به گزارش اکو ایران ،به تازگی مدیران شهری از ساماندهی 114 بوستان در تهران برای ایجاد ساختارهای زیست شبانه خبر داده اند. این درحالی است که مصوبه زیست شبانه در دوره گذشته مدیریت شهری با مخالفت فرمانداری و پلیس رو به رو شد .

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران دراین رابطه به اکوایران می گوید : این تجربه زیستی در دنیا هم وجود دارد. فرض کنید در ایامی از سال به دلایل جوی و وضعیت آب و هوا، فعالیت در شب بیشتر می‌شود و در روز کم‌تر یا برعکس. در بعضی از کشورهای عربی، در ایام ماه مبارک رمضان، شب تا صبح تمام فعالیت‌های اجتماعی و عادی روز انجام می‌شود و صبح تا عصر ممکن است هیچ اتفاقی نیفتد و مردم در حال استراحت باشند. این یعنی متناسب با زمان، مناسبت، آب و هوا و عوامل دیگر، ما بتوانیم فضای زیست شهری را منعطف سازیم که این عقلانی و منطقی است. به اعتقاد من این یک نظر کارشناسی است و البته می‌توان نظر کارشناسی متضادش را هم کنار آن بگذاریم و آن را هم بررسی کنیم. من معتقدم زیست شبانه مانند زیست روزانه باید در چارچوب قانون و ارزش‌ها باشد. مگر در روز هرکس می‌تواند هر کاری می‌خواهد انجام دهد؟ در روز هم برای زندگی اجتماعی، چارچوب وجود دارد. زیست شبانه هم همین‌طور است. نیاز به حفاظت و مراقبت و نظارت، در روز و شب وجود دارد. و البته طبیعتا، زندگی شهری در شب به‌گونه‌ای است که حساسیت بیشتری را می‌طلبد و اگر شهروندان در شب از یک امکان استفاده می‌کنند یا در یک رویداد شرکت می‌کنند، نیازمند مراقبت بیشتری هستند.

وی ادامه می دهد : ما در سال چهل و سوم انقلاب اسلامی و در شرایطی که دنیا ما را نگاه می‌کند، حتما باید از همه ظرفیت‌های بهینه، با سلیقه و مذاق درست تربیتی خودمان برای برپایی یک رویداد اجتماعی و فرهنگی استفاده کنیم و در طراحی این رویکرد، شب و روز تفاوتی ندارد. قطعا برای اجرای مطلوب آن، سختی‌هایی پیش‌روی نیروهای نظارتی و انتظامی به وجود می‌آید اما می‌توان با هماهنگی‌هایی این مسائل را به حداقل رساند.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اضافه کرد : این روزها بسیاری از جشن‌ها و برنامه‌ها، در بوستان‌ها و مکان‌های دیگر در شب برگزار می‌شود. علتش هم واضح است چون اگر قرار باشد رویدادها در روز برگزار شود، مرد خانواده قاعدتا میان کارهای روزانه نمی‌تواند به منزل برود و دست اعضای خانواده را بگیرد و آنها را به یک برنامه یا جشن ببرد. اکثر اتفاقاتی که مکمل فعالیت خستگی‌ناپذیر روزانه افراد هستند، در شب اتفاق می‌افتد. این که افراد بروند، آرامش پیدا کنند، غذایی بخورند، در یک رویداد فرهنگی شرکت کنند، نمایش یا فیلمی را در سالن تئاتر یا سینما ببینند و... جشن ده کیلومتری عیدغدیرخم که دوستان زحمت کشیده‌اند و آن را در خیابان ولیعصر برگزار می‌کنند، از جمله کارهای خوبی است که در شب اتفاق می‌افتد.

وی درخصوص این که احتمال دارد مصوبه زیست شبانه برای اجرایی شدن مورد بازنگری قرار گیرد هم می گوید : برای این که ماجرای مصوبه زیست شبانه به نتیجه برسد، اگر مانعی مثل نظرات سایر دستگاه‌ها داشته باشد، ما آمادگی داریم در کمیسیون فرهنگی اجتماعی طراح‌هایی را آماده کنیم، برای رفع برخی تزاحم‌ها و عدم هماهنگی‌ها جلسه بگذاریم.

نادعلی درخصوص این که چرا زیست شبانه در تهران تنها به ون کافه ها و باز بودن رستوران ها محدود می شود توضیح می دهد :معمولا برای بررسی مصادیق زیست شبانه باید آن طرف ماجرا را هم نگاه کرد و مردم را هم دید. قاعدتا امکانی چون ون‌کافه‌ها ، نیازهای خوراکی مردم را تامین می‌کنند و تعدد آنها و سایر فضاهای مشابه، به تقاضای جامعه مربوط است. از سوی دیگر به هر حال زیست شبانه، یک زندگی موقت است. یعنی ارائه یکسری خدمات و جمع‌آوری خدمات. فرایندی که شکل پیک‌نیک‌وار دارد. پس در طبقه‌بندی مشاغل باید بررسی کرد و دید نیازهای مردم در شب چیست؟ البته نتیجه چنین اقدامی نباید به ایجاد یک به‌هم‌ریختگی ختم شود که متاسفانه درباره دستفروش‌ها در روز هم می‌بینیم که اتفاق افتاده است. بعضی از میادین و گذرها در شب، با حضور فروشندگان خوراکی و مواد غذایی، پوشاک، تابلو، لوازم خانگی و ... به‌گونه‌ای شده‌اند که تنها یک نوار باریک برای تردد باقی‌ می‌گذارند و گاه حتی باعث تصادف و اتفاقات دیگر هم می‌شوند.