به گزارش اکوایران، روند تعداد معاملات در مناطق مختلف نشان دهنده وضعیت رکود در بازار مسکن است. در همین رابطه در آمارهای ثبت شده از وضعیت مسکن در پایان تابستان سال گذشته اتفاق مهمی را مرکز آمار در حوزه اجاره به تصویر کشیده که در بازه 5 ساله آن بی سابقه بوده است.

مسکن

رکوردزنی رشد معاملات اجاره در تابستان 1400

طبق آمار و ارقامی که مرکز آمار ایران در خصوص وضعیت اجاره در کشور منتشر کرده است تعداد معاملات در بازار اجاره در نقاط شهری کشور به فراتر از مرز 560 هزار فقره رسیده که در تاریخ حداقل 5 سال گذشته سابقه نداشته است.

مقایسه آمار اجاره با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نیز نشان از رشد 202 درصدی و در قیاس با ماه قبل حاکی از رشد 370 درصدی بوده است.

این اتفاق در حالی رخ داد که تعداد معاملات در بخش زمین و مناطق مسکونی مسیر متفاوتی را به ثبت رسانده اند.

به طور کلی علاوه بر اجاره در گزارش مرکز آمار به تعداد معاملات در حوزه خرید زمین و همین طور خرید مناطق مسکونی نیز اشاره شده است.

در این بخش از آمارها تعداد معاملات صورت گرفته در زمینه خرید زمین در تابستان 1400 معادل با تقریبا 13 هزار فقره بوده که در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته افتی 67 درصدی داشته است. این رقم در مقایسه با فصل قبل خود نیز  22 درصد افت داشته است.

در بخش خرید و فروش مناطق مسکونی در این مقطع نیز مشاهده می شود تعداد معاملات در کشور از مرز 70 هزار فقره قرار داشته که البته بررسی فصلی نشان از مسیر صعودی در این شاخص داشته است.

با این حال در دو بخش خرید و فروش مسکونی و خرید و فروش زمین نه رشد معاملات و نه سطح آن در محدوده اجاره نبوده و علاوه بر آن موقعیت آماری در این بخش نشان می دهد تابستان 1400 سطوح پایینی از این شاخص ها به ثبت رسیده است.

اما علت پرش تعداد معاملات مسکن در حوزه اجاره چیست در همین زمینه خوب است روند قیمت ها نیز بررسی شود.

مسکن

بیشترین رشد قیمت در بخش اجاره تابستان 1400

بررسی آمارها در حوزه قیمت مسکن از سوی مرکز آمار نشان می دهد قیمت متوسط مناطق شهری در حوزه اجاره رشدی 9.4 درصدی را در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته داشته که در قیاس با سایر بخش ها بیشترین بوده است.

این رشد در بخش خرید و فروش مناطق مسکونی برابر با 6.4 درصد و در بخش معاملات مربوط به داد و ستد زمین معادل با 3.9 درصد به ثبت رسیده است.

با این که رشد قیمت در بخش اجاره بیشتر از دو بخش دیگر بوده نمی توان ریشه این افزایش معاملات را در کاهش قیمت اجاره دانست بلکه این رویداد ناشی از وقفه رشد قیمت زمین و مسکن در قیاس با اجاره بوده است.

به طور کلی بر اساس نظر تحلیلگران در خصوص روند تعداد معاملات در بازار مسکن دو نظریه وجود دارد:

نخست دلیل رشد معاملات در بخش اجاره را بخشی از تحلیلگران در وقفه رشد قیمت اجاره در قیاس با مسکن می دانند . به این معنا که در شرایطی که قیمت مسکن و زمین به سطوح بالایی در اوایل سال 1400 رسیده بود معامله گران به سمت اجاره رفته و این اتفاق منجر به کاهش معاملات در دو حوزه دیگر شده است.

از سوی دیگر تقلیل تعداد معامله در خرید زمین نیز می تواند یکی از دلایلش کاهش رویکرد سرمایه گذاری مسکن در این مقطع بوده باشد.

مسکن