به گزارش اکوایران، مرکز آمار ایران از محصول جدید خود تحت عنوان «شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی تهران» رونمایی کرد. با تعریف این محصول می‌توان گفت که اولین تورم رسمی ماهانه مسکن در کشور منتشر شد.

هر چند بانک مرکزی، هر ماه در گزارشی تحت عنوان «تحولات بازار مسکن»، تورم ماهانه را اعلام می‌کند، اما به دلیل اینکه این عدد خروجی «درصد تغییر قیمت متوسط قیمت» است، نمی‌تواند عنوان «تورم» را با خود یدک بکشد چرا که نرخ اعلامی از سوی بانک مرکزی خروجی شاخص قیمت نیست و صرفا درصد تفاوت میانگین قیمت است.

به تعبیری، این تورم از این جهت به واقعیت بازار مسکن نزدیک‌تر است که با تعریف «شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی» استخراج می‌شود.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در خرداد 140.3 است که در مقایسه با اردیبهشت(شاخص 131) از تورم 7.1 درصدی ماهانه حکایت دارد.

ضمن اینکه متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی در هر مترمربع، از متوسط قیمت اعلامی مسکن از سوی بانک مرکزی، در خرداد بالاتر است.

در حالی که بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در تهران برای خرداد را 39 میلیون و 400 هزار تومان اعلام کرده بود، مرکز آمار ایران، متوسط قیمت را 41 میلیون و 408 هزار تومان اعلام کرد.