف کننده داخلی برداشته میشود چرا که مصرف کننده مجبور میشود کالایی را بخرد که چه بسا مشابه خارجی ارزان تر و با کیفیت تری داشته باشه  و در نتیجه ی گران خریدن کالاها، شهروندان عادی آمریکا توانایی پس انداز کمتری خواهند داشت و در نتیجه کمتر هم میتونن خرج کنند از طرفی تولید کننده های آمریکایی با هزینه ی بالای مواد اولیه وارداتی مواجه شدند که هزینه ی تولیدشان را افزایش داد و به تبع آن رقابت پذیریشآن رآ در بازارهای جهانی کاهش داد.

نویسنده استدلال کرده که سیاست های ضد تجارت آزاد آقای ترامپ دولت های هم پیمان آمریکا را وادار به اتخاذ موضع تدافعی و تلافی جویانه کرد و باعث شد آن ها هم بر کالاهای آمریکایی تعرفه های بالا اعمال کنند و در نهایت، این مصرف کنندگان در طرفین دعوا بودند که از این موضوع متضرر شدند .

نویسنده در آخر اضافه کرده توییت ها و خط و نشون کشیدن های رییس جمهور در فضای تجارت با دنیا، سرمایه گذاران را از آمریکا ترساند و سیاست های غلط آقای ترامپ در خصوص تجارت جهانی، منجر به عدم قطعیت و به جا ماندن آثار منفی ای بر اقتصاد آمریکا شد.

آثاری که نتایج سوء آن ، مانع از بهره برداری از اقدامات مثبت اقتصادی آقای ترامپ، مثل کاهش مالیات بر شرکت ها شد.