به گزارش اکو ایران ، حمزه شکیب، سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور معتقد است که در حوزه ساخت مسکن   کمتر بسازیم اما باکیفیت‌تر بسازیم، اما به نظر می آید تاکید کنونی تصمیم گیران حوزه مسکن علاقمندی به تولید سریع مسکن باشد . درجریان تشریح فعالیت های قرارگاه مسکن در شهرداری تهران رییس قرارگاه از برخی سهل گیری ها در حوزه قوانین شهرسازی سخن گفت .واگذاری مسئولیت گواهی ایمنی از سازمان آتش نشانی به دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا تلاش برای الزامی نبودن داشتن پارکینگ برای آپارتمان های کوچک.

حمزه شکیب درباره این نوع سهل گیری ها برای افزایش تولید مسکن به اکو ایران می گوید : با توجه به شرایطی که   حاکم هست، چه وضعیت لرزه‌خیزی‌ وچه به لحاظ اقتصادی باید به دنبال ساخت مسکن با کیفیت باشیم تا بتوانیم در راز مدت از مسکن ساخته شده استفاده کرد و در حوادث این سرمایه های ملی از بین نروند . 

به گفته پژوهشگران، تقریبا نزدیک به 45 درصد از درآمد خالص یک خانوار ایرانی صرف تامین مسکن می‌شود این سرمایه بزرگی برای هر خانواده هست.

شکیب با تایید این آمار اعتقاد دارد قاعدتا حاکمیت باید به‌دنبال این باشد که خانه‌هایی  بسازد و مسکنی تحویل مردم دهد که عمر مفیدو استاندارد یک ساختمان را داشته باشد و  در مقابل حوادث طبیعی هم پایداری درست و لازم را داشته باشد . اگر بخواهد این اتفاق بیافتد، قطعا به عنوان مسوول از طرف سازمان نظام مهندسی و به عنوان یک کارشناس تاکید دارم به سراغ کیفیت برویم و رویکردهایمان درحوزه ساخت‌ را عوض کنیم.

شکیب تاکید می کند: ما راضی به آن محصولی که در مسکن مهر ساختیم، راضی نباشیم وبه سطح عملکردی بالاتری به خاطر حفظ سرمایه‌های ملی برسیم . این کار شدنی است ،اگر دستورالعملی از طرف هر نهادی صادر شود که بخواهد موارد فنی را حذف کند و یا کنترل‌های مجدد روی آن نداشته باشد، از نظر ما قابل‌قبول نیست.

شکیب با تاکید برلزوم نظارت های پیوسته به فرایند ساخت و ساز می گوید: کنترل بر کار  مهندسی که طراحی ساختمانی را انجام می‌دهد باید وجود داشته باشد نمی توان این کنترل ها را حذف کرد ممکن است از هر 10 مهندس ما، چند نفر ناخواسته یک اشتباهی در کارشان وجود داشته باشد. باید کنترلی بر روی آن وجود داشته باشد . هدف این است که ما سرمایه های کشور را حفظ کنیم. هدف نیست که اگر اتفاق افتاد، اعمال قانون کنیم  بنابراین  هیچ کدام از مقررات و ضوابط فنی که در مقررات ملی ساختمان آمده نبایستی حذف شود. اگر این به بهانه سرعت دادن در کار حذف شود، به نظر من یک ایراد جدی است که فردا خدای‌ناکرده یک اتفاقات دیگری می‌افتد و آن اتفاقات باعث می شود همین معضلاتی که الان پیش آمده، پیش می‌آید.