به گزارش اکو ایران ،ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران معتقد است که وعده های داده شد از سوی شهردار تهران در صحن شورا چشم انداز وی برای رسیدن به هدف تهران الگوی جهان اسلام است . با او درباره میزان تحقق پذیری بودجه 1401 به گفتگو کرده ایم که می خوانید :‌

*شهردار تهران در جریان ارائه بودجه سال 1401 شهرداری سخن از کیف پول شهروندی کردند که درآن برای هر شهروند تهرانی 200 هزار تومان در نظر گرفته شده که براساس اقشار مختلف این رقم تغییر می کند ، می توانیم این را یک نوع یارانه شهری برای شهروندان تهرانی تفسیر کنیم ؟

البته شهردار تهران چشم اندازهای خود را گفتند نه این که در بودجه سال 1401 چنین موضوعی پیش بینی شده باشد .

گفتند در بخش هوشمند سازی سه هدف را دنبال می کنند که اولین آن کیف پول شهروندی است ...

فکر نمی‌کنم به این صورت که می گویند در ردیف های بودجه آمده باشد اما ما هنوز جداول بودجه را بررسی نکرده ایم اما چنین موضوعی که برای هر شهروند تهرانی 200 هزار تومان در نظر گرفته باشند وجود داشته باشد حتما رد می شود .

به هرحال برنامه ای است که شهردار تهران دنبال می کند ، این 200 هزار تومانی که قرار است مستقیم به کیف پول شهروندی ، تهرانی ها واریز شود اعتبار بالایی نیاز دارد .

این کارجزو اختیارات شهرداری نیست. اگر قرار است این کار انجام شود بایستی مجلس و دولت به آن ورود کنند چون منابع مالی سنگینی  لازم دارد ، ما در تهران چیزی قریب به 8.5 میلیون نفر جمعیت داریم و اگر قرار باشد به ازای هر نفر 200 هزار تومان اعتبار در نظر بگیریم، یک اعتبار فوق العاده نیاز دارد که نه تنها بودجه شهرداری جواب نمی‌دهد بلکه شاید دولت هم نتواند. ولی فکر کنم شهردار چشم‌اندازهای خود  را بیان می کردند که درشهر تهران به عنوان الگوی جهان شهر جهان به این نقطه برسیم. ولی بعید می‌دانم که این در ردیف بودجه آمده باشد.

یک موضوعی که دربرنامه هایشان به آن اشاره کردند ،ساخت کلانتری و مسجد در 100 بوستان بود .

 

یک نگرانی‌ای که ما در مورد ساخت و ساز در پارک ها داریم همچنان به قوت خودش باقی است چه بخواهد در آن مسجد ساخته شود و چه موارد دیگری . پارک باید یک محیطی باز و بدون حصار و امکان تردد همه مردم در آن فراهم باشد. اگر قرار باشد پارکی برای بانوان و کودکان ساخته شود، باید از نو طراحی و با نقشه مناسب این کار انجام شود نه اینکه ما در یک محله مان یک پارک داریم و بخواهیم همان یک پارک را هم به این دلیل که می خواهیم در اختیار بانوان بگذاریم ،محصورش کنیم و نوع تجهیزش را عوض کنیم که فقط بانوان و کودکان از آن استفاده کنند. خیلی خوب است که ما در هر محله‌مان یک پارک مخصوص بانوان و کودکان داشته باشیم به شرطی که سرانه فضای سبز آن محله تامین باشد و همه مردم حداقل به پارک دسترسی داشته باشند و بعد بیاییم یک پارک جدید تحت عنوان بانوان و کودکان راه‌اندازی کنیم. ضمن اینکه شورا به شدت روی ساخت و ساز در پارک‌ها حساسیت دارد و یکی دو بار هم  که  آقای شهردار این نکته را در جلسات مطرح کردند، آقای چمران تذکر دادند که حتما باید آن چارچوب‌هایی که ما در مورد پارک‌ها داریم که عدم هرگونه ساخت و ساز جدید است، لحاظ شود.

شهردار تهران درجریان سخنانشان مطرح کردند که  هتل‌ها از قاعده بلندمرتبه‌سازی استثنا شوند و مجوز به هتلی 30 طبقه هم دادند و گفتند که در نامه ای به آقای قاسمی وزیرراه و شهرسازی درخواست کردند که هتل سازی از قواعد بلند مرتبه سازی پیروی نکند این اظهار نظرها کمی نگران کننده به نظر می آید ؟

اتفاقا یکی از معیارهایی که شورای عالی شهرسازی در بلندمرتبه‌سازی ابلاغ کرده، این  است که واگذاری‌ها باید درمناطقی انجام بگیردکه کم‌تراکم است وعمدتا حاشیه شهرها است. مناطقی است که بار جمعیتی و ساختمانی‌اش کم است.اما این نکته را توجه داشته باشید که  در تهران با مشکل کمبود هتل مواجه هستیم . این یک واقعیت است. باید مجوز هتل داده شود. مرجع بلندمرتبه سازی هم کمیسیون ماده 5 است که البته در ضوابط جدید شورای عالی شهرسازی گفته که اگر هم ماده 5 تصویب کند، باید بیاید مجدد به تایید شورای عالی شهرسازی برسد. یعنی آنها هم قطعا این را با ضوابط خودشان تطبیق می‌دهند و اگر خارج از ضابطه باشد طبیعتا بعید است که تایید کنند. فعلا یک مورد؛ آنطور که ایشان گفتند کلیاتش در کمیسیون ماده 5 تصویب شده است. این به معنای اجرایی بودن قطعی آن نیست. حتما باید با آن معیارهای بلندمرتبه‌سازی که اخیرا شورای عالی شهرسازی ابلاغ کرده تطبیق داده شود.

به  سهم 73درصدی حوزه شهرسازی ازدرآمدهای سال آینده شهرداری نیز مطرح شد،که همین منطق در بودجه امسال هم حاکم بود و دیدیم که تا کنون تنها 52 درصد آن محقق شده است .

به نظرمن خیلی خوش‌بیناینه است با این فرض که یکسری از مجوزهایی که آقایان درخواست کردند را شورای عالی شهرسازی و وزارت راه با آن موافقت کند و عمده‌اش هم می‌خواهند توجهشان به سمت نوسازی بافت فرسوده و مشوق‌هایش است که قرار است در بافت فرسوده و مناطق ناپایدار شهر بدهند. اگر آنجا رونق پیدا کند، احتمال دارد که یک درصدی از این محقق شود ولی من بعید می‌دانم که ما با شرایط فعلی در سال 1401 به این عدد برسیم.

یک موضوع دیگری هم که مطرح کردند، ارائه‌ی املاک در بورس بود.

بازار بورس بازاری است که هیچ جاذبه‌ای ندارد و آنهایی که در آن سرمایه‌گذاری کردند، همه پشیمان شدند. چه کسی می‌آید روی املاک شهرداری، آن املاکی که نه سند آن معلوم است و فردا مدعی پیدا می‌کند سرمایه گذاری کند ،یک مقدار اجرایی کردن این سخت است. البته کار خوبی است اگر موفق شوند؛ ولی سابقه نداشته است. حالا دوستانی که تیم اقتصادی جدید مدیریت شهری دارند روی این زمینه کار می‌کنند و ظاهرا یک هماهنگی هم با شرکت‌های بورس و فرابورس انجام دادند. در حال حاضر در مرحله مقدماتی است باید ببینیم که وقتی اجرا شد چه خروجی‌ای خواهد داشت.

پیش از این هم تلاش هایی در این حوزه شده بود اما موفقیت آمیز نبود

شورای پنجم یک مصوبه‌اش این بود که نه املاک بلکه سهام شرکت‌های شهرداری در بورس برود که موفق نشدند این کار را انجام دهند. این کار بسیار پیچیده‌تر از انتقال سهام شرکت‌ها است؛ یعنی درواقع عرصه املاک شهرداری به بازار بورس و خرید و فروش از طریق بازار بورس کار پیچیده، زمان‌بر و با توجه به کسادی بازار مسکن، بعید می‌دانم آن چیزی که دوستان از آن توقع دارند محقق شود .

به نظر می آید بودجه  رویاپردازانه‌ای است.

ایشان گفتند ما بودجه را دو لایه کردیم؛ یک لایه‌اش در ردیف‌ها آمده و یک لایه آن قرار است در قالب تبصره‌ها از شورا مجوز بگیریم. این با آن چیزی که وزارت کشور ابلاغ کرده و در شورای قبل اجرایی شد که اعتبارات مربوط به تبصره‌ها باید در ردیف بیاید، یک تناقضی دارد که حالا شورا و شهرداری باید بنشینند برای آن راه‌حل پیدا کنند. اگر قرار باشد در آن رقم داشته باشیم، حتما باید به ردیف‌ها منتقل شود و به صرف مجوز کفایت نمی‌کند.