به گزارش اکو ایران ، در دوره گذشته مدیریت شهری با هدف کاهش سلطه خودروها در شهر و افزایش سهم عابران پیاده از خیابان های پایتخت اجرای ایده خیابان کامل دنبال شد. ایجاد «خیابان کامل»درتکالیف برنامه 5 ساله سوم شهر تهران هم آورده شد.مدافعان خیابان کامل  تلاش داشتند به عابران، فرصت قدم زدن در پیاده روهای وسیع را بدهد این خیابان برای استفاده از هر ۴ مد حمل و نقل یعنی پیاده، دوچرخه، سواره و عمومی طراحی شده است. عرض پیاده‌رو در خیابان کامل ۴ متر است، درحالی که هم‌اکنون عرض پیاده روهای تهران در معابر شریانی و مهمی همچون خیابان مطهری یک و نیم متر است.

 در خیابان کامل، خیابان‌ها به‌عنوان مهم‌ترین فضای عمومی شهر در نظر گرفته می‌شود و هر آنچه فضای عمومی بخواهد، مثل نشستن، ملاقات، گپ زدن، استراحت و روزنامه خواندن، عرضه می‌کند.به گفته مسئولان گذشته شهرتهران ،در تهران ۲۰۰ تا ۲۳۰ معبر قابلیت تبدیل شدن به خیابان کامل را دارند، اما در برنامه توسعه ۱۱۰ خیابان از جمله مطهری و ولیعصر پیش‌بینی شده بود. براساس برنامه سوم توسعه شهرداری تهران باید هر سال در ۲۲ منطقه تهران یک معبر که ویژگی‌های لازم را دارد، کامل می‌شد و در سال دوم یک خیابان به دو خیابان افزایش می یافت.

دیگر ویژگی های خیابان کامل که طراحان شهری به آن اشاره می کردند حذف همه پل‌های عابر پیاده در خیابان کامل بود. اجرای روگذر و زیرگذر هم در این خیابان ممنوع بود و به جای آن هر ۱۵۰ متر یک سامانه عبور عرضی روی زمین ایجاد می‌شود تا همانطور که ایمنی عابران در طول پیاده‌روها حفظ می‌شود در عرض معبر هم امن باشد. در خیابان کامل تردد خودروها محدود نمی‌شود، اما قطعاً از لاین خیابان برای سواره‌ها کم خواهد شد و سرعت کاهش می‌یابد. هر خیابانی نمی‌تواند کامل شود و همه خیابان‌های کامل در تهران یکدست نخواهد بود. اما خیابان‌های پهن با بیش از ۲۵ متر عرض بهترین گزینه برای کامل شدن هستند، هرچند خیابان‌های با عرض کمتر هم می‌توانند به این طرح بپیوندند.

در دوره مدیریت پنجم سید مناف هاشمی معاون وقت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از  عملیات اجرایی ۱۰ معبر مصوب به‌عنوان منتخب برای مرحله اول اجرای خیابان کامل در شهر تهران خبر داده بود . به گفته او هر ۲۲ معبر مطالعه‌شده، واجد شرایط بازطراحی برای نزدیک شدن به معیار‌ها و ویژگی‌های خیابان کامل هستند و مصوبه لازم را از کمیته شبکه معابر شهر تهران دارند.

معابر مصوب به عنوان منتخب برای مرحله اول اجرای خیابان کامل در شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، خیابان شهرداری در منطقه ۱ حدفاصل میدان قدس تا میدان تجریش،  بلوار خوردین در منطقه ۲ حدفاصل میدان صنعت تا بلوار دادمان، خیابان شهید دکتر آیت در منطقه ۴ حدفاصل بزرگراه رسالت تا خیابان فرجام ، خیابان ولیعصر (عج) در محدوده مناطق ۶ و ۱۱ حدفاصل خیابان‌های فاطمی تاجمهوری‌اسلامی، خیابان امام خمینی (ره) در منطقه ۱۱ حدفاصل میدان حسن‌آباد تا میدان حر، خیابان سی‌متری نیروی هوایی در منطقه ۱۳ حدفاصل خیابان دماوند تا خیابان پیروزی، بلوار دستواره در منطقه ۱۶ حدفاصل بلوار ابریشم تا بزرگراه آزادگان، بلوار معلم در منطقه ۱۸ حدفاصل بزرگراه آیت‌الله سعیدی تا میدان معلم، خیابان فداییان اسلام در منطقه ۲۰ حدفاصل میدان شهر ری تا خیابان شهید غلامی، بلوار شاهد در منطقه ۲۱ حدفاصل بلوار گل‌ها تا بزرگراه آزادگان بودند.

اما مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درخصوص ایجاد خیابان کامل در تهران به اکو ایران می گوید :خیابان کامل ایده‌ای بود که یک اشکال اساسی از نظر حمل و نقلی دارد و آن هم اینکه ما معابری برایمان کارکرد حمل و نقلی دارند که به صورت شبکه اجرا شوند وگرنه یک شاخه از یک شبکه هیچ کاربرد حمل و نقلی ندارد و فقط یک کار نمادین و یا یک کار نمونه می‌تواند باشد. که تصمیم براین شد که پروژه‌هایی که بخش زیادی‌ از آن اجرا شده، ادامه پیدا کند و تکمیل شود ولی پروژه‌های جدید به صورت شاخه‌ای شروع نشود.

وی ادامه می دهد :‌تعدادی از معابر در مناطق بودند که پیشرفتشان بیش از  80 درصد بود و حیف بود  که بخواهیم آنها را تعطیل کنیم چون به صورت کامل تقریبا اجرا شده است؛ ولی معابر جدید به صورت تعریف سابق اجرا نشود. اگر می‌خواهیم این کار را انجام دهیم، بیایند در کمیته شبکه معابر  به صورت یک شبکه دیده شود و اگر به صورت مبدا و مقصد باشد، کار بدی نیست.

 سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اما معتقد است :طراحی خیابانها شهر بر اساس اصول انسان محوری و اولویت بخشی به پیادگان و حمل و نقل عمومی یک اصل قابل قبول است که در این دوره شورا بر آن تاکید داریم.

او به اکو ایران می گوید :‌برای همه خیابانهای شهر نمی توان الگوی یکسانی بکار برد. بنابراین متناسب با وضعیت توپوگرافی زمین، عرض معبر و کاربری های قالب ضمن تامین ایمنی و متناسب سازی معبر برای پیادگان، موضوع خطوط حمل و نقل عمومی و دوچرخه سواری، قابل بررسی خواهند بود.

حسین غلامی کارشناس ارشد حوزه ترافیک هم درخصوص توضیح مدیران ترافیکی درخصوص توقف ایجاد خیابان کامل به اکو ایران می گوید :‌نگاهی به بودجه سال 1401 شهر تهران و اختصاص میلیاردها تومان از بودجه به احداث و تکمیل بزرگراه‌ها و ساخت تعداد زیادی پارکینگ، از نگاه خودرومحور حاکم بر مدیریت شهری حکایت دارد. حتی بودجه توسعه محلات نیز عمدتاً به زیرساخت‌های خودرومحور نظیر پارکینگ، آسفالت و پل‌عابر پیاده اختصاص یافته است. بدیهی است در چنین نگاهی مفهوم خیابان کامل که مبتنی بر اختصاص سهم به همه مدهای حمل و نقلی از خیابان است، دچار تفسیر اشتباه شود.

وی ادامه  می دهد :‌وقتی سهمی برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران از معبر در نظر نمی‌گیرید آن‌ها را در خیابان‌ها نخواهید دید. این یک نگرش به شهر با اولویت مدهای پایدار است و محدود به یک یا چند خیابان و یا شبکه‌ای از معابر نمی‌شود. در خیابان کامل، مد پیاده، مد سواری، دوچرخه و حمل و نقل عمومی باید متناسب با کارکرد معبر از آن سهم داشته باشند. اگر مدیران شهری درک درستی از خیابان کامل داشتند، به‌جای مطرح کردن بهانه‌هایی همچون اجرای خیابان‌های کامل در قالب یک شبکه به هم پیوسته، باید در گام نخست از تخصیص میلیاردها تومان از بودجه شهر به زیرساخت‌های خودرومحور خودداری می‌کردند و همزمان در تمامی مصوبات و طرح‌های توسعه شهری اولویت مدهای پایدار نظیر پیاده و دوچرخه را در نظر می‌گرفتند. وابستگی بیشتر به خودرو، ترافیک و آلودگی هوا، نتیجه قطعی تصمیمات امروز مدیران شهریست. آنچه امروز مدیران شهری انجام می‌دهند در تناقض کامل با منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت پاسخ علمی به معضل ترافیک است.