به گزارش اکوایران، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرد که وام ودیعه مستاجران با نرخ سود 13 درصد پرداخت می‌شود که  5 واحد درصد کمتر از نرخ متعارف شورای پول و اعتبار است.

این بدان معنا است که مابه التفاوت این نرخ سود را دولت می پردازد. البته در حالی شخص وزیر راه و شهرسازی از کاهش نرخ سود وام ودیعه مستاجران خبر داده که در خبر بانک مرکزی هیچ اشاره ای به این موضوع نشده است. یعنی ظاهرا نرخ سود یارانه ای اعلام از سوی قاسمی، صرفا در حد پیشنهاد بوده و هنوز نمی توان آن را به عنوان خبر رسمی تلقی کرد.

حتی در یکی از اخبار منتشر شده از سوی بانک مرکزی اشاره شده بود که نرخ سود وام ودیعه مسکن 18 درصد است.

سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان، اعتبار برای پرداخت وام ودیعه مسکن با نرخ 13 درصدی اختصاص یافته بود که محاسبات با احتساب بازپرداخت 5 ساله نشان می دهد، این سود یارانه ای 1600 میلیارد تومان برای دولت بار مالی به همراه داشت.

با توجه به اینکه بنا به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، اعتبار تسهیلات ودیعه مسکن امسال با رشد 4 برابری به 40 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. 

محاسبات نشان می‌دهد در صورتی که تسهیلات ودیعه مسکن امسال با نرخ سود 13 درصدی پرداخت شود، دولت بیش از 6 هزار میلیارد تومان با اختصاص تسهیلات یارانه ای مسکن تعهد جدید ایجاد می کند که اگر پرداخت نکند این میزان به بدهی دولت به بانک ها اضافه می‌شود و نتیجه آن رشد پایه پولی، نقدینگی و بعد تورم خواهد شد.