به گزارش اکو ایران،به تازگی گزارشی از گودهای رها شده در تهران تهیه شده که براساس آن 21 گودازبین 233گود شناسایی شده دروضعیت بسیار پرخطراست.

113گودنیزدروضعیت خطرناک قرار دارند و99 گود دیگر نسبت به سایر گودهای یاد شده وضعیت خطر کمتری دارند .

همچنین از تعداد 233 گود رها شده منطقه یک و 22 به ترتیب با 35 گود و 33 گود بیشترین سهم ازاین رقم دارند  و همچنین بیشترین گودهای  بسیار خطرناک پراکنده در منطقه های 2 ، یک و 4 است .از بین گودهای شناسایی شده 49 گود توسط شهرداری منطقه رفع خطر و ایمن سازی شده که از بین مناطق منطقه های 22،12 و 6 عملکرد بهتری داشتند .

مدتی پیش محمد آقا میری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران  طی تذکری درصحن شورای شهر تهران  گفت که افزایش قیمت زمین در تهران باعث شده در بسیاری از پروژه ها مالکان و سازندگان درصدد استفاده هرچه بیشترازفضای زیرزمین ترغیب شوند. از سوی دیگر نبود قانون مشخص در محدودسازی این امر سبب شده  که احداث گودهای عمیق و بعضا خطرناک در شهر تهران روز به روز افزایش یابد. به عنوان مثال احداث گودی به عمق حدود ۷۰ متر در شمال تهران خود گویای بسیاری از مسائل است ،ریزش گودها در گوشه و کنار شهر تهران موضوعی است که  به رغم تحمیل خسارات مالی و جانی طی سالهای اخیر، کماکان آنگونه که شایسته می باشد به آن توجه نشده است و وقوع اتفاقات ناگوار هر از گاهی توجهات را به این قضیه معطوف و بعد از مدتی دوباره به فراموشی سپرده می شود.

او به ارایه آمار متفاوت از وجود گودهای پرخطر در تهران توسط افراد و سازمانهای مختلف اشاره کرد خواستار تهیه گزارشی از گودهای رهاشده براساس میزان خطر پذیری شد  وگفت که  لیست گودهای پرخطر رها شده جهت پیگیری حقوقی به اداره کل حقوقی شهرداری ارسال شود تا  ظرف مدت حداکثر سه ماه نسبت به اقامه دعوی به دستگاه قضا در راستای تعیین تکلیف گودهای رها شده و الزام  مالک یا مالکین به ایمن سازی اقدام کند.

یکی از راهکارهایی که مدیریت شهری برای ایمن سازی این گودها انجام می داد پرکردن آنها بود . راهکاری که آقامیری چندان با آن موافق نیست . او به اکو ایران گفت : پُر کردن گودها راهکار نیست و دردسر ویژه‌ای دارد و زمین به سبک و سیاق قبلی‌اش باز نمی‌گردد زیرا زمین باید کوبش شود، آبریزه شود و درصد تراکم آن مشخص شود بنابراین اینکه گود ایجاد شود و سپس پر شوذ امکان‌پذیر نیست.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: باید برای گودهای پُرخطر فکر اساسی کرد و باید این پروژه را به اشخاص دیگری واگذار کرد تا اجرا شود. در واقع ایمن‌سازی گودهای پُرخطر و رها شده فقط با پُرکردن تمام نمی‌شود و به این راحتی نیست که پُر کنیم و تمام شود. 

photo_2022-01-21_20-11-48