احمد رحمانیان قائم‌مقام رئیس بازرسی کل کشور در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با اشاره به مشکلات و چالش های سرمایه گذاران، یادآور شد: عدم التزام مدیران و یا بخش های مختلف به مقوله سرمایه گذاری و نقشه راه ترسیم شده در این زمینه یکی از این چالش هاست؛ کسانی که باید ملزم به اجرای برنامه باشند در مسیر راه کند عمل می کنند و یا مسیر را تغییر می دهند.

وی با تأکید بر در اختیار قرار دادن آمار و اطلاعات شفاف و واقع بینانه برای سرمایه گذاری، گفت: بعضا اطلاعاتی در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد که ناقص است و نمی تواند به سرمایه گذار کمک کند که تصمیم صحیحی بگیرد؛ عدم وجود اطلاعات در بازار مصرف و طرح های زودبازده و امکانات سرمایه گذاری و همچنین عدم شناخت فرصت ها نیز از دیگر چالش ها در این بخش به شمار می رود.

قائم مقام رئیس بازرسی کل کشور اظهار کرد: یکی از مشکلات دیگر سرمایه گذاران این است که اطمینان کافی ندارند حوزه مربوطه سود کافی دارد یا خیر؟ این اطمینان باید برای آنها ایجاد شود که خوشبختانه این همایش با رویکرد روشنفکرانه و عالمانه خود، اطمینان را برای سرمایه گذاران ایجاد خواهد کرد.

قائم مقام رئیس بازرسی کل کشور با اشاره به آسیب شناسی های صورت گرفته در زمینه سرمایه گذاری ابراز امیدواری کرد که مدیران و شهرداری به مباحث آسیب شناسی توجه کافی را داشته باشند.

وی با اشاره به موارد مهم برای جلوگیری از تخلفات و سوء جریانات و همچنین تقویت سرمایه گذاری، گفت: در حوزه سرمایه گذاری در شهرداری ها که در این دوره ورود خوبی در این زمینه داشته اند، تأکید می کنیم که از اقدامات مقطعی خودداری کنند و برنامه راهبردی، بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت که قابلیت اجرا، پیگیری و سنجش داشته و توازن در حوزه سرمایه گذاری را مورد توجه قرار بدهد، تدوین کنند.

وی تأکید کرد: بسترهایی که ممکن است زمینه ساز فساد باشند، باید شناسایی و حذف شوند که امیدواریم این اقدام صورت بگیرد و فسادی در عرصه سرمایه گذاری شاهد نباشیم.

رحمانیان با بیان اینکه مدیران شهرداری یقین داشته باشند که تمام پروژه ها زیر نظر دستگاه های نظارتی قرار دارد، تأکید کرد: تمام زمینه ها و بسترهای فساد از همان ابتدا باید شناسایی و حذف شوند. یکی دیگر از موارد مورد توجه ما این است که تمام سرمایه گذاران را یکسان ببینیم و هیچگونه رانتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی در سرمایه گذاری در نظر گرفته نشود.

اصغر ابوالحسنی هستیانی، قائم مقام بانک مرکزی هم دربه چالش های سرمایه گذاری اشاره و گفت :سرمایه گذاری، بدون در نظر گرفتن پیش زمینه ها، شکل نمی گیرد، ممکن است نوشته شود ولی روی زمین انجام نمی شود؛ در کتاب های مالی در بحث سرمایه گذاری،  مقدمه ای به نام مطالعات امکان سنجی وجود دارد که اگر درست صورت نگیرد کار به نهایت نمی رسد.

وی افزود: اگر بحث از سرمایه گذاری می شود، شهرداری باید کاری که در این مسیر شروع کرده را تکمیل کند و باید کتابچه های سرمایه گذاری در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد؛ در آن کتابچه ها ویژگی هایی مانند چیستی و ماهیت دقیق پروژه، ریسک و بازدهی آن، دیده شدن ابعاد مختلف تامین مالی در اجرا و پس از اجرا، شکل گرفتن تضمین قرارداد در ذهن سرمایه گذار و اطمینان پیدا کردن سرمایه گذار و لحاظ کردن اهرم های سرمایه گذاری مانند بانک آورده خواهد شد.

ابوالحسنی ادامه داد: در دنیا ۵ محور سرمایه گذاری با عجین شدن با هم مسیر را طی می کنند ولی در ایران یک محور به نام بانک داریم و بعضا سرمایه گذار ولی از بازار سرمایه استفاده نمی کنیم؛ در کشور ما بنا به دلایل مختلف بسیاری از سرمایه گذاری های شکل گرفته موفق نبوده، بنابراین باید آسیب شناسی این موضوع انجام شود.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: شرط استفاده از اهرم بانک در سرمایه گذاری این است که توجیه اقتصادی طرح باید برای بانک قابل فهم باشد و همه ویژگی های تامین بانکی در آن دیده شود، همچنین شرکت های مشاوره سرمایه گذاری باید بتوانند به صورت بین المللی طرح ارائه دهند و در این مسأله ضعف داریم و شهرداری با همکاری کلان‌شهرها می‌تواند چنین نهادی را بنا بگذارد.

 وی اضافه کرد: کلان شهر تهران به عنوان بزرگترین شهر خاورمیانه باید الگو برای سایر شهرهای اسلامی باشد، بنابراین باید در موضوع سرمایه گذاری موفق باشد و برای این کار باید زنجیره تولید خدمات را با هم ببینیم؛ همچنین گواهی اعتبار مولد یکی از ابزارهای مولدسازی است که هنوز در بخش  خدمات شهری وارد نشده بود و شهرداری اعلام کرد می توانیم تفاهم نامه این موضوع را منعقد کنیم؛ از ویژگی های این اقدام این است که به جای اینکه یک بار به بخش های مختلف تسهیلات دهیم و هر کدام با نرخ سود متفاوت باشد، گواهی اعتبار مولد را تعریف کنیم که مانند ال سی ریالی عمل می کند و یک سوم از میزان تسهیلات مورد نیاز را کاهش می دهد.

ابوالحسنی عنوان کرد: همچین این اقدام هزینه تامین مالی را به شدت کاهش می دهد و طرح ها را توجیه پذیرتر می کند؛ علاوه بر این شفاف سازی مسیر و اطمینان از هزینه پول در جای خود از دیگر ویژگی های این کار است که شهرداری تهران در این کار یش قدم شد.

حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی هم گفت : امنیت سرمایه گذاری در ایران با دو مشکل مواجه بوده است، اول اینکه  اقتصاد پیش بینی پذیر نبوده و سرمایه گذاران به سختی می توانستند در  طرح ها حضور پیدا کنند. دومین مساله نگرانی هایی است که در رابطه با محترم شمردن مالکیت خصوصی مطرح است. اگر پیش بینی پذیر کردن اقتصاد در حوزه اختیارات شهرداری تهران نیست اما امیدواریم که در سال های پیش رو این اتفاق در سطح کلان اقتصاد کشور روی دهد و وضعیت اقتصاد بهتر و پیش رو باشد.

وی با اشاره به اینکه ازمجموعه مدیریت شهری انتظارداریم تا بحث وفای به عهد و محترم شمردن قرارداد ها و مالکیت خصوصی را نیز ترویج کنند که نکته مهمی در سرمایه گذاری و تحکیم مشارکت است، بیان کرد: نکته دیگر این است که اگرچه به نظر می رسد در کشور موضوع سرمایه گذاری مرتبط با موضوع جذابیت و سود آوری پروژه ها از یکسو و سازگاری با تامین مالی پروژه هااست اما واقعیت این است که  موضوعات دیگری نیز در فضای سرمایه گذاری اهمیت دارد. مهمترین نکته سهولت فضای کسب و کار و  فضای مقرراتی است. قبل از عید شهردار تهران اعلام کرد زمان صدور مجوزها  در شهرداری کاهش یافته است. این نکته  مهمی است که می تواند اشتیاق برای سرمایه گذاری درشهر تهران را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه کاهش زمان صدور پروانه ساخت در تهران نه تنها در حوزه شهر سازی بلکه در اقتصاد کشور نیز تاثیر گذار است، تاکید کرد:  اگر شهرداری تهران در بهبود فضای کسب و کار و کاهش مقررات دست و پا گیر در فضای سرمایه گذاری کشور پیش قدم باشد، تاثیر مثبتی بر امور دارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در این زمینه نقش شورای شهر می تواند تاثیرگذارباشد. شورای شهر به عنوان نهاد سیاستگذاری شهرداری ها هم نقش قانون گذار دارد و می تواند با وضع مقررات اضافه باعث کند شدن فرایند سرمایه گذاری و هم با کاهش مقررات دست و پا گیر زمینه تسریع در سرمایه گذاری ها را فراهم کند.

مهدی چمران هم به تجربه های گذشته در حوزه سرمایه گذاری پرداخت و گفت : تاکنون در خصوص جذب سرمایه گذار اتفاق افتاده به جای خوبی نرسیده و کارنامه درخشانی نداشته است،   سرمایه گذاران به خوبی جذب نشده اند و متاسفانه به دلیل اینکه قراردادها به خوبی مطالعه نشده عموما به اختلاف منجر شده است.

چمران با اشاره به تهیه نشدن مقدمات در سرمایه گذاری ها، خاطرنشان کرد: طولانی شدن مدت سرمایه گذاری و اختلافات موجب می شود به نتایج خوبی نرسیم و نتوانیم شاخص های خوبی ارائه دهیم بنابراین همکاران ما تلاش کردند که اقدامات را با مبنای علمی آغاز کنند تا بتوانند چیزی را ارائه دهند که قابل اجرا باشد و مشکلی برای خود و سرمایه گذار ایجاد نکنند.

وی به وجود گود برج میلاد اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاری اجرای طرح در این منطقه را پذیرفت اما قبل از اینکه مبانی مشخص شود گودبرداری آغاز شد و به شرایطی منجر شد که باید سرمایه زیادی هزینه کنیم تا گود را پر کنیم و یا برای پروژه های آینده سرمایه‌گذاری شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: همکاران ما در این مدت تلاش خوبی در این زمینه داشتند و امیدواریم نتیجه مثبتی نیز به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران از نقاط مختلف حضور پیدا کرده و بهره برداری خوبی نیز دارند، یادآور شد: شهرداری باید با سرمایه‌گذاران همکاری کند و از پروژه های بازاری جلوگیری شود. به عنوان مثال در ساختمان سازی باید از بساز و بفروش که آراستگی در آنها لحاظ شده عبور کنیم و به ساختمان های ایمن و پایدار برسیم تا هم سود سرمایه گذار و هم رفاه شهروندان تأمین شود.

چمران با تأکید بر اینکه تهران زمینه های سرمایه گذاری خوبی دارد، گفت: ۱۲ هزار هکتار بافت فرسوده و ناپایدار در تهران وجود دارد که از بهترین فضاها برای سرمایه گذاری محسوب می شود. در این سرمایه گذاری کسی که بتواند تجمیع کند و به جای املاک ریزدانه به بلوک های بزرگ بیاندیشد گسترش شهری ایجاد خواهد کرد و خدمات شهری مختلف و آرامش مردم در این مسیر تأمین خواهد شد.

وی ادامه داد: در اضافه طبقات در بافت فرسوده می توانیم شاهد سود سازندگان باشیم و همه به سود عادلانه خود برسند. این فضا بسیار گسترده است و در این زمینه اقدامات بسیار زیادی می توان انجام داد که به آبادانی شهر منجر خواهد شد.