به گزارش اکوایران ،ازحمله سایبری به سایت های شهرداری نزدیک به یک ماه گذشته است هنوز مدیران شهرداری در این رابطه  شفاف سازی نکرده اند ،برخی تذکرهای اعضای شورای شهر تهران نشان می دهد آنها هم اطلاعات دقیقی از میزان آسیب هایی که این حمله گسترده به سامانه های شهرداری زده ندارند . روز گذشته جعفر بندی شربیانی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در تذکری خواستار توضیح مدیران شهری در رابطه با مصاحبه یکی از نمایندگان مجلس شد که در آن تاکید شده بود : مرکز اسناد و آرشیو شهرداری به طور کامل به شرایط قبل بازنگشته است و تا به‌کارگیری و بارگذاری نسخه‌های  پشتیبانی داده‌ها و بک‌آپ مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها مجبور هستند خارج از روال معمول تصمیم‌گیری کنند.

شربیانی البته خود به نوعی سخنان این نماینده مجلس را تایید کرده و گفته است که درملاقات‌های مردمی چهار هفته اخیر و نشست‌های  تخصصی کارشناسان و مدیران نواحی و مناطق در حوزه شهرسازی متوجه چالش‌های ارائه خدمت به شهروندان شدم، به اذعان کاربران مناطق به رغم راه‌اندازی  سامانه‌ها متاسفانه هنوز آرشیو الکترونیکی اسناد با اختلال یا کندی روبه‌رو هستند.

2722681649138884

 به جز این مشکلات ، هنوز بسیاری از سایت های شهرداری در دسترس شهروندان نیستند . از جمله سامانه شفافیت . این نگرانی وجود دارد که سامانه شفافیت که بعد از تغییر مدیران شهری بخش های زیادی از آن به روزرسانی نمی شد بعد از این حمله سایبری دیگر در دسترس عموم قرار نگیرد . یا بخشی از اطلاعات آن از دسترس خارج شود .

احمد صادقی رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در این رابطه به اکو ایران می گوید :‌تا آنجایی که ملاحظات امنیتی برای عدم‌تکرار این موضوع اجازه بدهد، تمام اقداماتی که در گذشته انجام شده را بایستی انجام دهیم. تا این لحظه هم گزارشی در مورد اینکه اطلاعات از بین رفته باشد، نداریم و بایستی به مرور زمان این اتفاق بیافتد و مردم شاهد این قضیه باشند که اطلاعاتشان پابرجاست.

وی ادامه داد: به جهت اینکه کل سامانه از دسترس خارج شده بود،   بایستی تمامی سامانه ها  رفع آلودگی شود و به مرور بالا بیاید. اولویت ما سامانه‌هایی هست که خدمات شهروندی می‌دهند و اتوماسیون اداری شهروندان هستند.

صادقی تاکید کرد :‌قطعا سامانه شفافیت هم با توجه به تغییرات جدیدی هم که می‌خواهد در آن اتفاق بیافتد، مانند سابق به کار خودش ادامه می‌دهد.

12 خرداد ماه حمله گسترده ای به سایت های شهرداری شد و مدتی تمامی سامانه های شهرداری از جمله تهران من از دسترس خارج شد . مهدی چمران عامل این  حمله سایبری را موساد با همدستی همه نیروهای ضدانقلاب  عنوان کرد .