سید محمد جواد هاشمی شهردار مضروب متولد دهه شصت اهل لنده‌ی استان کهگیلویه و بویراحمد و دانشجوی ارشد علوم سیاسی با گرایش روابط بین‌الملل است. هاشمی سابقه خدمت در حوزه بازرسی شهرداری تهران را هم دارد. دو هفته قبل بود که اعلام شد او مضروب شده است. حادثه نیمه اردیبهشت ماه در خیابان میرزایی، نبش کوچه گلپاش در محله نعت آباد اتفاق افتاده است. عکس شهردار در حالی که روی زمین افتاده و صورتش پرخون است به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. گفتند سرش بیش از 25 بخیه خورده است.

شهردار دو

براساس اخبار منتشر شده شهردار مشغول بازدید از ساختمانی بوده که ساخت و ساز بیش از جواز داشته؛ جواز برای ساخت چهار طبقه بود اما سازندگانش چهار طبقه دیگر هم برروی آن ساخته بودند.  

به نقل از هاشمی مطرح شده که مالکان ساختمان ابتدا تلاش می‌کردند او را به درون چاله آسانسور پرتاب کنند. عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران، اولین مقام مسئولی بود که خبر این حادثه را داد. او در حساب توئیتر خود نوشت: «سید جواد هاشمی شهردار ناحیه 3 منطقه 19 در هنگام مأموریت مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز با ضربات چاقو از ناحیه سر به شدت مجروح شد. چند روز پیش هم به ماشین وی تیراندازی شده بود. هاشمی در پاکدستی و جدیت در مقابله با فساد از مدیران شاخص شهرداری تهران است. برای سلامتی ایشان دعا کنیم.‎»

دراین اطلاع رسانی‌ها تدکید شد که این شهردار مدافع حرم است و زخم های هاشمی در راه مبارزه با فساد است. شهردار منطقه نیز در وصف هاشمی گفته که «او جزء پاکدست‌ترین نیروهای شهرداری تهران است و از روزی که در ناحیه ۳ مشغول به کار شدند جلوی ساخت و ساز غیر مجاز و مافیایی این عرصه را گرفته است.»

پس از اطلاع رسانی از این حادثه شهردار تهران شبانه به همراه مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر و حسین نظری معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران از سیدجواد هاشمی عیادت کردند.

علیرضا زاکانی از مسئولیت پذیری، شجاعت و جدیت این شهردار در برخورد با تخلفات تقدیر کرد و از پیگیری برخورد با عاملان این اتفاق از طریق دادستانی تهران خبر داد.

زاکانی همچنین دستور داد تا حراست و بازرسی شهرداری با ورود به این پرونده، با کسانی که در شهرداری خطای گذشته خود را با جوسازی پیش می‌برند، برخورد جدی کنند.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران هم در فاصله کوتاهی پس از انتشار این خبر در واکنش به این حادثه  در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «به خودروی سید محمد جواد هاشمی، شهردار ناحیه 3 منطقه 19 به خاطر جلوگیری از ساخت و ساز غیرقانونی، چند روز پیش تیراندازی شد! مجدد با قمه به وی حمله شده که 22 بخیه خورده! شما گردن کلفتان قانون شکن پشتتان به کجا گرم است که می‌زنید و می‌درید و ...!؟ قانون گردن شما را ...»

 اما خبرهای بعدی نشان داد که حمله‌ای در کار بوده اما نه از طرف مفسدان بلکه حمله از سوی خودی بوده است. نامه‌ای از  رئیس پزشکی قانونی غرب تهران خطاب به دادسرای ناحیه ۳۳ منتشر می‌شود که احتمال خودزنی شهردار مضروب ناحیه ۳ منطقه ۱۹ را مطرح کرد.  

در نامه‌ای که علیرضا کدخدایی، رئیس مرکز پزشکی قانونی منطقه غرب تهران به رئیس شعبه چهارم، دادسرای ناحیه سی و سه تهران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت نوشته شده، آمده بود: «بازگشت به نامه ۱۰۰۰۷۰-۱۷/۲/۱۴۰۱ از آقای سید جواد هاشمی در تاریخ ۱۷/۲/۱۴۰۱ در منزل شخصی معاینه به عمل آمد، دو جراحت سطحی بخیه شده به صورت موازی در ناحیه طاق سر مشهود می‌باشد، که با عنایت به شکل و الگوی آن‌ها و عدم رؤیت آثار ضرب و جرح و صدمات دفاعی در سایر نواحی (تنه و اندام‌ها) احتمال حدوث در شرایط غیر منازعه (مانند خودزنی) قویا مطرح است.»

 بعد از اثبات خودزنی شهردار ناحیه از سمت خود برکنار شد و مشخصاتش نیز از پرتال شهرداری حذف شد. شهردار تهران هم درخصوص عیادتی که از این شهردار داشته است به رسانه‌ها می‌گوید:‌ وقتی متوجه شدیم این حادثه اتفاق افتاده به عنوان یک وظیفه به عیادت ایشان رفتیم و با همه ظرفیت‌ها در جهت استیفای حقوق شهر، شهروندان و پرسنل‌مان گام برمی‌داریم، بعد از این گزارشاتی مبنی بر این آمد که ممکن است اتفاقاتی که افتاده جنبه ساختگی داشته باشد. هم به بازرسی، هم به حراست و معاونت مناطق دستور اکید دادم که بررسی جدی انجام دهند. این موضوع چیزی نیست که بخواهیم نسبت به آن اغماض کنیم. پس از بررسی و مشخص شدن آن، اقدامات افزایشی و تشدید شده‌ای خواهیم داشت.

 گرچه فساد در ایران مسئله‌ای جدی است اما نحوه مواجه با فساد اهمیت زیادی دارد. علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی و مدرس علوم اجتماعی  و فرهاد رهبر اقتصاددان، دستیار اقتصادی ابراهیم رئیسی و استاد اقتصاد دانشگاه، کتاب هایی با موضوع مبارزه با فساد دارند. این کتاب‌ها به خوبی نشان می‌دهد وقتی مبارزه با فساد نمایشی شد تولید و فراوانی فساد بیشتر می‌شود. اتفاق اخیر نشان داد در کنار فساد باید نگران تبانی در مبارزه با فساد بود.