به گزارش اکوایران ، تلخی حادثه متروپل تهران به صحن شورای شهر تهران هم رسید. اعضای شورای شهر تهران درخصوص ساختمان های ناایمن گفتند و گودهایی که ایمنی شهروندان تهرانی را تهدید می کند .

مهدی چمران،رئیس شورای شهر تهران بااشاره به حادثه آبادان گفت:هنگام ساخت یک ساختمان مهندسین ناظر باید به تمامی امور توجه داشته باشند و البته پس از ساخت نیز این ساختمان‌ها باید تعمیر و نگهداری شوند ساخت ساختمان با طبقات زیاد بدون هیچ نگاه کارشناسی صحیح نیست نظیر ساختمان‌هایی مانند متروپل ممکن است در سراسر کشور وجود داشته باشدو این درس عبرتی برای تمام شهرداری‌ها باشد که قوانین شهرسازی را به خوبی رعایت و اجرا کنند.

او به ساختمان های ناایمن و ناپایدار در کشور و به ویژه تهران اشاره کرد و گفت: تعداد این ساختمان‌ها پیش‌تر اعلام شده است. روز گذشته جلسه‌ای با ریاست قوه قضاییه آقای اژه‌ای برگزار شد که یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه موضوع ساختمان‌های ناپایدار و ناایمن شهری بود. مقرر شد این موضوع به صورت جدی برای پیگیری در دستور کار قرار بگیرد. البته بی‌تردید موضوع توقف فعالیت ساختمان‌های ناایمن فقط به قوه قضاییه مرتبط نیست و مسئولیت تنها بر گردن این قوه نیست و دستگاه‌های دیگر نیز هر یک مسئولیت دارند. برای صدور حکم در ساختمان‌های ناایمن با مشکلاتی مواجه هستیم که نمی‌توان به راحتی برای آن‌ها حکم صادر کرد. یکی از این مشکلات، مشکلات معیشتی است که برای افراد مشغول در این ساختمان‌ها ایجاد می‌شود اما سلامت و ایمنی مردم ارجحیت دارد و باید این موضوع به طور ویژه مد نظر قرار گیرد. بی‌تردید مردم حق دارند در جای ایمن و سالمی زندگی کنند.

در این جلسه مهدی عباسی ،رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران هم  از مدیران شهری خواست  که به مسئله ایمنی در شهر تهران توجه کنند . او گفت که  از همه می‌خواهم که مسئله گودهای رها شده را به طور جدی دنبال کنند.

وی با بیان اینکه ایمن‌سازی گودهای رها شده بسیار سخت و پیچیده است چرا که مسائل حقوقی، اقتصادی، فنی و مهندسی زیادی دارد، گفت:‌ امیدوارم با همت عزیزان در شهرداری کار ایمنی گودهای رها شده به نتیجه مطلوب برسد.

مهدی چمران  هم در مورد وضعیت ایمنی گودهای رها شده در پایتخت گفت: یکی از مشکلات ما در تهران این است که اجازه گودبرداری ساختمان قبل از تکمیل و صدور پروانه داده می‌شود و ممکن است بعد از گودبرداری یا نقشه تأیید نشود و یا حتی سرمایه‌گذار از ادامه ساخت منصرف شود و آن وقت شهر می‌ماند و گود برداشته شده.

وی با بیان اینکه برگرداندن ساختار زمین کار ساده‌ای نیست، تصریح کرد: ایمن‌سازی گود هزینه زیاد دارد و فرایندی سخت و پیچیده دارد.

چمران با تأکید بر اینکه شورای شهر باید طرحی بدهد که گودها تا زمان صدور پروانه ایجاد نشود، گفت: بسیاری از گودها قبل از صدور پروانه ایجاد شده است و حالا اگر گودبرداری را منوط به صدور پروانه کنیم اتفاقی نمی‌افتد و مالک می‌تواند یک تا دو ماه صبر کند و این بهتر از آن است که گود ایجاد شود و سال‌ها رها شود.

وی افزود: سال‌های قبل دستورالعملی در این زمینه داشتیم اما مطمئن نیستم که اجرا شده یا نه و شورا و شهرداری باید در این زمینه پیش قدم شوند.