به گزارش اکوایران، گشت و گذار در بازار اجاره، نشان می‌دهد مشاوران املاک در مناطق مختلف پایتخت فارغ از اینکه در چه منطقه جغرافیایی قرار گرفته اند، در بین فایل‌های خود، با نرخ‌های پیشنهادی رهن و اجاره مواجه می شوند.

اگر تا پیش از این فراوانی نرخ های پیشنهادی غیرمتعارف بیشتر در مناطق نیمه مرکزی یا شمالی پایتخت قابل مشاهده بود، اما بررسی های میدانی بازار در مناطق نیمه جنوبی نیز حکایت از ارائه پیشنهاد نرخ های غیرمتعارف رهن و اجاره از سوی برخی موجران دارد.

در این زمینه برخی مشاوران املاک فعال در محلات جنوبی شهر تهران معتقدند، امسال موارد زیادی مشاهده شده که به دلیل نرخ های بالای اجاره در مرکز شهر، به محلات جنوبی مهاجرت کردند. حتی در موارد زیادی، مستاجران ساکن در مناطق جنوبی، به حاشیه شهرها رانده شدند.

به گفته وی نرخ های پیشنهادی غیرمتعارف در بازار رهن و اجاره موضوع جدیدی نیست و هر ساله در مواردی با آنها مواجه می شویم، اما نکته قابل تامل، افزایش تعداد این فایل ها در بازار امسال است.

این فعال بازار رهن و اجاره بر این باور است که نرخ های پیشنهادی برخی موجران حتی تا 100 درصد هم نسبت به نرخ سال گذشته افزایش داشته است.

در همین زمینه یکی از مشاوران املاک در یکی از محلات جنوبی پایتخت می گوید: امسال سقف افزایش اجاره بها از سوی دولت 25 درصد اعلام شد اما آثار این مصوبه را به هیچ وجه در مراجعات برخی موجران مشاهده نمی کنیم.

او گفت: البته در همین بازار آَشفته نیز، موجران بسیاری هستند که با همراهی و حمایت از مستاجران، نسبت به تمدید ملک خود با نرخ های متعارف اقدام کردند اما در موارد بسیاری با نرخ های غیرمتعارف مواجه می شویم.

این مشاور املاک در عین حال گفت: بسیاری از موجران بر این باورند در شرایط فعلی هیچ چشم اندازی از آینده اقتصاد وجود ندارد و نمی توان ریسک هزینه های نگهداری ساختمان را با نرخ های متعارف پذیرفت.

نرخ‌های پیشنهادی رهن و اجاره مسکن در برخی مناطق نیمه جنوبی تهران

محل

متراژ

سن بنا (سال)

ودیعه (تومان)

اجاره (تومان)

خاوران

50

14

280 میلیون

0

مولوی

10

30

10 میلیون

2 میلیون و 500 هزار

شهرک ولیعصر

65

13

200 میلیون

3 میلیون

اتابک

78

5

350 میلیون

0

شوش

58

نوساز

250 میلیون

100 هزار

شهرک ولیعصر

45

14

100 میلیون

3 میلیون

هاشمی 

35

10

60 میلیون

4 میلیون و 500 هزار

آذری

85

3

300 میلیون

4 میلیون