به گزارش اکو ایران ،امروز سردار محمد حسین حمیدی ، رییس پلیس راهور تهران به صحن شورای شهر تهران آمده بود تا درباره چالش های ترافیکی تهران سخن بگوید . او برای تمام چالش هایی ترافیکی پایتخت ،پیشنهادهایی نیز مطرح کرده بود تا ترافیک از قفل ترافیکی نجات پیدا کند . اما مهدی اقراریان  سخن از امتیاز ویژه ای گفت که به مدیر یکی از کارخانه های تولید کننده خودرو داده شده است و او مجوز تردد در خطوط ویژه را دارد . 

جواب پلیس به این عضو شورای شهر این بود که اعضای شورای شهر تهران هم چنین درخواست هایی داشته اند امابراساس دستورالعمل هایی که به پلیس ابلاغ شده آنها نمی توانند چنین مجوزی به اعضای شورای شهر بدهند .

بعد ازماجرای سیلی خوردن سربازی که مانع تردد یک نماینده مجلس از خط ویژه شده بود ، این که چه کسانی مجوز تردد در این خطوط را دارند بسیار مورد توجه قرار گرفت . آن زمان پلیس اعلام کرد که اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی، خودرو‌های تعمیراتی وابسته به این شرکت، خودرو‌های ماموریتی سازمان آتش نشانی که مجهز به وسایل امدادی و اطفای حریق و در حال انجام ماموریت هستند و خودرو‌های فوریت‌های پزشکی می‌توانند از خط ویژه استفاده کنند.

همچنین وسایل نقلیه انتظامی و راهور دارای علایم سمعی و بصری که غالبا در ماموریت یا در حال اسکورت هستند، می‌توانند از خط ویژه استفاده کنند.

 به گفته پلیس خودرو‌های تشریفات وزارت امور خارجه و ریاست جمهوری در زمان حضور خودروی پیشرو راهور نیز می‌توانند از خط ویژه استفاده کنند. همچنین خودرو‌های دیپلمات‌های کشور‌های خارجی مقیم در ایران با نصب پرچم کشورشان می‌توانند از خط ویژه عبور کنند، اما سایر خودرو‌های متعلق به سفارتخانه‌ها نمی‌توانند از خط ویژه عبور کنند. خودرو‌های مسئولان کشوری و لشکری نیز با اخذ مجوز از پلیس راهور ناجا می‌توانند از این خطوط عبور کنند همچنین خودرو‌های حمل پول بانک‌ها در خط ویژه هم که مجوز گرفته باشند مجاز به استفاده از این خطوط هستند .

در ابتدای خطوط ویژه، تابلوی ورود ممنوع به استثنای اتوبوس و وسایل نقلیه امدادی و انتظامی نصب شده است؛ بنابراین به غیر از این خودرو‌ها سایر وسایل نقلیه حق تردد در خطوط ویژه را ندارند. حتی اعلام شده که تردد دوچرخه سواران و موتورسیکلت‌ها هم از این خطوط ممنوع است. با این حال طبق اعلام پلیس راهور در سال ۱۳۹۹ استفاده وسایل نقلیه غیرمجاز از خطوط ویژه در کلان شهر‌ها ۸۰ هزار تومان و در دیگر شهر‌ها ۶۰ هزار تومان جریمه برای رانندگان در پی خواهد داشت و به ازای هر بار عبور هم این جریمه رانندگی اعمال می‌شود. در ضمن وسیله نقلیه‌ای که به صورت غیرمجاز از مسیر ویژه حرکت می‌کند اگر تصادف کند حتی اگر مقصر در حادثه نباشد، مقصر شناخته می‌شود.

امروز حبیب کاشانی  هم از عبور تعداد زیادی خودرو که چراغ LED دارد و وارد خط ویژه می‌شوند، انتقاد کرد و گفت: متأسفانه مردم تهران زمانی هم که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند در ترافیک می‌مانند چرا که تعداد زیادی از خودروها از خطوط ویژه عبور می‌کنند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: ‌اعضای شورای شهر مجوز عبور از خط ویژه را ندارند در گذشته یکسال این مجوز داده شد و سرانجام برچیده شد اکنون پلیس به ما اعلام کند که چه کسانی از این خط عبور می‌کنند که این مسیر شلوغ شده است.

کاشانی تأکید کرد: مجوز ورود به خط ویژه باید محدود و از ورود بدون مجوز نیز خودداری و برخورد قانونی کرد.

سردار حمیدی در واکنش به تذکر اعضای شورا درباره تردد از خطوط ویژه گفت: اولین کسانی که نسبت به خط ویژه شکایت می کنند همکاران ما هستند که درها را باز و بسته می کنند. در دنیا نیز چنین چیزی وجود ندارد که پلیس خط ویژه را باز کند و بعد از تردد آن را ببندند.

وی افزود: همه را با هم ببینیم و فقط به خودمان نگاه نکنیم.در خط ویژه دستورالعملی وجود دارد که براساس آن مجوز تعلق می گیرد و عمدتا سازمان‌های مختلف هستند و براساس آن قالب ها بررسی می شود و در مقطعی به آنها مجوز داده می شود و ممکن است به خیلی از درخواست ها تعلق نگیرد. در همین جلسه شورا هم دوستانی درخواست کردند و به آنها مجوز ندادیم، یعنی دستورالعمل به آنها تعلق نگرفت.ما به این سیستم نقد کلی داریم.

سردار حمیدی در واکنش به تذکر اقراریان، عضو شورای شهر تهران ادامه داد: به خیلی ها در خط ویژه مجوز می دهند چرا شما ناراحت می شوید؟  براساس دستورالعمل اگر به کسی تعلق بگیرد مجوز می دهیم و امنیت او را هم تامین می کنیم. این همه ترددی که در سطح شهر صورت می گیرد نمی شود از خط ویژه باشد. اصل خط ویژه اشکال دارد و هرجایی که خط ویژه ایجاد می شود اشکال دارد که بحث کلی است اما نمی شود به همه مجوز خط ویژه داد. اگر تمایل داشتید لیست مجوزهای صادر شده را به شما تقدیم می کنم.