به گزارش اکوایران ،بارها هشدار داده بودند ،این که ساختمان متروپل قبل از بهره برداری فرو می ریزد اما کسی به این هشدارها توجه نکرد .همان طور که سال هاست درباره 129 ساختمان نا ایمن در تهران هشدار می دهند و می گویند هر لحظه ممکن است حادثه پلاسکوی دیگری در تهران رقم بخورد . 

b809928d-3fec-4676-9ef8-88772266ad3c

 تصاویر نشست این ساختمان درزمانی که به روزهای اتمام ساخت بنا نزدیک می شد هم منتشر شده است . روزنامه نگاری که این هشدار را داده بود امروز گزارش یک سال پیش خود را در توییتی یاد آوری کرده است .برج تجاری، پزشکی، اداری متروپل در فضایی با بیش از ۶ هزار مترمربع در ۹ طبقه توسط هلدینگ عبدالباقی در سال در سال ۱۳۹۸ ساخته و توسط استاندار وقت خوزستان افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است .

این ساختمان 10 طبقه که در خیابان امیری آبادان است ، امروز ساعت 12 و 30 دقیقه فروریخته است . خودروهای زیادی درخاک مدفون شده و می گویند چون این ساختمان در بافت مسکونی قرار دارد افراد زیادی نیز در زیرآوار مانده اند . مدیر عامل هلال احمر خوزستان گفته است: طبق ارزیابی های اولیه ساختمان مجاور بنایی که ریزش کرده نیز شرایط پایداری ندارد.

 تاکنون 7نفر فوت کرده و 35نفر مصدوم شده اند در میان مصدومین یک کودک  7 ساله هم بوده مشخص نیست آیا در میان کسانی که زیر آوار مانده اند کودکان دیگری هم هستند یا نه ؟همچنان عملیات  آوار برداری و نجات سایر افراد زیر آوار مانده ادامه دارد. احتمال افزایش این آمار بسیار وجود دارد.

photo_2022-05-23_18-35-51

ابراهیم رئیسی که در سفر عمان به سر می‌برد، به معاون اول خود دستور داده است که  ضمن اعزام گروه‌های امداد و نجات سازمان آتش‌نشانی تهران برای امداد به آسیب‌دیدگان، کلیه امکانات استانی و کشوری را برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان به کار گیرد.

احسان عباسپورفرماندارآبادان هم  ظهر امروز در گفتگویی رسانه‌ای با اشاره به ریزش ساختمان دوقلوی متروپل در آبادان گفته است که  احتمال ریزش مابقی آن وجود دارد. ۳۰ تا ۴۰ درصد این ساختمان که در خیابان اصلی قرار دارد ریزش کرده است و همه مردم دعا کنند که تعداد فوتی‌ها بیشتر از این نشود.

قدرت الله محمدی سرپرست سازمان آتش نشانی شهرداری تهران هم اعلام کرده که  تیم آتش نشانان و نیروهای امدادی که در حادثه ساختمان پلاسکو اقدام به امداد رسانی کرده بودند در حال اعزام به آبادان هستند.

وی ادامه داد: همچنین ماشین‌های برش بتون و تمامی تجهیزات لازم برای آواربرداری نیز همراه با آتش نشانان در حال اعزام به آبادان است.

قاسم بغلانی  رییس شورای شهر آبادان هم  گفته است که  به مردم آبادان قول می‌دهیم بدون هیچ‌گونه اغماض نیز همه اقدامات قانونی را در راستای احقاق حق مردم انجام خواهیم داد.

 

اوبا بیان اینکه ضوابط و قوانین صدور مجوز ساختمانی شفاف است، گفته است : از صادرکنندگان مجوز احداث برج دوقلوی متروپل آبادان شکایت خواهد شد و هر فردی که تعلل کرده باید پاسخگوی خون‌های ریخته شده و مصدومان باشد؛ شهردار سابق و سایر مسئولان وقت شهرداری و هر نهادی که در صدور مجوز نقش داشته است هیچ‌گونه حاشیه امنی نخواهند داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان خواستار ورودی جدی قوه قضائیه برای برخورد فوری و قانونی با مسببان حادثه دلخراش متروپل آبادان شد و گفت: دادگستری کل خوزستان و دادگستری شهرستان آبادان از همان دقایق ابتدایی حادثه دستورات خوبی را صادر کردند و دادستان نیز با حضور میدانی و دستور بازداشت سازنده ساختمان نشان دادند که پیگیری‌های خوبی در حال انجام است.

گفته می شود پیمانکار و مالک ساختمان بازداشت شده اند ،حکم بازداشت مالک ساختمان متروپل را حمید مرانی پور دادستان ویژه آبادان صادر کرده است.

 رییس شورای شهرآبادان تیم گذشته مدیریت شهری را یکی از مقصران این حادثه می داند اما مدیران کنونی شهرابادان امکان متوقف کردن فعالیت های این ساختمان نا ایمن را نداشتند ؟

قدرت شهرداری ها در برابر نا ایمن ها

على اعطا سخنگوی شورای شهر پنجم شهر تهران در سالگرد ریزش پلاسکو در نطقی به  چالش هاى بند١٤ ماده ٥٥ قانون شهردارى ها اشاره می کند .

او سخنانش را با مرور بازدید از یک ساختمان پر خطر آغاز کرده بود « انشاءا... اتفاقی نمی افتد. انشاءا... اتفاقی نمی افتد. فردا هم خدا بزرگ است. انشاءا... اتفاقی نمی افتد. زمستان سال گذشته، به یکی از ساختمان های عمومی ناایمن و پرخطر که در آن، افراد زیادی کسب و کاری داشتند، رفته بودم. نگران بودند مبادا با شروع فرآیند ایمن سازی، کسب و کار و فعالیت آنها مختل شود. ضمن گفتگو با برخی از آنها، گفتم حتما تداوم فعالیت اقتصادی شما مهم است. اما جان شما و جان دیگر شهروندان اهمیت بیشتری دارد. این ساختمان در برابر حریق و در برابر زلزله ناایمن است. گفتند انشاءا... اتفاقی نمی افتد. گفتم نکند فردا حادثه ناگواری اینجا اتفاق بیفتد و همین کسب و کار روزانه هم دیگر نباشد؟ گفتند؛ فردا هم خدا بزرگ است. و البته، حق داشتند. جان مردم مهم است. روزی مردم هم مهم است.»

 به گفته اعطا اگر چه جامعه و اهل فن عموما شهرداری ها را موظف می دانند تا برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی اهتمام ورزد، اما قوانین موجود در زمینه ایمنی ساختمانها چندان شهرداری را در اجرای چنین وظایفی مبسوط الید نمی داند.بند 14 ماده 55 قانون شهرداریها پیرامون وظایف شهرداری و تبصره الحاقی آن، اعلام می دارد: شهرداری موظف است نسبت به جلوگیری از خطراتی نظیر سیل و حریق و همچنین فروافتادن دیوارهای مجاور معابر عمومی اقدام کند و مزاحمت های خطرآفرین ساختمان ها را رفع کند.

 وی ادامه می دهد :تبصره این ماده به شهرداری اجازه داده است در صورتی که از طریق مأمور فنی خود خطرآفرین بودن بنایی را احراز کرد، در جهت رفع آن خطر اقدام نماید و هزینه آن را به همراه مبلغی مضاف بر هزینه های انجام شده از "طرف مقابل" دریافت کند. این ماده در مقام تعیین حدود و ثغور وظیفه شهرداری در حفظ ایمنی شهر است. در این ماده ابتدائا از شهرداری خواسته شده است به طورکلی راهبری ها و سیاستگذاری هایی در جهت تأمین ایمنی شهر انجام دهد. بنا به نظر برخی کارشناسان حقوقی، این وظیفه به عاملیت سازمان آتشنشانی و معاونت امور مناطق و معاونت شهرسازی در شهرداری تهران در حال انجام است. اما وظیفه دیگر که اقدام شهرداری جهت رفع خطر احتمالی را به عنوان وظیفه ای برای شهرداری مدنظر قرارداده است، به این معنی است که شهرداری در خصوص رفع خطر و مزاحمت، تکالیفی بر عهده دارد.

 به گفته اعطا هرچند چنین تکلیفی، فی النفسه، مجوزی برای نقض سایر قوانین و حقوق افراد نیست.  بنابراین در مواردی که اجرای وظیفه محوله، مستلزم نقض قوانین دیگر باشد، نیاز به حکم مراجع قضایی برای انجام وظیفه ضروری است.با تکیه بر اصل 40 قانون اساسی می توان گفت، هیچ کس نمی تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر قرار دهد.با توجه به اینکه به طورکلی نهادهای اجرایی جز در اموری که صراحتاً به آنها اختیار داده شده نمی توانند متعرض حریم خصوصی اشخاص شوند، به نظر می رسد این بند تنها به شهرداری اجازه می دهد به عنوان ذینفع و موظف قانونی، از مراجع قضایی درخواست دستور موقت یا اقدام تأمینی برای ورود به ملک و انجام تعمیرات را داشته باشد برابر همین استدلال است که در موارد متعددی که مأمورین شهرداریها برای رفع خطر احتمالی به املاک شخصی اشخاص خصوصی ورود می کنند، مورد تعقیب و پیگرد قضایی قرار می گیرند و استناد آنها به بند14 ماده 55 قانون شهرداریها محل اعتنا واقع نمیشود چراکه چنین استنادی صرفاً میتواند به شهرداری به عنوان ذینفع اجازه دهد تا از مراجع قضایی دستورات قضایی مرتبط را اخذ نماید.لایحه اصلاحیه هیئت وزیران در رابطه با بند 14 ماده 55 که مطابق اعلام هیئت دولت جهت تصویب به مجلس ارسال شده است، نیز بر همین برداشت استوار است.بنابرین چنین می توان نتیجه گرفت که؛ یکی از تکالیف شهرداری نسبت به ساختمان های در معرض حریق میتواند اعلام شکایت و اخذ دستور قضایی جهت رفع خطر باشد.

 علاوه بر قانون شهرداری ها؛ بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، از جمله اساسنامه سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، شهرداری موظف به انجام بازرسیهای دوره ای و مستمر از اماکن عمومی و ساختمان های دارای اهمیت بالا است و شهرداریهای مناطق به الزام مالک و ذینفع به رعایت اخطاریه های صادره از جانب سازمان آتش نشانی، موظفند.با این وجود؛ روشن است شهرداری، ابزار اندکی برای ملزم ساختن مالکان، نسبت به تامین ضوابط ایمنی، بعد از صدور پایان کار، دارد، و صرفا می تواند در راستای وظایف مندرج در بند 14 ماده 55 قانون شهرداریها نسبت به اخذ دستورات قضایی اقدام کند.  

 

untitled

سازنده مترو پل 2 کیست ؟

اما رسانه های محلی در این حادثه به فعالیت های سازنده این بنا هم اشاره کرده اند ،  به گفته این رسانه ها  پیش از این حسین عبدالباقی به عنوان چهره ماندگار صنعت ساختمان  انتخاب شده است.

یکی از رسانه های آبادان نوشته پدر حسین عبدالباقی"  و برادرانش صاحب آجیل‌فروشی بودند.  اما فرزندانش وارد حوزه ساخت و ساز شدند و توانستند از این محل پیشرفت و ثروت زیادی داشته باشند این رسانه ها مدعی هستند بخشی از ساخت و سازها در زمین های مرغوب آبادان توسط سازنده مترو پل انجام شده است .