به گزارش اکو ایران ،قرارگاه اجتماعی شهر تهران تاکنون 15 جلسه داشته ، ماموریت های اجرایی آن هم آغاز شده است اما هنوز گزارشی در خصوص عملکرد چند ماهه آن به اعضای شورای شهر و مردم تهران داده نشده، مدتی پیش طرح ضربتی جمع آوری معتادان متجاهر در رود دره فرحزاد اجرایی شده ،زهرا شمس احسان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم چند روز پیش در توییتی اعلام کرد ساماندهی این منطقه به پایان رسیده اما همچنان در محدوده هایی که گفته می شود معتادان متجاهر جمع آوری شده اند،گردهمایی معتادان را شاهد هستیم . امین توکلی زاده معاون امورفرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران وجود معتادان در مناطق پاکسازی شده را رد نمی کند اما می گوید که نسبت به گذشته تعداد این افراد کاهش زیادی داشته است .

امین توکلی‌زاده،معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران درخصوص این که چرا درخصوص قرارگاه اجتماعی و وظیفه شهرداری در این قرارگاه اطلاع رسانی نمی شود هم  به اکو ایران می گوید :‌همه اعضای این کارگروه توافق کردند تا از اطلاع‌رسانی درخصوص فعالیت‌های انجام‌شده پرهیز شود تا زمانی که کارها به‌صورت عملیاتی پیش رود.

به گفته او قرارگاه اجتماعی شهر تهران 15 جلسه برگزار کرده که در تمام این جلسات اکثر اعضا حضور داشتند. تفاوت دیدگاه و نظراتی بین دستگاه‌های مسئول  در یک حوزه وجود داشت که قرارگاه توانست تفاوت نظرها را به حداقل برساند. یک سری مجوزها بود که باید صادر می‌شد و یکسری اصلاحات و دستورالعمل‌ها که اگر این اتفاقات نمی‌افتاد، شاهد افزایش گله‌مندی ها بودیم به‌ویژه در نقاطی که حضور معتادان متجاهر بحرانی شده بود. درخصوص زخم بازها و معتادینی که صغر و کبر سنی داشتند در این قرارگاه تعیین تکلیف شد .

او ادامه می دهد :‌ به اعضا توصیه شد تا کار به نقطه‌ی درستی نرسیده نه درخصوص آن اطلاع‌رسانی کنیم و نه تبلیغ.

به گفته توکلی زاده متناظر با قرارگاه مرکز در هفت منطقه بحرانی نیز قرارگاه اجتماعی شکل گرفته و موضوعاتی که در این قرارگاه‌های منطقه‌ای حل نمی‌شود، به قرارگاه مرکزی آمده و تلاش می‌کنیم این چالش‌ها برطرف شود به جز ساماندهی، اصلاحات کالبدی نیز باید در برخی از منطقه‌ها انجام شود.

معاون شهردار تهران یادآور می شود: پلاک‌های قرمز در این مناطق شناسایی شده و با همکاری دادگستری صاحبان اصلی شناسایی و برای ساماندهی این خانه‌ها اخطار داده شده ؛. صاحبانی که به اخطارها بی‌توجه بودند، حکم پلمپ گرفته‌ایم که آنها هم بیکار ننشستند و حکم فک پلمپ گرفتند اما همچنان این روند ادامه دارد و در حال تصمیم‌گیری در این رابطه هستیم. همچنین معمولا پاتوق‌ها در مکان‌هایی شکل می‌گیرد که امکان رفت و آمد پلیس وجود ندارد که برای تامین امنیت، جاده و مسیرهای گشت‌زنی ایجاد می‌شود، در فضاهای سبز و پارک‌ها روشنایی تامین می‌شود. برخی از اماکن ماده 16 از لحاظ تامین آب، گاز و کیفیت رسیدگی چالش‌هایی داشتند که درخصوص تامین لباس و غذای مناسب اقدامات لازم انجام شد و  در مجموع 180 مصوبه قرارگاه اجتماعی داشته است که بسیاری از آنها اجرایی و برخی نیز در حال پیگیری است. ما تلاش می‌کنیم تا زمانی که اتفاقی در سطح شهر افتاد، گزارش آن عملکرد را بدهیم.

علیرضا نادعلی نیز در خصوص این که چرا درخصوص فعالیت های شهرداری تهران در قرارگاه گزارشی ارائه نمی شود به اکو ایران می گوید :‌این حرف درستی است اما شک ندارم که  شهرداری در این حوزه تلاش زیادی می کند و ساماندهی معتادان متجاهر را  اولویت‌های اولش قرار داده هم معاونت فرهنگی اجتماعی و هم شهردار تهران .

وی ادامه می دهد برداشت من این است که ما موضوع را یک مقدار موضوع ساده‌ای فرض کردیم. در حالی که موضوعات انسانی پیچیدگی های خاص خود را دارند . این تعداد معتادین متجاهررها شده ، تقسیم‌بندی‌ای که در تهران شده و... کار دشواری است . درحال حاضر دولت و استانداری هم پای کار هستند اما کار به کندی پیش می رود و دشواری های خاص خود را هم دارد .

نادعلی درخصوص وعده جمع آوری دو ماهه معتادان متجاهر هم می گوید :‌ وعده دو ماهه برای این کار ، وعده ای درستی نبود ولی از شهرداری دعوت می کنیم که به صحن شورا بیایند و گزارش بدهند که چه اتفاقی دارد می افتد . حتی اگر به‌تدریج حتی با یک کُندی هم دارد اتفاق می‌افتد به دلیل مشکلات و موانعی که وجود دارد، ولی جا دارد که برای نماینده‌ها و رسانه ها این را توضیح بدهند که بقیه هم بتوانند کمک و حمایتشان کنند.