به گزارش اکو ایران، شهردار تهران اعلام کرده، می‌تواند تکالیفی که تا سال ۱۴۲۰ در حوزه مترو بر عهده شهرداری گذاشته شده است را طی مدت ۴ سال به سرانجام برساند. مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص چگونگی تحقق این وعده شهردار به اکو ایران می‌گوید از نظر اجرایی این کار شدنی است در بررسی‌هایی که انجام دادیم با توجه به توان پیمانکارانی که در این حوزه فعال هستند تجهیزاتی که می‌تواند در اختیارشان قرار بگیرد مانند تی بی ام، زمانبندی اجرای فشرده سازی و موازی کاری‌ها می‌توان فرآیند را به گونه‌ای تنظیم کرد که این تکالیف طی ۴ سال به انجام برسد. اما شرط اصلی آن تأمین مالی است که چند رویکرد را دنبال می‌کند یکی از این راهکارها تشکیل شرکت پروژه‌ها و ورود به بازار سرمایه است که مردم یا سهامداران حقیقی و حقوقی سرمایه‌های خودشان را به این پروژه‌ها تخصیص دهند و شهرداری تهران نیز بازپرداخت سود این سرمایه‌گزاری‌ها را تضمین کند.

وی ادامه داد: مدل دیگری که دنبال می‌شود تعریف فضاهای تجاری زیر زمینی است که علاوه بر تأمین مالی از مجتمع‌های ایستگاهی نیز استفاده شود. در دنیا برخی از کشورهای توسعه یافته کوریدورهای تجاری بین ایستگاه‌های مترو ایجاد کرده‌اند که با واگذاری آنها سرمایه قابل توجهی برای شهرداری‌ها ایجاد می‌شود تا آن‌ها در مترو هزینه کنند.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: مشاوران بر روی این روش های تازه تامین مالی کار می‌کنند و امیدواریم این مدل‌ها به نتیجه برسد.